تأکید ظریف بر لزوم تغییرات ساختاری سازمان ملل

۱۰ مهر ۱۳۹۴ | ۱۸:۱۲ کد : ۱۹۵۲۵۳۶ سرخط اخبار

وزیر خارجه کشورمان با یادآوری نمونه هایی از کوتاهی های شورای امنیت سازمان ملل در انجام وظائف خود از جمله در برخورد با نسل کشی ها، جرائم جنگی وجنایات علیه بشریت، تغییرات ساختاری در این شورا و حضور گسترده تر کشور های در حال توسعه در آن را خواستار شد.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف روز پنجشنبه در نشستی به مناسبت یاد بود هفتادمین سال تاسیس سازمان ملل متحد، به نمایندگی از طرف کشورهای جنبش عدم تعهد، با قدردانی از پیشنهاد برگزاری این نشست، این گردهمایی را فرصتی برای اندیشدن درباره دستاوردها و شکست های این نهاد بین المللی در مدت هفت دهه گذشته دانست.

وی گفت: در طول سالیان گذشته موضوع هایی از جمله ریشه کن کردن استعمار، تجزیه طلبی، شرایط خاورمیانه همچون مساله فلسطین، حفاظت از صلح و امنیت بین المللی و خلع سلاح عمومی برای اکثریت چشمگیری از اعضای این نهاد از اهمیتی حیاتی برخوردار بوده و جنبش عدم تعهد همواره نقشی اساسی، فعال، موثر و حضوری کانونی در مورد مسائل مورد نظر اعضای این جنبش برعهده داشته است.

ظریف افزود: ما همواره بر این مساله تاکید کرده ایم که سازمان ملل، منشور این سازمان و قوانین بین المللی همچنان در حفظ و حراست از صلح و امنیت بین المللی نقشی ضروری و کانونی داشته و باوجود محدودیت هایی که دارد، همواره یک کانون جمعی برای پرداختن به موضوع های فوری جهانی و چالش هایی محسوب می شود که جهان امروز با آن روبروست.

وی ادامه داد: مسئولیت پیشبرد و دستیابی به توسعه اقتصادی و اجتماعی در سطح جهانی و همچنین برخورد با تهدیدات علیه صلح و امنیت بین المللی باید برعهده همه اعضای این نهاد بوده و به گونه ای جمعی از طریق سازمان ملل عملی شود.

ظریف با بیان اینکه جنبش عدم تعهد همواره به اصول مربوط به حق حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها احترام گذاشته و خواهد گذاشت، افزود: جنبش عدم تعهد همواره بر این باور بوده است که احترام به حاکمیت قانون برای حفظ صلح و امنیت بین المللی و دسترسی به توسعه اقتصادی-اجتماعی یک ضرورت بنیادی است.

به گفته وزیر خاجه کشورمان، این جنبش همچنین بر نیاز به تبیین اندیشه حاکمیت قانون از طریق روندی شفاف و شامل میان دولتها تاکید داشته و معتقد است که حفظ تعادل و توسعه ابعاد ملی و بین المللی حاکمیت قانون، امری انکار ناپذیر وضروری است.

ظریف خاطرنشان کرد: ما همچنین بر این اصل منشور سازمان ملل که همه کشورهای عضو این نهاد باید در مناسبات بین المللی خود و یا شئون دیگر مربوط به اهداف این نهاد از تهدید و یا استفاد از زور علیه تمامیت ارضی و یا استقلال سیاسی یک کشور دیگر اجتناب کنند، تاکید می ورزیم.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: جنبش عدم تعهد این نکته را نیز تصریح می کند که منشور این سازمان حاوی مندرجات کافی در خصوص استفاده از قوه قهریه برای حراست از صلح وامنیت بین المللی هست و پیگیری این اهداف از سوی شورای امنیت سازمان ملل باید در انطباق کامل با همین مندرجات باشد.

وی با بیان اینکه اعمال تحریم ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل یکی ازموارد نگرانی جدی برای اعضای جنبش عدم تعهد به شمار می رود، افزود: براساس منشور این سازمان، تحریم ها باید تنها زمانی که راه ها و تمهیدات صلح آمیز برای حل مناقشات به نتیجه نرسیده اند در نظر گرفته و حتی در چنین صورتی نیز تاثیرات کوتاه مدت و درازمدت آنها نیز لحاظ شوند.

ظریف در ادامه به نمایندگی از جنبش عدم تعهد، خواستار دموکراتیزه کردن و انجام اصلاحات جامع در شورای امنیت بعنوان مجرایی موثر برای حراست از صلح و امنیت بین المللی و توسعه بخشیدن به ساختار این شورا جهت حضور بیشتر کشورهای در حال توسعه در آن شد.
وی درعین حال به تاکید این جنبش بر نقش مجمع عمومی سازمان ملل در حراست از صلح و امنیت بین المللی اشاره کرد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین نگرانی این جنبش را از مواردی که شورای امنیت سازمان ملل در انجام وظایف خود در برخورد با نسل کشی ها، جنایات علیه بشریت، جرایم جنگی و نقض آتش بس در میان طرفین درگیری ها کوتاهی کرده است را ابراز کرد.

وی افزود: در مواردی که شورای امنیت این سازمان به مسئولیت اصلی خود برای حفظ و حراست از صلح و امنیت بین المللی عمل نکند این باید برعهده مجمع عمومی این سازمان باشد تا برای برخورد با چالش های یاد شده در انطباق با منشور سازمان ملل متحد، تدابیر لازم را اتخاذ کند.

ظریف در عین حال ترویج چندجانبه گرایی برای برخورد با چالش ها و تهدیدهای موجود که جهان با آنها روبروست را از طریق تقویت نقش کانونی سازمان ملل متحد امری ضروری و حتمی دانست.

وزیر خارجه ایران در ادامه به نیاز همکاری کشورهای عضو این نهاد برای ترویج گفت وگو و تعامل، مدارا، احترام متقابل، تفاهم و پذیرا بودن از طریق پیشنهاداتی همچون «جهان علیه افراط گرایی خشونت آمیز»، «گفت وگوی تمدنها»، «اتحاد تمدنها» و «جنبش جهانی اعتدال» در سطوح منطقه ای و بین المللی تاکید کرد.

کلید واژه ها: شورای امنیت سازمان ملل


نظر شما :