گشایشی در بحران سوریه با ورود عمان

مسقط میانجی بشار اسد و مخالفانش می‌شود

۰۶ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۳۳۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران امیدوارند که سفر بن علوی به دمشق بتواند گرهی از بحران به شدت پیچیده سوریه بگشاید به ویژه که عمان ارتباط نزدیکی با قطر، روسیه، ایران و ایالات متحده دارد و تا کنون تجربه‌های خوبی از میانجی‌گری در بحران‌های مختلف داشته است.
مسقط میانجی بشار اسد و مخالفانش می‌شود

دیپلماسی ایرانی: طرف های منطقه ای و بین المللی طرفدار راه حل سیاسی در سوریه به دنبال یافتن راه حل میانه ای هستند. برای همین شاهدیم که این روزها دیدارها و گفت وگوهای بسیاری میان طرف های مختلف درگیر در امور سوریه در جریان است که تازه ترین آن سفرهای طرف عمانی است که موفق ترین میانجی بحران های منطقه ای تا کنون محسوب می شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، اکنون به نظر می رسد عمان میانجی مناسبی برای وساطت میان طرف های درگیر در امور سوریه است. کشوری که تجربه های موفقی را در انجام میانجی گری میان کشورهای مختلف منطقه برای حل بحران های منطقه ای داشته و در عین حال روابط بسیار حسنه ای با همه کشورها دارد. برای همین بسیاری معتقدند که عمان حلقه گم شده بحران پیچیده سوریه باشد که با به میدان آمدن آن شاید بتوان امیدی برای یافتن راه حلی برای بحران سوریه یافت.

در همین رابطه یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان به دمشق سفر کرده و با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیدار و گفت وگو کرده است.

 ناظران امیدوارند که این سفر بتواند گرهی از بحران به شدت پیچیده سوریه بگشاید به ویژه که عمان ارتباط نزدیکی با قطر، روسیه، ایران و ایالات متحده دارد و تا کنون تجربه های خوبی از میانجی گری در بحران های مختلف داشته است. برای همین پیش بینی می شود به زودی عمان میزبان نمایندگان حکومت سوریه و مخالفان سیاسی یا مسلح سوری نیز باشد. در عین حال انتظار می رود بتواند با رایزنی های خود و همچنین بررسی خواسته های قدرت های منطقه ای و قدرت های جهانی درگیر در بحران سوریه، قبل از آغاز مرحله انتقالی، کاری از پیش ببرد. در همین رابطه شاهد دیدارهای مقام های مختلف جهانی از جمله استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه با مقامات عمانی هستیم.

سفر مقام مسئول سیاست خارجی عمان به دمشق زمانی انجام می شود که روسیه موفق شد به طرف های مختلف درگیر در پرونده سوریه اطمینان دهد که دخالت نظامی اش در سوریه با هدف ایجاد فضایی مناسب برای آغاز گفت وگوهای سیاسی جدی برای حل بحران سوریه است، هم زمان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز قانع شده که روسیه تنها تا زمانی حاضر به نجات او از خطر سقوط است که مصالحش تامین شود و خطری متوجه منافعش نباشد.

اظهارات اخیر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر این که کشورش آمادگی دارد فضای امنی برای ارتش آزاد ایجاد کند و از هر گونه آسیبی از سوی داعش علیه آن جلوگیری کند نشان می دهد که دریچه های تازه ای در بحران سوریه ایجاد شده است. همچنین بشار اسد در سفر اخیر خود به مسکو دریافت که چاره ای جز ایجاد تغییر سیاسی در کشور برای عبور از بحران موجود ندارد.

این در حالی است که دیدارهایی که در مسقط با مقامات عمانی صورت گرفته نشان می دهد که گشایش تازه ای در بحران سوریه به وجود آمده است. به گونه ای که مجموعه هایی که مخالف راه حل سیاسی بحران سوریه بودند و همچنین طرف های خارجی حامی آنها اکنون نرمشی در مواضع خود نشان داده اند.

درباره سفر یوسف بن علوی به دمشق خبرگزاری سانا، خبرگزاری رسمی دولت سوریه اعلام کرد که طرفین در این دیدار درباره تحولات جاری در منطقه از جمله جنگ علیه تروریسم در سوریه و پیشنهادهای منطقه ای و بین المللی برای کمک به حل بحران سوریه بحث و تبادل نظر کردند.

بن علوی این سفر را در پاسخ به سفیر ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه که در اوت گذشته سفری به مسقط داشت، انجام داد. در این سفر وزیر امور خارجه عمان علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری سوریه با همتای سوری خود نیز دیدار کرد و درباره آخرین تحولات بحران سوریه و ضرورت ادامه مبارزه با تروریسم بحث و تبادل نظر کرد.

مسقط طی دو سال پیش میزبان دیدارهای سری و غیررسمی طرف های درگیر در پرونده هسته ای ایران نیز بود که در نهایت منجر به توافق ایران با 1+5 شد. اکنون بسیاری از کارشناسان انتظار دارند مشابه همان دیدارها این بار در مورد پرونده سوریه نیز انجام شود و بحران این کشور به زودی پایان یابد.

پایتخت عمان بر سر بحران یمن نیز میزبان دیدارهای مختلفی بوده که در آن نماینده سازمان ملل در امور یمن، نمایندگان حوثی ها و مسئولان امریکایی حضور داشتند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوريه عمان


نظر شما :