عربستان سرخورده از لبنانی‌ها

لبنان میان ایران و اعراب، ایران را انتخاب می‌کند

۱۰ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۶۸۱۴ اخبار اصلی خاورمیانه
وزیر امور خارجه لبنان گفته است: «اگر در دو راهی انتخاب میان ایران و اتحادیه عرب قرار بگیریم ما با ایران خواهیم بود.»
لبنان میان ایران و اعراب، ایران را انتخاب می‌کند

نویسنده: احمد عیاش

دیپلماسی ایرانی: هیچ کدام از تلاش های داخلی لبنان برای آرام کردن عربستان با هدف عقب نشینی از مواضعش علیه لبنان، در راس آنها مساله هدیه 4 میلیارد دلاری تسلیحاتی اش راه به جایی نبرد. به نظر می رسد طرف رسمی کشور نیز نتوانست آنچه ریاض می خواست را برآورده کند و روابط دو کشور به قهقرا سقوط کرده است. عربستان می گوید که رفتارهای جبران باسیل، وزیر امور خارجه در کنفرانس های اتحادیه عرب و کشورهای اسلامی که به طور کامل به حزب الله وفادار ماند، عامل به قهقرا رفتن روابط دو کشور است. یکی از وزرای لبنانی به نویسنده این یادداشت می گوید که الآن صحبت بر سر عذرخواهی رسمی حزب الله از عربستان سعودی است و دیگر توجهی به خواسته سابق عربستان که خواستار خروج حزب الله از جنگ سوریه می شد، نمی شود. نهاد المنشوق، وزیر کشور فاش کرد که وزیر امور خارجه گفته است: «اگر در دو راهی انتخاب میان ایران و اتحادیه عرب قرار بگیریم ما با ایران خواهیم بود.»

در دهلیزهای سیاسی مدت ها است که می گویند امور به سمتی می رود که ایران بر لبنان مسلط می شود. البته به این نکته نیز توجه کنید، جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در برابر نمایندگان کنگره امریکا گفت: «سپاه پاسداران ایران عملا نیروهای خود را از سوریه بیرون آورده... اما این بدان معنا نیست که آنها فعالیتی در رساندن سلاح از سوریه از طریق دمشق به لبنان ندارد... ما نسبت به این موضوع نگرانیم و این نگرانی همچنان وجود دارد.»

این در حالی است که دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن نیز تحرکاتی را علیه حزب الله به دلیل آن چه حضورش در یمن گفته، آغاز کرده است. در همین رابطه نهاد المنشوق در گفت وگو با مارسیل غانم، خبرنگار لبنانی در شبکه ال بی سی گفت: «با یک بررسی ساده می بینیم که نیروهای خفته ایران در سال 2015 در 8 کشور کنیا، نیجریه، قبرس، بلغارستان، عربستان، کویت، بحرین و امارات فعال بودند.»

واقعیت این است که بسیاری از لبنانی ها انتظار داشتند که ریاض بعد از حمله به سفارتش در تهران همانند سابق رفتاری عقلانی و به دور از تنش در پیش بگیرد. نه این که به تحریک یارانش در لبنان مثل مارسیل غانم بپردازد و روابطش با لبنان را تیره کند و از وعده هایی که داده بود سر باز بزند. عربستان باید درک کند آن چه وزیر امور خارجه لبنان در اتحادیه عرب و اتحادیه کشورهای اسلامی بیان کرد مواضع رسمی دولت منتخب و صدای ملت لبنان است که از او و مواضعش حمایت می کنند. روشن است که حزب الله تسلیم عربستان نمی شود و آن چه صلاح خود بداند را انجام می دهد و این عربستان است که چون تنش با لبنان را در پیش گرفته باید برای کاستن از این تنش ها گام بردارد. و الا خیلی خلاصه بگوییم که اگر عربستان می خواهد با لبنان وداع کند، لبنان نیز این دوستی را به لقایش می بخشد.

 

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لبنان و عربستان


نظر شما :