حمله دسته‌جمعی کاندیداهای دموکرات به پیشتاز جمهوری‌خواهان

ترامپ بهترین ابزار جذب نیرو برای داعش است

برنی سندرز: ما می‌توانیم فردا از دست اسد خلاص شویم. اما یک خلاء سیاسی دیگری ایجاد می‌کنیم که به نفع داعش خواهد بود. باید به آنچه که پس از آن اتفاق می افتد هم فکر کنید.
ترامپ بهترین ابزار جذب نیرو برای داعش است

نویسنده: دانیل اشتراس

دیپلماسی ایرانی: تنها سه کاندیدا در جدیدترین مناظره دموکرات ها حضور داشتند و بر سر مسائل مختلفی از جمله مالیات طبقه متوسط، مداخلات خارجی و امنیت داده های انتخاباتی با یکدیگر بحث کردند.

1- عذرخواهی سندرز از سرقت داده ها

سناتور برنی سندرز به خاطر اقدام کارمندان کمپینش در نفوذ به اطلاعات رای دهندگان کمپین هیلاری کلینتون عذرخواهی کرد. کلینتون هم عذرخواهی وی را پذیرفت. سندرز گفت: «بله من عذرخواهی می کنم. نه تنها از وزیر خارجه کلینتون بلکه از طرفداران خودم. همچنین امیدوارم که بتوانیم تحقیق مستقلی در این باره صورت دهیم.» کلینتون در پاسخ گفت: «برنی من بسیار ممنونم. این مهم این است که ما پیش برویم.»

2- ترامپ بهترین ابزار برای جذب نیرو توسط داعش است

هر سه کاندیدا مرتباً به دونالد ترامپ حمله می کردند. در یک مقطع، کلینتون اظهارات ترامپ در رابطه با مبارزه با تروریست های مذهبی را با بیانیه جورج دبلیو بوش مبنی بر این که ایالات متحده با تمام مسلمانان در جنگ نیست، مقایسه کرد. کلینتون قبل از این که درباره ترامپ صحبت کند گفت: «جورج دبلیو بوش این اقدام را انجام داد و من از وی قدردانی کردم. آنها فیلم صحبت های توهین آمیز دونالد ترامپ درباره اسلام و مسلمانان را نشان می دهند و با استفاده از آن جهادی های بیشتری را جذب می کنند.»

3- مطرح کردن جنگ عراق توسط سندرز

پس از دفاع کلینتون از برقراری منطقه پرواز ممنوع بر سوریه، سندرز رای کلینتون به جنگ عراق در یک دهه پیش را در تضاد با سیاست های خودش معرفی کرد و گفت: «اختلاف ما بر سر این موضوع بسیار عمیق است. ما بر سر جنگ عراق با هم اختلاف داریم. با تمام احترامی که قائلم، نگران رویکرد تهاجمی و حامی تغییر رژیم وزیر خارجه کلینتون هستم. بله ما می توانیم فردا از دست اسد خلاص شویم. اما یک خلاء سیاسی دیگری ایجاد می کنیم که به نفع داعش خواهد بود. باید به آنچه که پس از آن اتفاق می افتد هم فکر کنید.» کلینتون در پاسخ گفت: «سناتور با تمام احترامی که برای شما قائلم باید بگویم که شما به تغییر رژیم در لیبی رای مثبت دادید. تمام این موارد مسائل کاملاً متفاوتی هستند. من می دانم، مدت ها پیش با این گونه مسائل سروکار داشته ام.»

4- لزوم مبارزه با داعش

کلینتون دیدی خوشبینانه درباره توانایی ایالات متحده در مدیریت تهدید داعش دارد. «ما هم اکنون می دانیم که باید در کجا قرار داشته باشیم. ما استراتژی داریم و متعهد به نابودی حذف داعش که برای ما و کل منطقه تهدید است، هستیم.» وی در ادامه درباره سوریه گفت: «فکر می کنم منصفانه باشد که بگوییم حداقل 250 هزار نفر در سوریه کشته شده اند و دلیل این که در چنین شرایطی قرار داریم و داعش دارای قلمرو شده، اسد است. من در زمانی که وزیر خارجه بودم از مسلح کردن مخالفان میانه رو حمایت کردم، چون دقیقاً نگران وضعیتی بودم که هم اکنون با آن روبه رو هستیم. ما می توانیم بگوییم بله داعش را نابود کنیم و به داعش اجازه دهیم تا سوریه را نابود کند، و موجب ایجاد تروریست ها و افراط گرایان بیشتری شود. نه، ما در حال حاضر می دانیم که در کجا قرار داریم.»

5- اومالی به دنبال برجسته کردن اقداماتش در زمینه کنترل سلاح

اومالی وسط صحبت های مجری مناظره پرید و سندرز و کلینتون را در موضوع سلاح مورد انتقاد قرار داد. وی به عملکرد خودش در زمینه کنترل سلاح در زمان فرمانداری مریلند اشاره کرد و هر دو رقیبش را متهم به ناموفق بودن و پیچیده بودن در مورد این مسئله کرد. اومالی گفت: «وزیر خارجه کلینتون هر سال موقع انتخابات نظرش در این رابطه را عوض می کند. بینید آنچه که ما نیاز داریم نظرسنجی های بیشتر نیست، بلکه به اصول بیشتری نیاز داریم. کلینتون و سندرز رویکرد سیاسی دوگانه دارند.»

6- اختلاف نظر کلینتون با فرماندار نیوهمشایر بر سر آوارگان

وقتی از کلینتون درباره اقدام مگی حسن، فرماندار دموکرات نیوهمشایر مبنی بر توقف پذیرش آوارگان سوری سوال شد، کلینتون اعلام کرد که با نظر فرماندار محبوب نیوهمشایر مخالف است. این درحالی است که مگی حسن از حامیان کلینتون است و قصد نامزدی در انتخابات سنا سال 2016 را دارد.

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: سندرز ترامپ هيلاري كلينتون انتخابات 2016 انتخابات آمريكا دموكرات


نظر شما :