«طرح ب» ایپک برای شکست توافق چیست؟

قرص‌های سمی برای ایران

جیم لوب می‌نویسد: «طرح ب» ایپک که با عنوان «لایحه نظارت بر سیاست ایران 2015» توسط سناتور بن کاردین (دموکرات از مریلند) مدون شده است، هم اکنون تبدیل به مانعی جدید برای اجرایی شدن برجام میان ایران و گروه ۱+۵ شده است.
قرص‌های سمی برای ایران

نویسنده: جیم لوب *

دیپلماسی ایرانی: «طرح ب» ایپک که با عنوان «لایحه نظارت بر سیاست ایران 2015» توسط سناتور بن کاردین (دموکرات از مریلند) مدون شده، هم اکنون تبدیل به مانعی جدید برای اجرایی شدن برجام میان ایران و گروه ۱+۵ شده است. آنهایی که بر روی برنامه های جمهوری خواهان از قبیل ایده مضحک تحت پیگرد قرار دادن رئیس جمهور به خاطر عدم ارسال توافق میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران، تمرکز کرده اند، یک نکته مهم را نادیده گرفته اند.

در حال حاضر بازی این است که به فرض حمایت جمهوری خواهان از هر لایحه ای که کاخ سفید با آن مخالف است و به دست آوردن تعداد آرای کافی دموکرات هایی که درباره رای پنجشنبه عصبی بودند، لایحه کاردین مطرح شود و در آن بخش هایی موسوم به «قرص های سمی» وجود دارد و این اطمینان به دست آید که حمایت اکثریت قابل شکستن وتو را به دست می آورد.

به طور مثال باید به بیانیه «پیروزی» ایپک پس از رای گیری روز پنجشنبه خطاب به اعضایش اشاره کرد: «قانونگذاری آینده: با دستیابی به بزرگترین مخالفت دو حزبی ممکن با توافق و مشخص شدن این که حتی کسانی که با توافق موافقت کرده اند از نقاط ضعف آن آگاه هستند، ما قدرتمندترین مبنا را برای اقدامات آینده کنگره به دست آورده ایم. رفتار گذشته و حال ایران نشان دهنده ادامه این تهدید است. ما هم اکنون با کنگره برای واکنش دادن به خطرات این توافق در حال کار هستیم: 1) برقراری نظارت و رصد توافق توسط کنگره، 2) برداشتن گام هایی برای مشخص کردن تعهدات ما به متحدینمان و تقویت توانایی مان برای اجرای توافق، 3) برقراری استراتژی جدیدی برای همکاری با اسرائیل و متحدین عربمان به منظور مقابله با رویکرد تهاجمی ایرانی ها در منطقه و 4) افزایش امنیت اسرائیل و تعمیق همکاری های استراتژیک ایالات متحده-اسرائیل.»

این بیانیه کاملاً با لایحه کاردین مطابقت دارد اما این درحالی است که ایپک تمام هفته گذشته را صرف این کرد تا خبرنگاران را متقاعد کند که به این طرح ارتباطی ندارد. حالا شورای سردبیری واشینگتن پست در مقاله ای که روز یکشنبه با عنوان «گام بعدی درباره ایران» چاپ کرده است با وجود این که قبلاً از برجام در برابر گزینه های بدتر حمایت کرده بود، از لایحه کاردین حمایت کرد. شورای سردبیری مداخله گر و اغلب نومحافظه کار-تندروی لیبرال واشینگتن پست از طرح موسوم به «قرص های سمی» که تحریم های جدید را به خاطر حمایت ایران از حزب الله یا «حمایت از حمله تروریستی به اهداف آمریکایی» اعمال می کند، حمایت کرده است.

در ادامه به قسمتی از پیشنهادهای واشینگتن پست اشاره می شود: «این اقدامات باید شامل طراحی بسته ای برای دوران پس از توافق باشد. کنگره می تواند مشخص کند که آقای اوباما یا جانشینش در صورتی که تایید شود ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای رفته است، از حمله نظامی فوری ایالات متحده حمایت کند.

گام های دیگر باید میلیاردها دلاری که ایران از لغو تحریم ها به دست می آورد را هدف قرار دهد، چون آنها این پول ها را صرف حمایت از حزب الله و حکومت اسد در سوریه خواهند کرد. تهران مدعی است که توافق مانع از این می شود که ایالات متحده در آینده بتواند مجدداً تحریم ها را وضع کند. اما کنگره باید مشخص کند که تحریم ها در موضوعات غیرهسته ای وضع خواهد شد، از قبیل ارسال سلاح به حزب الله یا حمایت از حملات تروریستی به اهداف آمریکایی.

این لایحه همچنین باید موجب حمایت جدید ایالات متحده از اسرائیل شود. یعنی یک قرارداد امنیتی 10 ساله. کنگره می تواند از تحویل مهمات عظیم و بمب هایی که قابلیت نابودی تاسیسات هسته ای ایران که حتی در زیر کوه هستند را داشته باشد، حمایت کند.»

در میانه بحثی که درباره چگونگی شکست بی بی نتانیاهو و ایپک و لابی اسرائیل (و سعودی ها) در روز پنجشنبه در سنا می شود، این یک یادآوری بسیار مفید خواهد بود که بدانیم یک نبرد طولانی و بسیار مهم وجود دارد تا مانع از ایجاد روابط حسنه، هرگونه تنش زدایی و هرگونه همکاری واقعی میان واشینگتن و تهران شود. و این بحث یک متحد بانفوذ در شورای سردبیری بزرگترین روزنامه پایتخت ایالات متحده دارد.

* لوب سابقه 30 سال مسئولیت دفتر خبرگزاری اینتر پرس سرویس در واشینگتن را دارد و کارشناس سیاست خارجی ایالات متحده و جنبش نومحافظه کار است.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند

انتشار اولیه: سه شنبه 24 شهریور 1394 / انتشار مجدد: چهارشنبه 8 شهریور 1394

کلید واژه ها: ایپک جیم لوب کاردین توافق اسرائیل


نظر شما :