تولید نفت ایران به بالاترین حد از جولای 2012 رسید

۱۸ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۹ کد : ۱۹۵۷۰۲۵ سرخط اخبار

پایگاه بلومبرگ نوشته است که ایران در تلاش برای بازیابی جایگاه خود در بازار نفت، میزان تولید روزانه خود را به بالاترین سطح در 4 سال گذشته رسانده است.

به گزارش فارس، پایگاه خبری بلومبرگ با اشاره به رفع تحریم فروش نفت ایران، نوشته است که میزان تولید نفت خام ایران در ماه فوریه به بالاترین حد در 4 سال گذشته رسید.

بر اساس توافقی که 23 تیر ماه امسال بین ایران و گروه موسوم به 1+5 به دست آمد، تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای، از جمله محدودیت فروش نفت ایران، رفع شد.

بلومبرگ با بیان اینکه تهران تلاش می کند سهم از دست رفته خود در بازار جهانی نفت را بازپس گیرد، نوشته است که ایران امیدوار است که سطح تولید روزانه نفت خود را به 3.6 میلیون بشکه در روز، یعنی میزان تولید روزانه سال 2011، بازگرداند.

اعمال تحریم های بین المللی علیه بخش نفت ایران موجب شد تا میزان تولید نفت خام در این کشور به حدود 2.8 میلیون بشکه در روز تنزل پیدا کند.

این پایگاه با استناد به آمارهایی که خود جمع آوری کرده، نوشته است که در ماه فوریه (ماه گذشته میلادی) با رفع تحریم های نفتی، میزان تولید روزانه نفت خام ایران به 3 میلیون بشکه رسید، که این رقم بالاترین میزان تولید از جولای سال 2012 است.

احتمال افزایش قیمت نفت به 50 دلار ظرف چند ماه آینده

همزمان روزنامه نیویورک تایمز هم با اشاره به تحویل اولین محموله نفت خام ایران به اروپا پس از رفع تحریم ها، نوشته است که ایران تلاش می کند تا حد امکان میزان تولید و صادرات نفت خام خود را افزایش دهد، به خصوص با توجه به افت شدید قیمت نفت که در برهه ای به پائین ترین قیمت از سال 2003 رسید.

نیویورک تایمز با بیان اینکه قیمت نفت در هفته گذشته شاهد افزایش بوده و بالای 35 دلار معامله در هر بشکه معامله شده، نوشته است که برخی کارشناسان معتقدند که قیمت نفت می تواند تا بشکه ای 50 دلار نیز افزایش یابد، هرچند که مشخص نیست که این افزایش موقتی است یا جزئی از یک رویه پایدار افزایش قیمت خواهد بود.

شبکه سی ان بی سی نیز به نقل از کارشناس بانک سرمایه گذاری «آر بی سی کپیتال مارکتس» کانادا نوشته است که روند بازار دیگر در وضعیت نزولی قرار ندارد و ممکن است که قیمت نفت ظرف چند به 50 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

«هلیما کرافت» رئیس دارایی های جهانی کپیتال مارکتس به سی ان بی سی گفت: «اکنون همه به بازیابی قیمت به 50 دلار می اندیشند.»

به گفته او، زمزمه ها در مورد ثابت ماندن سقف تولید نفت اوپک، از جمله دلایل اثرگذار در روند بازار است. 

روز دوشنبه قیمت نفت برنت برای مدت کوتاهی از 41 دلار در هر بشکه نیز فراتر رفت و بعدا روی قیمت 40.84 دلار تثبیت شد. قیمت هر بشگه نفت خام وست تگزاس اینترمیدی ایت هم با افزایش بیش از 5 درصدی به 37.90 دلار رسید. 

هفته گذشته هم «مایک ویتنر» رئیس بخش تحقیقات دارایی های موسسه «سوسایت جنریل» به سی ان بی سی گفته بود که قیمت نفت ابتدا تا 40 دلار بالا رفته و احتمالا تا پایان سال جاری میلادی به 50 دلار در هر بشکه برسد. 

به گفته کرافت، وضعیت روانی مثبت ایجاد شده در بازار ناشی از آن است که اعضای اوپک دریافته اند که نفت ارزان تر از 50 دلار، می تواند به کاهش رتبه اعتباری اقتصاد آن ها منجر شود. 

این در حالی است که ایران اعلام کرده که حاضر به کاهش تولید و صادرات نفت خود نیست. کرافت می گوید ایران تنها کشوری است که کاهش بهای نفت برایش مایه نگرانی نیست.

وی می گوید: «تصور می کنم تنها کشور اوپک که در سال جدید وضعیت بهتری از سال قبل خواهد داشت، ایران است. ایران به واسطه رفع تحریم ها، امسال شاهد رشد اقتصادی 5درصدی خواهد بود. آن ها تنها کسانی هستند که می توانند بگویند "برای قیمت پائین اهمیت چندانی ندارد."»

به گفته کرافت، انتظار می رود در سال جاری میلادی، میزان تولید نفت روزانه آمریکا هم 600 هزار بشکه کاهش پیدا کند. 

وی گفت: «تنها جایی که احتمالا شاهد افزایش خواهیم بود، ایران است. به همین جهت تقریبا با اطمینان می توان گفت که تا پایان سال به 50 دلار خواهیم رسید.»

کلید واژه ها: رفع تحریم


نظر شما :