نگرانی از تکرار جنگ‌های داخلی در کردستان

صندلی ریاست مسعود بارزانی لرزید

۲۲ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۲۸۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
مردم کردستان نگرانند تشدید اختلافات میان احزاب اصلی کردستان کار را به جنگ‌های مسلحانه بکشاند و دوران درگیری‌های دهه نود بار دیگر تکرار شود.
صندلی ریاست مسعود بارزانی لرزید

دیپلماسی ایرانی: کردها این روزها در کش مکش انتخاب جانشینی برای مسعود بارزانی به سر می برند. از یک سو مسعود بارزانی و طرفدارانش به دنبال ادامه دوران ریاست او بر اقلیم هستند و از سوی دیگر مخالفان او از جمله حزب اتحاد میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی، رئیس جمهوری سابق عراق و جنبش تغییر به رهبری نوشیروان مصطفی امیر اصرار دارند که او فورا قدرت را واگذار کند و فردی به جای او انتخاب شود. این کش مکش کار را به جنگ های خیابانی کشانده است. تظاهرات در روزهای گذشته در مقابل مقر حزب دموکراتیک کردستان و مقر اقامت مسعود بارزانی در سلیمانیه به برخورد با نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی کردستان انجامیده که در پی آن تا کنون دست کم 3 نفر کشته و 31 نفر زخمی شده اند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، حالا مردم کردستان نگرانند تشدید اختلافات میان احزاب اصلی کردستان کار را به جنگ های مسلحانه بکشاند و دوران درگیری های دهه نود بار دیگر تکرار شود. مخالفان مسعود بارزانی اصرار به برگزاری مجدد انتخابات دارند در حالی که او می خواهد دوران ریاستش بر اقلیم دست کم دو سال دیگر تمدید شود.

به دنبال افزایش تنش ها در استان سلیمانیه که از روز شنبه آغاز شده است مسوولان این استان نهادهای رسمی را به مدت سه روز تعطیل کردند.

در تظاهرات روز شنبه بیش از 3000 تن مشارکت داشتند و خواهان اصلاحات برای مبارزه با فساد و حل بحران اقتصادی شدند.

 

بعد از درگیری های شدید روز شنبه که به دنبال آن مقرهای حزب دموکراتیک کردستان در شهر سلیمانیه به آتش کشیده شد، نیروهای امنیتی کردستان روز دوشنبه از ورود یوسف محمد، وابسته به جلال طالبانی، رهبر حزب اتحاد میهنی کردستان که ریاست پارلمان اقلیم کردستان را بر عهده دارد، به اربیل، مرکز اقلیم خودداری کردند و اجازه ندادند وی کار خود را در پارلمان دنبال کند.

پس از آتش گرفتن مقرهای حزب اتحاد دموکراتیک در سلیمانیه که در نوع خود بی سابقه محسوب می شود، این حزب رقیب خود، حزب اتحاد میهنی را متهم به انفعال و سهل انگاری در مراقبت از دفاترش کرد.

در دهه نود که این دو حزب به جنگ تمام عیار با یکدیگر برخواستند و به روی هم اسلحه کشیدند، مسعود بارزانی با ارسال نامه ای مکتوب و به دست خط خودش به صدام حسین، رئیس جمهوری مخلوع عراق از او خواست به نفع او علیه جلال طالبانی وارد عمل شود و به حمایت از او برخیزد.

مسئولان حزب اتحاد میهنی تلویحا تهدید کرده اند در صورتی که مسعود بارزانی از خواسته خود برای تمدید دوران ریاستش بر اقلیم کوتاه نیاید، به سمت جدایی سلیمانیه از اقلیم کردستان خواهند رفت، اما بارزانی با بی توجهی به این تهدیدها و برای جبران عدم حمایت حزب اتحاد میهنی از ریاستش بر اقلیم به سراغ قدرت های خارجی به ویژه ترکیه و ایالات متحده امریکا رفته است. او هشدار داده اگر از سمتش کنار رود ممکن است نقش پیش مرگ در مبارزه با داعش تضعیف شود.

در همین راستا بارزانی برای حفظ حمایت ترکیه از خود وعده فروش نفت ارزان به آنکارا در مقابل قبول ریاستش بر اقلیم و همچنین تبدیل کردن بندر جیهان به گذرگهی برای نفت اقلیم به اروپا داده است.

در طول دو سال گذشته آنکارا با بهره برداری از خواسته های مسعود بارزانی و اختلافاتش با بغداد به تحریک بارزانی برای افزایش اختلافاتش با دولت مرکزی در بغداد پرداخته تا به این ترتیب او را وادار کند امتیازهای بیشتری را به آنکارا بدهد. از جمله بیش از پیش نفت ارزان به ترکیه بفروشد.

در حال حاضر اوضاع برای مسعود بارزانی بغرنج تر از گذشته است. چرا که ترکیه به دلیل بحران های داخلی و اعلام جنگی که به کردها داده و همچنین تضعیف دولت وابسته به حزب عدالت و توسعه، به رهبری رجب طیب اردوغان همانند گذشته نمی تواند به حمایت از مسعود بارزانی ادامه دهد و این کار را برای بارزانی بیش از پیش سخت کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مسعود بارزانی حزب اتحاد میهنی اقليم كردستان


نظر شما :