در مناظره انتخاباتی دوم جمهوری‌خواهان چه گذشت؟

ظهور رقبای جدی برای دونالد ترامپ

ترامپ به خوبی در مقابل پیش بینی‌هایی که می‌گفتند کمپین وی در پاییز سقوط می‌کند، مقاومت کرده است. این اتفاق رخ نداده است. چهارشنبه شب ترامپ خسته به نظر می‌رسید و به رقبایش یکی پس از دیگری اجازه داد تا او را له کنند.
ظهور رقبای جدی برای دونالد ترامپ

نویسنده: گلن تراش

دیپلماسی ایرانی: کارلی فیورینا - تنها زن در میان 10 کاندیدای جمهوری خواه بر روی صحنه مناظره- بسیار نزدیک بود تا دومین مناظره انتخابات 2016 در کتابخانه ریگان را از دست بدهد. دونالد ترامپ هم احتمالاً آرزو می کرد که فیورینا در مناظره حضور نمی داشت. فیورینا به طور جدی توانست ترامپ یا بن کارسون رتبه دومی را به چالش بکشد. این درحالی است که نظرسنجی های در سطح ملی به صورت دیوانه واری ترامپ را با 30 درصد در صدر نشان می دهند، اما تمام سیاستمداران حرفه ای حاضر بر روی صحنه با ارقام تک رقمی روبه رو هستند. اما یک نکته که چهارشنبه مشخص شد: تاخت و تاز ترامپ پایان یافت و به نظر می رسد انتخاباتی رقابتی تر شده است. در ادامه به چهار نکته مهم مناظره دوم جمهوری خواهان اشاره می شود.

1- ترامپ خوب ولی کم انرژی بود.

ترامپ به خوبی در مقابل پیش بینی هایی که می گفتند کمپین وی در پاییز سقوط می کند، مقاومت کرده است. این اتفاق رخ نداده است. چهارشنبه شب، برای اولین بار از زمان ظهور وی، ترامپ خسته به نظر می رسید و به رقبایش یکی پس از دیگری اجازه داد تا او را له کنند. جب بوش، مارکو روبیو، رند پال، اسکات واکر و فیورینا توانستند به وی حمله کنند.

2- فیورینا موجب سقوط باشگاه پسران شد.

مدیر عامل سابق اچ پی، که در مناظره انتخابات سنای کالیفرنیا در سال 2010 در مقابل سناتور باربارا باکسر (دموکرات) عملکرد خوبی نداشت، در نبردهایی که با ترامپ داشت توانست وی را شکست دهد. وقتی مجری سی ان ان از فیورینا درباره طعنه ای که ترامپ به وی زده بود («به صورتش نگاه کنید! آیا کسی به او رای می دهد؟ آیا می توانید تصور کنید که این چهره رئیس جمهور آینده ما است؟!») پرسید، فیورینا به آرامی پاسخ داد: «تمام زنان این کشور به وضوح آنچه آقای ترامپ گفت را شنیده اند.» در حالی که حضار «هو» می کردند، ترامپ به طور متزلزلی گفت: «او چهره زیبایی دارد و زن زیبایی است.»

3- جب بوش به معنای واقعی کلمه ترامپ را مغلوب کرد.

فرماندار سابق فلوریدا نیاز داشت تا به رای دهندگان (و حامیان مالی اش) نشان دهد که پس از مناظره کم فروغ اول، اراده کافی برای مبارزه را در اختیار دارد و به وضوح توانست این اقدام را انجام دهد. چند دقیقه که از مناظره گذشته بود، بوش خودش را آماده حمله به ترامپ کرد آن هم با استفاده از مسئله ای مربوط به سال ها پیش درباره کازینوهای ترامپ در فلوریدا، اما نتیجه معکوس داد و ترامپ صحبت های بوش را قطع کرد و گفت: « امشب انرژی بیشتری داری، من این را دوست دارم.» بوش تنها زمانی به صحبت هایش ادامه داد که ترامپ به وی گفت «ادامه بده».

بوش که مصمم به حمله به ترامپ بود بار دیگر وی را مورد عتاب قرار داد و مدعی شد که ترامپ چند هفته پیش در توییتی به همسرش، کلمبا توهین کرده است. بوش خوستار این شد که ترامپ به طور مستقیم از وی عذرخواهی کند، ترامپ در حالی که قرمز شده بود این پیشنهاد را رد کرد.

بوش که در دفاع از میراث برادرش در عراق، پرشور بود، به ترامپ که مخالف این جنگ بود گفت این بوش 43 (چهل و سومین رئیس جمهور آمریکا) بود که موجب شد تو امنیت داشته باشی. اما مهمترین لحظه شب بوش، زمانی بود که جک تپر، مجری سی ان ان از وی پرسید: «اگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوید، نیروهای سرویس مخفی باید به چه اسم مستعاری وی را صدا بزنند؟» بوش در پاسخ گفت: «همیشه آماده» ترامپ در حالی که می خندید دستش را دراز کرد و با وی دست داد.

4- لیندسی گراهام در مناظره اول دزدیده شده بود.

هر خبرنگاری که این سناتور کارولاینای جنوبی را در کنگره دیده بود، می دانست که وی باهوش و با مزه است، اما عملکرد عصبی وی در مناظره اول تعجب برانگیز بود. گراهام در مناظره دوم مردی بود که تغییر کرده بود. وی در توضیح چرایی حمایتش از اصلاح قانون مهاجرت گفت که ایالات متحده به جمعیت جوان نیاز دارد. وی در این رابطه به سناتور سابق کارولاینای جنوبی، استروم تورموند اشاره کرد: «استروم تورموند، چهار بچه اش را پس از 67 سالگی اش به دست آورد، اگر شما نمی خواهید که چنین کاری انجام دهید، ما نیاز به سیستم مهاجرت جدیدی داریم.»

اما گراهام یک اشتباه بزرگ هم مرتکب شد. وی وقتی قصد داشت در رابطه با مسئله طبقه متوسط صحبت کند، گناه بزرگی کرد: «هیلاری کلینتون دارای سابقه ای طولانی در زمینه کمک به طبقه متوسط است.» این جمله به سرعت در گروه های دموکرات دست به دست شد.

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: فیورینا جمهوری خواهان انتخابات 2016 انتخابات آمریکا دونالد ترامپ


نظر شما :