آمانو: مطمئنم نمونه‌های پارچین تقلبی نیست

۰۳ مهر ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۹ کد : ۱۹۵۲۲۷۸ سرخط اخبار

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعای غربی ها مبنی بر آزاد بودن دانشمندان ایرانی در نمونه برداری از پارچین را رد و تصریح کرد که این کار زیر نظر دقیق آژانس انجام شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پس از آنکه رسانه های غربی به انتقاد از نحوه نمونه برداری از سایت پارچین توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی پرداختند، رئیس این نهاد بار دیگر به دفاع از عملکرد آژانس پرداخته و تأکید کرد که اطمینان دارد فرآیند نمونه برداری بی عیب و نقص بوده است.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانی بین المللی انرژی هسته ای گفته که از اصالت نمونه های اخذ شده از پارچین کاملا مطمئن است.

آمانو در خصوص نحوه مطمئن شدن از اینکه نمونه های برداشت شده متعلق به پارچین باشد و از جای دیگری نیامده باشد گفته که آژانس از طریق نظارت ویدئویی و سیستم موقعیت یاب ماهواره ای از صحت روند نمونه گیری از پارچین اطمینان حاصل کرده است؛ آمانو البته نگفته که آیا بازرسان خاجی در حین نمونه گیری در پارچین حاضر بوده اند یا خیر.

آمانو از نتایجی که تاکنون از بررسی نمونه های پارچین به دست آمده هم خبری نداده. وی که هفته گذشته در تهران با «حسن روحانی» رئیس جمهور و دیگر مقامات ایرانی دیدار کرده بود، گفته است که آژانس به دنبال جمع بندی مسئله است و «مایلیم که این روند را بیش از پیش سرعت بدهیم.»

او که هفته گذشته پس از بازگشت از تهران، گفته بود در پارچین از ساختمانی بازدید کرده که تجهیزاتی در آن وجود نداشته، گفته است که «هیچ تجهیزاتی» که بتواند به تست های ادعایی مربوط باشد، ندیده، اما مدعی شده است که «بازسازی ها ادامه دارد.»

مهر تأیید آژانس بر غیرتسلیحاتی بودن برنامه هسته ای ایران یکی از پیش شرط های شروع روند کاهش و برداشته شدن تحریم های این کشور است.

مدیر کل آژانس باید بر اساس نقشه راه مورد توافق میان ایران و این نهاد، تا روز 24 آذر (24 دسامبر) گزارش نهایی خود در مورد مسئله ابعاد ادعایی نظامی برنامه هسته ای ایران را منتشر کند. با این حال، آمانو به آسوشیتدپرس گفته است که هنوز برای قضاوت در این رابطه زود است.

کلید واژه ها: پارچین


نظر شما :