هشدار موگرینی درباره وقوع جنگ میان ترکیه و روسیه

۰۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۸:۲۴ کد : ۱۹۵۶۷۲۶ سرخط اخبار

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این بلوک سیاسی – اقتصادی مخالف تشکیل یک کشور کردی در خاورمیانه است. وی همچنین نسبت به وقوع جنگی تمام عیار میان روسیه و ترکیه هشدار داد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری "دیلی صباح"، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه شنبه در پارلمان اروپا گفت: اتحادیه اروپا از هیچ دستورکار مجزایی برای کردهای ترکیه ، عراق و یا سوریه حمایت نمی کند.

وی در ادامه بار دیگر خشونت های اخیر در ترکیه و حمله انتحاری در آنکارا را محکوم کرد.

موگرینی گفت: اتحادیه اروپا به هر نحو ممکن هرگونه اقدام تروریستی را محکوم می کند و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) را یک سازمان "تروریستی" می داند. ما همچنین معتقدیم همانقدر که در محکومیت اقدامات تروریستی متحد هستیم، به همان صورت از حل مساله کردها در داخل ترکیه به شیوه صلح آمیز حمایت می کنیم؛ به همان صورتی که چند سال پیش دولت ترکیه این روند را آغاز کرد اما متاسفانه آن را رها کرد.

موگرینی تاکید کرد: ما همچنان گمان می کنیم که راه درست همین است و این را به مقام های ترکیه و کردها گفته ایم و معتقدیم که این بحران حل نمی شود مگر اینکه حقوق کردها مورد احترام قرار بگیرد. ما نیاز داریم که اطمینان حاصل کنیم که حقوق کردها رعایت می شود.

وی همچنین نسبت به بروز جنگی تمام عیار میان روسیه و ترکیه هشدار داد و گفت: ما همواره به سوریه به عنوان جنگ نیابتی در میان عاملان منطقه ای اشاره کرده ایم و این خطر وجود دارد که این به بحران بزرگتری تبدیل شود. من به جنگ سرد فکر نمی کنم اما خطر جنگ تمام عیار میان سایر کشورها وجود دارد و لزوما این جنگ میان آمریکا و روسیه نخواهد بود بلکه این خطر روسیه و ترکیه را تهدید می کند. منفعت ما به عنوان اتحادیه اروپا ایجاب می کند که این تنش ها کاهش یابد.

تنش ها میان روسیه و ترکیه نوامبر سال گذشته پس از آن بالا گرفت که جنگنده های ترکیه یک جنگنده روسیه را در مرز ترکیه – سوریه ساقط کردند که به کشته شدن یک خلبان آن منجر شد. ترکیه به بهانه نقض حریم هوایی اش به مدت چند ثانیه این جنگنده را هدف قرار داد.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا روسیه و ترکیه


نظر شما :