فرانسوی‌ها نگرانند

افزایش قدرت داعش یعنی پیروزی راست افراطی

۱۲ دی ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۵۱۳۷ اخبار اصلی اروپا
نویسنده خبر: مکرم محمد احمد
مکرم محمد احمد می‌نویسد: شگفت‌آور است که هر چه داعش قدرت بیشتری می‌گیرد جریان‌های تندروی نژادپرست نیز قدرتمندتر می‌شوند و حملات نفرت‌آمیز علیه گروه‌های مسلمان در اروپا هم افزایش می‌یابد.
افزایش قدرت داعش یعنی پیروزی راست افراطی

دیپلماسی ایرانی: علی رغم شکست سنگینی که جبهه ملی، حزب راست گرای تندرو به رهبری مارین لوپن در فرانسه در دور دوم انتخابان محلی این کشور به دست آورد، همچنان نگرانی از این که فرانسوی ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 او را به عنوان رئیس جمهور خود انتخاب کنند، وجود دارد. تا آن جا که مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه نسبت به عواقب وقوع جنگ داخلی در فرانسه که می تواند وحدت جامعه فرانسه که نژادها و ادیان مختلف را گرد هم آورده، از بین ببرد، در صورت انتخاب لوپن هشدار داد.

نگرانی اصلی فرانسوی ها این است که حزب راست تندرو توانست نزدیک به 27 درصد از رای را ی دهندگان که معادل 7 میلیون نفر می شود را به دست آورد. رای دهندگانی که به دلیل موج تروریست های اخیر که جان دست کم 130 نفر را گرفت، به راست گراها رای دادند. نگرانی از افزایش موج مهاجرت گسترده سوری ها نیز مزید بر علت شده است. این نگرانی نیز وجود دارد که اگر جامعه جهانی نتواند جنگ در سوریه را متوقف کند، موجی از خشونت سراسر اروپا را در نوردد، به خصوص که نرخ بی کاری در اروپا به شدت افزایش یافته است.

آن چه بر نگرانی فرانسوی ها می افزاید این است که مارین لوپن که بعد از 40 سال ریاست حزب جبهه ملی را از پدرش گرفته است، بتواند آرای بیشتری از سوسیالیست ها که این روزها به شدت جایگاهشان نزد افکار عمومی کاهش یافته، به دست آورد. به ویژه که شعارهای ضد اسلامی و ضد مسلمانان سر می دهد و خواستار بستن مساجد یا اعمال محدودیت بیشتر در مساجد، ممانعت از نماز خواندن نمازگزاران مسلمان در خیابان ها، بیرون کردن عرب ها از سراسر فرانسه شده است و حتی وقاحت را به آن جا رساند که خواستار اخراج فوری عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر که برای درمان در فرانسه به سر می برد از کشورش شد!

افکار لوپن شباهت بسیاری به افکار دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا دارد که او نیز خواستار ممانعت از ورود مسلمانان به امریکا شده است. این نشان می دهد که راست گرایان تندرو در کشورهای غربی و ایالات متحده در حال قدرت گرفتن هستند و محبوب تر می شوند و هر چه فعالیت های شبکه داعش افزایش یابد و جنایت های فجیع بیشتری مرتکب شود و تهدید گروه های تروریستی خفته در پایتخت های اروپایی افزایش یابد بر محبوبیت آنها نیز افزوده خواهد شد. شگفت آور است که هر چه داعش قدرت بیشتری می گیرد جریان های تندروی نژادپرست نیز قدرتمندتر می شوند و حملات نفرت آمیز علیه گروه های مسلمان در اروپا هم افزایش می یابد، این جریان ها تلاش می کنند اسلام ستیزی را بیش از پیش افزایش دهند و به ادعای خود اسلام را دلیل اصلی گسترش تفکرات افراطی زیر پرچم ادعاهای جهادی جا بزنند!

این درست است که کشورهای اسلامی مثل عربستان سعودی پیمان های اسلامی جدید برای مبارزه با داعش و امثال آن تشکیل داده اند، اما واقعیت را نمی توان پنهان کرد، شکست داعش و خشکاندن ریشه های آن در سوریه و لیبی تنها شرط مهار افراط گرایی و جلوگیری از ترویج ایدئولوژی گروه هایی مثل داعش نزد جوانان مسلمان است.

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

مکرم محمد احمد

نویسنده خبر

مكرم محمد احمد، نويسنده و روزنامه‌نگار و نماينده سابق مجلس مصر در سال 2007 و يكي از نويسندگان روزنامه الاهرام است. وي در گذشته مدير روزنامه الاهرام در دمشق ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مارین لوپن فرانسه


نظر شما :