۴۸۰ جان‌باخته و مفقود از ایران

۰۸ مهر ۱۳۹۴ | ۱۹:۲۶ کد : ۱۹۵۲۴۸۷ سرخط اخبار

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه های کشور از بازگشت تعدادی از حجاج ایرانی با ۱۳ پرواز به کشور خبر داد و گفت: تیم ایرانی حاضر در عربستان پیگیر اخذ مجوز برای انتقال پیکر شهدای فاجعه منا است و به محض اخذ مجوز برای انتقال پیکر شهدا هواپیما ارسال خواهد شد.

به گزارش ایسنا، منوچهر سپاسی درباره آخرین وضعیت انتقال حجاج ایرانی٬ پیکر شهدا و زخمی های حادثه منا به کشور گفت: امروز ۴ هزار حاجی با ۱۳ پرواز در فرودگاه های شیراز٬ تبریز٬ گرگان٬ ساری و امام خمینی(ره) فرود می آیند.

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه های کشور افزود: پنج پرواز در فرودگاه تبریز٬ چهار پرواز در فرودگاه امام خمینی(ره)٬ دو پرواز در ساری٬ یک پرواز در فرودگاه گرگان و یک پرواز در فرودگاه شیراز حامل حجاج ایرانی خواهد بود.

وی با بیان اینکه متأسفانه هنوز طرف سعودی مجوزی برای انتقال پیکر شهدای فاجعه منا صادر نکرده است٬ ادامه داد: با وجود برنامه ریزی ها برای انتقال پیکر جانباختگان فاجعه منا به داخل کشور و هماهنگی های صورت گرفته در این خصوص اما عربستان هنوز بدون ارائه دلیل قانع کننده ای، مجوز پرواز فوق العاده را صادر نکرد ه است.

تناقض آماری در کشته ها از نگاه بی بی سی

12:08/ شبکه خبری «بی بی سی» در مطلبی، به تناقض آماری در رسانه ها و اصرار مقامات سعودی مبنی بر کشته شدن حدود 800 زائر در فاجعه منا پرداخت.

به گزارش ایسنا، در حالی که وب سایت وزارت بهداشت عربستان ظهر روز سه شنبه خبر کشته شدن چهار هزار نفر را در فاجعه منا تأیید کرد، اما پس از چند ساعت این خبر از خروجی این سایت برداشته شد و حالا «بی بی سی» عنوان می کند که مقامات عربستانی کشته شدن بیش از هزار نفر را در این حادثه تکذیب کرده اند.

وزیر بهداشت دوباره به جده می رود

11:33/ وزیر بهداشت امروز برای پیگیری انتقال پیکر جان باختگان، تعیین تکلیف مفقودین مجددا عازم شهر جده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت و هیئت همراه برای پیگیری تصمیمات اتخاذ شده در خصوص انتقال پیکر جان باختگان، تعیین تکلیف مفقودین و سایر امور مربوط به حجاج ایرانی مجددا عازم جده خواهد شد.

آمارها همچنان بدون تغییر

11:01/ آخرین آمار اعلام شده از کشته شدگان و مفقودین ایرانی فاجعه منا مربوط به روز گذشته است که حاکی از جان باختن 239 ایرانی و مفقود شدن 241 نفر دیگر است.

به گزارش ایسنا، با توجه به اعلام رئیس سازمان حج و زیارت، وزیر بهداشت و رئیس جمعیت هلال احمر مبنی بر پایان تقریبی جستجوها در بیمارستان های سعودی و اینکه دیگر امیدی به زنده پیدا شدن زائران مفقودی ایرانی نیست، انتظار می رود با تخلیه کانتینرهای حاوی اجساد، شمار کشته شدگان ایرانی این حادثه به مرور افزایش یابد.

حال مجروحان فاجعه منا مساعد است

 رئیس جمعیت هلال احمر گفت: حال بیشتر مجروحان فاجعه منا مساعد است.

به گزارش ایسنا، دکتر سید امیرمحسن ضیائی با اشاره به این که خدمات درمانی بسیار خوبی به زائران در بیمارستان هلال احمر ایران در مکه در حال ارائه است، اظهار کرد: هم اکنون فقط 2 مصدوم بدحال در بیمارستان هلال احمر ایران وجود دارد.

ضیائی با اظهار تاسف نسبت به این که احتمال زنده بودن زائران مفقود ایرانی کم شده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه تا جایی که ممکن بوده، تمامی بیمارستان ها تخت به تخت و اتاق به اتاق چندین بار جست وجو شده و لذا به نظر می رسد آمار مفقودان تغییری نخواهد کرد.

بیش از هزار بیمار و مجروح در بیمارستان های مکه

سخنگوی وزارت بهداشت عربستان اعلام کرد، هنوز بیش از یک هزار حادثه دیده از سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و همچنین فاجعه منا در بیمارستان های مکه بستری هستند.

به گزارش ایسنا، «فیصل الزهرانی» تعداد مجروحین حوادث اخیر حج امسال که در بیمارستان های مختلف مکه بستری هستند را بیش از 1000 نفر اعلام کرد.

او گفته است که برخی از این افراد مصدومین حادثه سقوط جرثقیل مسجدالحرام در 11 سپتامبر هستند و مابقی از آسیب دیدگان فاجعه منا.

یادداشت وزارت خارجه برای سفارت عربستان

معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه از ارسال یادداشت رسمی به سفارت عربستان به منظور بازگرداندن پیکر مطهر همه جان باختگان منا به ایران اسلامی خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه خانواده های یکایک جان باختگان حادثه منا از وزارت خارجه درخواست پیگیری حقوقی این حادثه را دارند، گفت: این موضوع در وزارت خارجه در حال بررسی است که یک مرجع حقوقی مشخص برای پیگیری حقوقی این حادثه توسط خانواده ها تعیین شود.

وی با بیان اینکه صراحتا به مقامات عربستان سعودی اعلام شده که خانواده های جان باختگان برای دفن خانواده خود در عربستان رضایت نداده اند، ادامه داد: طی یادداشت رسمی به سفارت عربستان اعلام شده که همه خانواده ها خواهان بازگرداندن پیکر مطهر جان باختگان منا به ایران اسلامی هستند.

کلید واژه ها: منا فاجعه منا ایسنا حجاج هلال احمر


نظر شما :