پاکستان می تواند تنش ایران و عربستان را مهار کند؟

پادرمیانی نواز شریف میان تهران و ریاض

۳۰ دی ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۴ کد : ۱۹۵۵۷۷۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا خاورمیانه
اگر چه عربستان در سایه اختلافاتش با ایران گفته است که حاضر به گفت‌وگو با آن نیست اما در عین حال خواستار اقدامات عملی از سوی ایران شده تا ثابت شود که واقعا ایران مترصد بهبود روابط با عربستان است.
پادرمیانی نواز شریف میان تهران و ریاض

دیپلماسی ایرانی: ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی روز دوشنبه در ریاض میزبان نواز شریف، نخست وزیر پاکستان بود. نواز شریف به همراه رحیل شریف، رئیس ستاد ارتش پاکستان به عربستان آمده است تا به گفته منابع پاکستانی بتواند میان عربستان با همسایه اش، ایران میانجی گری کند و از شدت تنش های حاکم بر روابط دو کشور بکاهد. تنش هایی که بعد از اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعی عربستانی به اوج خود رسید تا آن جا که عربستان روابط دیپلماتیک خود را با ایران در اعتراض به آتش زدن سفارت و کنسولگری اش در تهران و مشهد توسط افراد خشمگین قطع کرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این در حالی است که خبرگزاری عربستان درباره دیدار نخست وزیر پاکستان با پادشاه عربستان به طور خلاصه تنها نوشت: دو طرف درباره روابط دو کشور و حوادث منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

نواز شریف بعد از عربستان راهی ایران شده است تا رایزنی های خود برای بهبود روابط میان دو کشور را در تهران پیگیری کند.

تلاش های پاکستان بازتاب نگرانی کشورهای منطقه است که از تنش در روابط عربستان و ایران نگرانند. برای همین تلاش می کنند که میان دو کشور پا در میانی کنند و اجازه ندهند تنش ها دامنگیر دیگر پرونده های منطقه شود. هم اکنون تنش دو کشور در بحران سوریه، یمن و لبنان منافع متضادی دارند و این مساله سبب شده است تا تنش بیشتری بر روابط دو کشور حاکم شود.

نه تنها کشورهای منطقه بلکه کشورهای غربی نیز از تنش پیش آمده میان عربستان و ایران نگرانند. لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه قبل از این که به سمت ریاض پرواز کند، گفت که کشورش می خواهد تنش به وجود آمده میان عربستان و ایران را آرام کند و افزود: «نگاه ما تلاش برای کاهش فشارها بر روابط دو کشور است.»

در همین رابطه روز شنبه روزنامه "دی نیوز" پاکستان گزارش داده بود که اسلام آباد ظرف روزهای اخیر تماس هایی را با پایتخت های مختلف از جمله ریاض و تهران برقرار کرده تا بتواند تنش به وجود آمده را کاهش دهد.

نواز شریف در تهران نیز با مقامات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با کاهش تنش در رابطه عربستان رایزنی کرد. به گزارش شبکه خبری الحره حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان در دیدار با نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که به تنش زدایی با عربستان اهمیت ویژه ای می دهد.

اگر چه عربستان در سایه اختلافاتش با ایران گفته است که حاضر به گفت وگو با آن نیست اما در عین حال خواستار اقدامات عملی از سوی ایران شده تا ثابت شود که واقعا ایران مترصد بهبود روابط با عربستان است. ریاض ادعا می کند که ایران در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت می کند و این برای عربستان قابل قبول نیست. اظهاراتی که عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان در جریان استقبال از نخست وزیر پاکستان بار دیگر بیان کرد. او این بار ادعا کرد: «عربستان همچنان با رویکردی محافظه کارانه با حکومت ایران و رفتارهایی که در پیش گرفته است، برخورد می کند، ایران باید نشان دهد که حکومتی انقلابی است یا می خواهد روابطی طبیعی زیر سایه جامعه جهانی و قوانین بین المللی با کشورها داشته باشد.»

کارشناسان می گویند که عربستان امیدوار است با فشارهایی که به ایران می آورد بتواند تغییری در سیاست های ایران در قبال پرونده بحران های منطقه به وجود آورد تا بعد از آن بتواند باب گفت وگوها را با ایران بگشاید.

در همین رابطه منابع آگاه می گویند که پاکستان توانسته است در نزدیکی روابط دو کشور گام های موثری بردارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نخست وزیر پاکستان


( ۱ )

نظر شما :