موحدی کرمانی: با دزد و قاتل دست نمی‌دهیم

۱۰ مهر ۱۳۹۴ | ۲۳:۱۲ کد : ۱۹۵۲۵۵۵ سرخط اخبار
خطیب نماز جمعه تهران خطاب به مسئولان آل سعود گفت: شما نه تنها باید این مسئولیت را بپذیرید بلکه باید بدانید دنیا منتظر پاسخ شفاف شماست، با تسلیت گفتن و عذرخواهی و احضار کاردار موضوع فاجعه منا حل نمی شود، مسئله بالاتر از اینهاست.
 
به گزارش فرارو، آیت الله موحدی کرمانی در خطبه های دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به واقعه تأسف بار منا خطاب به حکام سعودی، اظهار داشت: فاجعه منا ننگی بر دامن آل سعود است که به سادگی پاک نمی شود.
 
وی افزود: حاجیان میهمان عربستان بودند، از خودشان که اختیاری نداشتند، هر کجا شرطه های شما می گفتند می رفتند، این شرطه ها خیلی انسان های خشن، بی ادب و تند هستند، این شرطه ها جسارت و به روحانیون اهانت می کنند.
 
آیت الله موحدی کرمانی خطاب به مسئولان آل سعود گفت: شما نه تنها باید این مسئولیت را بپذیرید بلکه باید بدانید دنیا منتظر پاسخ شفاف شماست، با تسلیت گفتن و عذرخواهی و احضار کاردار موضوع فاجعه منا حل نمی شود، مسئله بالاتر از اینهاست.
 
وی ادامه داد: مسئولان عربستان می گویند به مجروحان رسیدگی می کنیم و جنازه ها را به کشورشان برمی گردانیم، عجب! هنر می کنید، این یک صدم کار هم نیست، پذیرش مسئولیت هم یک صدم نیست، مسئله اصلی این است که باید کشورهای اسلامی از بین خودشان نمایندگانی انتخاب و تحقیق کنند و ببینند دقیقاً چه اتفاقی افتاده و چه دلیلی بوده که راه را بستند، بدن ها روی خاک افتاد و صدای ناله های حاجیان از «العطش» بلند بود، حاجیان می گفتند جلوی ما شُرطه ها بالای ماشین بودند، ما را تماشا می کردند اما یکی به ما کمک نکرد و به ما آب هم ندادند، می گویند بسیاری از جان باختگان به خاطر عطش جان باختند، حکام سعودی لیاقت ندارند.
 
خطیب جمعه تهران در ادامه خطاب به حکام سعودی گفت: ایران اسلامی با شما مدارا می کند اما مراقب باشید گرفتار غضب ایران و رهبر ایران نشوید.
 
وی ضمن تسلیت به مناسبت فاجعه جانگداز منا اظهار کرد: حجاج به عزم زیارت خانه خدا حرکت کردند و این حادثه تلخ به سراغشان آمد و تحقیقاً پاک پاک شدند اما ننگی بر دامن آل سعود نشسته که به سادگی قابل پاک شدن نیست.   
 
موحدی کرمانی در ادامه با اشاره به اینکه گفته می شود بسته شدن مسیر به دلیل عبور کاروان سلطنتی بوده است، تصریح کرد: مسأله به این سادگی خاتمه نمی یابد و فکر نکنند با برگرداندن جنازه ها مشکل حل می شود. حتی خیلی از شاهدان می گفتند زخمی ها را همراه جنازه ها داخل کانتینر می ریختند. پس مسأله باید از ریشه حل شود.
 
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تأکید بر اینکه عاملان جنایت باید شناسایی شوند و در محاکم صالح محاکمه و مجازات شوند، گفت: بدون تردید حکام سعودی ثابت کردند لیاقت مدیریت حج را ندارند.
 
موحدی کرمانی با اشاره به اینکه هرساله شاهد حوادث تلخی در رمی جمرات هستیم و عده زیادی جان می دهند، گفت: اگر نمی توانند مدیریت کنند از کشورهای اسلامی باید مشورت بگیرند.
 
وی افزود: در سالی که به حجاج حمله شد و تعداد زیادی از حجاج زخمی شدند اینطور نقل می شود که به بیمارستان ها دستور داده بودند زخمی ها را قبول نکنند البته در مورد اعتبار این نقل مطمئن نیستم اما اگر درست باشد بسیار تأسف بار است.
 
موحدی کرمانی با اشاره به اینکه در تونل مسجدالحرام نیز عده زیادی جان باخته اند و هتلی قدیمی در مکه که در اختیار حجاج بود چند سال پیش خراب شد و عده زیادی از حجاج کشته شدند، افزود: امسال نیز سقوط جرثقیل و فاجعه منا را دیدیم که آخرین آمار حکایت از کشته شدن 4هزار و 700 نفر از حجاج و 470 ایرانی می کند.
 
وی با اشاره به اینکه متأسفانه شرطه ها خیلی بی ادب هستند، افزود: نوجوانانی بی ادب و خشن با برخوردی بسیار تند برای این کار انتخاب شده اند که به روحانیت جسارت و اهانت می کنند و باید افرادی مودب را برای این مسئولیت تربیت کنند.
 
خطیب نماز جمعه تهران خطاب به حکام سعودی تأکید کرد: همه اتفاقات رخ داده از دید کشورهای اسلامی و ایران پنهان نیست و از هشدار رهبر بزرگوار ایران بترسید که فرمودند ممکن است با عکس العملی سخت و خشن مواجه شوید.
 
وی افزود: مسأله فقط مربوط به امسال نیست و باید بدانند که برای ابد باید مودب و میزبانی مهربان باشند و خشونت، تندی و جسارت را کنار بگذارند و حقوق حجاج را رعایت کنند.
 
وی خطاب به حکام سعودی گفت: با مسلمانان سر صفا پیدا کنید و دل به آمریکا و اسرائیل خوش نکنید و پیوندتان را با امت اسلامی قوی کنید و دست از حمله به یمن بردارید که این اقدام به هیچ وجه همخوانی با اسلام ندارد. پس از خدا بترسید که در کمین ظالم است و حتی اگر سلطنتی بتواند با کفر بماند اما با ظلم ماندنی نیست. پس بگذارید مردم یمن خودشان تصمیم بگیرند.
 
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به اوباما رییس جمهوری آمریکا نیز گفت: ما با آمریکا دست نمی دهیم، دست دادن یعنی رابطه ما با آمریکا خوب است، ولی ابدا ما رابطه خوبی با شما نداریم.
 
موحدی کرمانی افزود: آمریکا دشمن شماره یک اسلام است و در نتیجه تا این چنین دشمنی وجود دارد ما هم با تمام وجود دشمن آمریکا هستیم.
 
وی با بیان اینکه توافق هسته ای ربطی به مسایل دیگر ندارد، اظهار داشت: بیزاری ما از دشمنان دین جزو پایه های دینی ما است و توافق مراحل خود را طی می کند ولی مردم ایران جنایات آمریکا را فراموش نکردند پس ما با دزد و قاتل دست نمی هیم و 'مرسی' نمی گوییم.
 
آیت الله موحدی کرمانی در خطبه های اول نماز جمعه این هفته تهران ضمن تبریک به مناسبت عید غدیر، گفت: عید غدیر اکمال دین است چون با تحقق ولایت، دین کامل می شود.

کلید واژه ها: حجاج منا حکام سعودی نماز جمعه فاجعه منا آل سعود شرطه


نظر شما :