سیپراس؛ سیاستمداری که خود را تغییر داد

استقبال اروپا از پیروزی چپ‌ها در یونان

۱۳ مهر ۱۳۹۴ | ۱۴:۱۳ کد : ۱۹۵۲۱۷۰ اروپا یادداشت
محمد العریان می‌نویسد: الکسیس سیپراس، رهبر حزب سیریزا، دیروز توانست برای بار دوم دولت تشکیل دهد. وی این پیروزی را با استفاده از تغییر 180 درجه‌ای وعده‌های اصولی‌اش در کمپین قبلی به دست آورد.
استقبال اروپا از پیروزی چپ‌ها در یونان

نویسنده: محمد العریان *

دیپلماسی ایرانی: پس از چند بار خرابکاری، اروپا ناگهان این فرصت را به دست آورده است تا اقدامی درست درباره بدهی ناپایدار یونان انجام دهد. اگر این فرصت از دست برود، برای یونان و اروپا یک تراژدی خواهد بود. دو تحول موجب ایجاد این لحظه شده است: پیروزی حزب سیریزا در انتخابات روز یکشنبه و هجوم آوارگان به یونان.

الکسیس سیپراس، رهبر حزب سیریزا، سال گذشته در مانوری سیاسی زیرکی اش را نشان داد و دیروز توانست برای بار دوم دولت تشکیل دهد. وی این پیروزی را با استفاده از تغییر 180 درجه ای وعده های اصولی اش در کمپین قبلی به دست آورد، امری که برای حزب وی بسیار مهم بود. وی در مقطع فعلی به عنوان نخست وزیر از سوی شرکای اروپایی که زمانی دیدی خصومت آمیز به وی داشتند، به گرمی مورد استقبال قرار می گیرد.

تاریخ مملو از مثال هایی از سیاستمداران است که به ظاهر بعید بود که تغییر کنند و بتوانند دستاوردهای غیرمحتملی را به دست بیاورند. در بسیاری از موارد پیش زمینه های بسیار متضاد آنها اعتباری به آنها بخشیده است که توانسته اند هموطنان خود را متقاعد به برداشتن گام های رادیکال کنند.

لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل را در نظر بگیرید، یک عضو اتحادیه کارگری که پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور در سال 2002، یک سری از اصلاحات موثر اقتصادی را انجام داد که می توانست در تضاد با عقایدش در دورانی که مخالف دولت بود، باشد. مثال دیگر مناخیم بگین، نخست وزیر اسرائیل به عنوان عضو تندروی حزب لیکود بود که پیمان صلح با مصر را امضا کرد و تمام شهرک های یهودی در سینا را تخریب کرد.

اروپا می تواند با کاهش بیشتر بدهی ها، موضع سیپراس را تقویت کند. به ویژه این که صندوق بین المللی پول هم معتقد است که یونانی ها برای تقویت نیاز به ثبات دارند.

در حالی که آوارگان خاورمیانه وارد یونان شده اند، با اضافه شدن فشار فوق العاده مهاجران که سراسر اروپا را درگیر کرده است، طلبکاران به رهبری آلمان بهانه ای پیدا کرده اند تا وام های کمک مالی یونان را زودتر از موعد ببخشند. در واقع این کشورها با استفاده از کمک مالی به یونان که در خط مقدم ورود مهاجران به اروپا قرار دارد، می توانند بر بحران پناهندگان که بسیار حاد است، تاثیر بگذارند.

اقدام اولیه اتحادیه اروپا برای کاهش بار بدهی یونان، به دولت جدید حزب سیریزا این فرصت را می دهد تا بتواند یک سری از اصلاحات دشوار اقتصادی و مالی را پیاده سازی کند. این اقدام همچنین موجب می شود تا صندوق بین المللی پول هم بتواند فرصتی برای تعامل مجدد با یونان پیدا کند. این امر همچنین یک پایه بهتر برای ادامه درگیری با بانک مرکزی اروپا را تامین می کند.

مهمتر از همه این مسئله ابربدهی ها را که مانع از ورود جریان خصوصی به کشور می شود، رفع می کند. همین مشکل است که رشد را تضعیف می کند و موجب می شود تا هیچ گونه تلاش واقع بینانه ای بر ریاضت اقتصادی غلبه نکند.

* مشاور اقتصادی شرکت آلیانز و رئیس شورای توسعه جهانی دولت باراک اوباما

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

انتشار اولیه: دوشنبه 30 شهریور 1394 / انتشار مجدد: دوشنبه 13 مهر 1394

کلید واژه ها: یونان محمد العريان اروپا سیپراس


نظر شما :