رونق گردشگری در کشوری که درگیر جنگ و آوارگی است

برای تعطیلات به سوریه بروید

۲۱ آذر ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۴۴۸۶ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
رامی ابراهیم از هتل هالیدی بیچ ریزورت در نزدیکی طرطوس می‌گوید:‌ «سال گذشته و امسال هتل ما در تابستان پر بود. مهمانان ما به این دلیل هتل ما را ترجیح می‌دهند که جدید و امن است و ساحلی بسیار تمیز و خوب دارد.»
برای تعطیلات به سوریه بروید

نویسنده: لیزی پورتر

دیپلماسی ایرانی: تفریح گاه های ساحلی سوریه تابستان امسال بسیار شلوغ بودند. رامی ابراهیم از هتل هالیدی بیچ ریزورت در نزدیکی طرطوس می گوید: «سال گذشته و امسال هتل ما در تابستان پر بود. مهمانان ما به این دلیل هتل ما را ترجیح می دهند که جدید و امن است و ساحلی بسیار تمیز و خوب دارد.»

این در حالی است که خط ساحلی مدیترانه سوریه با وضعیتی روبه رو است که بسیاری از خانواده های این کشور جنگ زده که حدوداً چهار میلیون خانواده هستند مجبور به فرار از کشور شده اند. اما کسب و کار هتل آقای ابراهیم در طول زمستان هم ادامه دارد و هتل وی برای کریسمس و دیگر تعطیلات مذهبی «پیشنهادهای ویژه» گذاشته است. وی انتظار دارد که رزروهای زیادی برای تعطیلات سال نوی میلادی صورت بگیرد.

گردشگری در کشوری که دچار ناامیدی و تخریب است با مشکلات زیادی روبه رو است. پایگاه روسیه در سوریه تنها 50 کیلومتر با هتل هالیدی بیچ ریزورت فاصله دارد و این منطقه در لاذقیه قرار دارد که درگیری های شدیدی در آن میان نیروهای دولتی و شورشیان وجود دارد.

اما گردشگری همچنان -هم از سوی اتباع و هم گردشگران خارجی- در سوریه فعال است. ایرلاین جدید فلای داماس، هم قرار است از این هفته پروازهایش میان دمشق و شهرهای خاورمیانه از جمله بغداد، بیروت و امان را آغاز کند. یک راهنمای تور در پایتخت سوریه در این رابطه به تلگراف می گوید که امسال از چندین گروه توریست اروپایی استقبال کرده است، توریست های که برخلاف توصیه های دولتشان از سوریه بازدید کرده اند.

تحولات نشان می دهد که حکومت بشار اسد به دنبال افزایش تلاش ها برای تبلیغ سوریه در خارج از کشور و ایجاد اوقات فراغت برای مردم محلی است. این تلاش ها در حالی است که وزارت خارجه بریتانیا به اتباع این کشور در سوریه هشدار داده است «سریعاً این کشور را ترک کنند» چون «وضعیت به شدت خطرناک» است. در توصیف شرایط گفته شده است «در سوریه و در مناطق دمشق و حومه آن درگیری وجود دارد. عملیات کامل نظامی که شامل استفاده از تسلیحات سبک، تانک ها، توپ و هواپیما می شود.»

در حالی که دیوید کامرون گفته رئیس جمهور سوریه «مردم خودش را می کشد» دولت سوریه به دنبال ارائه تصویری توریستی از خودش به جهان است. خبرگزاری سوریه عربی در ماه اکتبر گزارش داد که وزرا به دنبال ارسال «اقلام تبلیغاتی» به خارج از کشور برای تقویت صنعت گردشگری و «تسهیل فعالیت های گردشگری» هستند.

وزیر گردشگری همچنین از ارائه نرم افزاری برای موبایل خبر داد که شامل نقشه های گردشگری است که به گردشگران در یافتن رستوران ها، هتل ها و پارک ها در این کشور کمک می کند. در حساب توییتر خبرگزاری سوریه هم پوسترهای تبلیغاتی وجود دارد که درباره مراسم هالووین در دمشق که همچنان در اختیار دولت است، تبلیغ شده است.

وائل علجی از شبکه سوری برای حقوق بشر می گوید ابتکار گردشگری از سوی حکومت اسد، قسمتی از جنگ روانی علیه مخالفان است تا به آنها نشان دهد که حکومت دارای مشروعیت است. وی می گوید: «اسد با تبلیغ گردشگری در کشوری که در جنگ قرار دارد، به دنبال نشان دادن خودش به عنوان سیاستمداری است که کشورش را به صورت عادی اداره می کند. وی در تلاش است تا ذهنیت مردم غرب را تغییر دهد.»

ایمن عبدالنور، مخالف رسانه ای آقای اسد که از سال 2007 در امارات و کانادا زندگی می کند می گوید: «دولت در تلاش است تا نشان دهد همه چیز خوب است. آقای اسد در حال استفاده از تمام کارت هایش است -فرهنگ و اماکن گردشگری- تا همراهی غرب را به دست بیاورد و به حامیانش این پیام را بدهد که همچنان قدرتمند است.»

وزیر گردشگری سوریه هم ماه گذشته با هیاتی از فرانسه و چک دیدار داشته است. نمایندگانی از چک و فرانسه در حالی در ماه گذشته از دمشق بازدید کرده اند که مذاکرات صلح در اروپا در حال برگزاری بوده و سیاستمداران در حال بحث بر سر آینده دولت اسد بوده اند.

منبع: تلگراف/ مترجم: حسین هوشمند  

کلید واژه ها: سوريه گردشگري سوريه


( ۳ )

نظر شما :