در مناظره انتخاباتی CNN چه گذشت؟

۰۳ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۵۷۴۰۵ سرخط اخبار

در آستانه ر قا بت های آتی سال 2016 میلادی هر یک از نامزدهای ریاست جمهور باقی مانده در این ر قا بت دوشنبه شب در شبکه سی ان ان حاضر شده و به مسائل مختلفی از سیاست خارجی تا آینده سیاسی شان پرداختند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سی ان ان، این رویداد مصادف بود با نشست دونالد ترامپ، نامزد پیشرو جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با هیات تحریریه واشنگن پست و همچنین سخنرانی اش در کمیته روابط عمومی آمریکایی – اسرائیلی (آیپک) این مصاحبه ها در سی ان ان همچنین همزمان با سفر باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا به کوبا صورت گرفت.

ترامپ

دونالد ترامپ در این مصاحبه گفت: آمریکا باید در خصوص مشارکتش در ناتو مجددا فکر کند، چرا که این ائتلاف دفاعی هزینه بسیاری دارد.

 

وی افزود: آمریکا مبلغ هنگفت و نامتناسبی را برای تنظیم امنیت متعهدانش به ناتو پرداخت می کند.

 

ترامپ ا دا مه داد: صریحا باید بگویم که آنها باید پول بسیاری را فراهم کنند ما به طور نامتناسب هزینه می کنیم و این مبلغ بسیار زیاد است و جهان امروز نسبت به زمانی که ما ایده تشکیل ناتو را داشتیم جهان متفاوت تری است.

 

او یادآور شد: واشنگتن مراقب اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی بود، ولی اقدامات کافی برای حمایت از دولت کی یف انجام نداد، اما اوکراین یکی از اعضای ناتو نیست و واشنگتن برای دولت کی یف که با جدایی طلبان حامی مسکو مبارزه می کند سلاح تهیه نمی کند، بلکه برای آنها سلاح های غیرکشنده فراهم می کند و به روند حمایت از وام های بین المللی برای اقتصاد اوکراین کمک کرده است.

 

ترامپ افزود: آمریکا نباید نقشش در ناتو را کاهش دهد، بلکه باید هزینه هایش را کاهش دهد.

 

او در انتقاد شدید از هیلاری کلینتون، نامزد پیشرو دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، یادآور شد: هیلاری کلینتون بنیه و قدرت کافی برای رییس جمهور شدن را ندارد. من محکم ترین مشت ها را دارم و کلینتون تنها سخنرانی هایی را که معاونانش نوشته اند از روی یک نمایشگر قرائت می کند.

 

ترامپ همچنین گفت: بیت المقدس پایتخت اسرائیل است. اگر رییس جمهور شوم بیت المقدس را پایتخت اسرائیل می دانم و سفارت آمریکا در اسرائیل را از تل آویو به بیت المقدس منتقل خواهم کرد. این یک روند سریع خواهد بود. هیچ کس به اندازه من طرفدار اسرائیل نیست و ما باید از اسرائیل حفاظت کنیم. من نیز همانند باقی مسئولان آمریکایی موافق حصول توافق بین اسرائیل و فلسطینی ها هستم.

 

دونالد ترامپ همچنین در دیدارش با هیات تحریریه واشنگتن پست نام چند تن از اعضای تیم مشاوران خارجی اش را مطرح کرد. این تیم شامل ولید فارس، کارشناس لبنانی تبار مقابله با تروریسم، جورج پاپا دوپولوس مشاور انرژی، جو اشمیتس بازرس کل سابق وزارت دفاع،

هیلاری کلینتون

از سوی دیگر، در این مصاحبه هیلاری کلینتون از خصوصیات و رفتار ترامپ انتقاد کرد و گفت: اظهارات وی را در خصوص این که کلینتون نمی تواند فرمانده کل قوا شود قبول ندارد.

 

وی افزود: ترامپ فردی متعصب، پرخاشگر و قلدر است و فکر می کنم هنگامی که مساله به درک این که او چطور رییس جمهوری خواهد بود برسد، سوالات بسیاری مطرح خواهد شد.

 

کلینتون ترامپ را به تحریک ناآرامی و خشونت متهم کرده و از طرفدارانش خواست تا معترضان را حمایت کنند.

 

وی یادآور شد: من اهل خریدن رای نیستم.

 

کلینتون همچنین در ادامه اظهارات خود گفت: من در اجرای مشاغل دولتی بهتر از اداره دفاتر عمل می کنم.

 

وی بر خلاف جمهوری خواهان از توافق اتمی باراک اوباما با ایران دفاع کرده و گفت: این توافق بهترین اقدام است، اما اقدامات جزئی ایران نیز باید با پیامدهای مواجه شود.

 

کلینتون همچنین اشاره کرد که به دنبال روابط صلح آمیزتر با اسرائیل به نسبت دولت اوباما است.

 

وی گفت: فکر می کنم تعهد من به امنیت اسرائیل من را در جایگاه مناسب تری برای رسیدگی به مسائل مربوط به روابط بین آمریکا و اسرائیل قرار می دهد.

تد کروز

تد کروز نیز در این مصاحبه به شدت از دولت اوباما برای عدم امضای یک توافقنامه با اوکراین به منظور تضمین تمامیت ارضی این کشور انتقاد کرد.

 

کروز همچنین از سفر اوباما به کوبا انتقاد کرد و گفت: اوباما همان کاری را در رابطه با کوبا انجام می دهد که در خصوص ایران انجام داد. او میلیاردها دلار پول به دشمنان آمریکا می دهد.

 

وی سپس در انتقاد از ترامپ او را به عدم دانش کافی در جهان متهم کرد و گفت: این مساله که ترامپ می گوید آمریکا باید برای مشارکت در ناتو مجددا فکر کند عاقلانه نیست و او تنها حرف هایی که بر زبانش می آید را مطرح می کند. این اقدام هدف روسیه و هدف پوتین بوده که ناتو را متلاشی کند. آنچه که دونالد ترامپ قصد انجامش را دارد این است که به طور یک جانبه تسلیم پوتین و روسیه شود و با فروپاشی ناتو پیروزی های گسترده ای در زمینه سیاست خارجی به پوتین بدهد.

 

کروز همچنین دانش ترامپ در خصوص خاورمیانه را زیر سوال برد و گفت: سخنرانی های او نامتناسب است. ترامپ سخنانی را که معاونانش برای او می نویسند قرائت می کند. یکی از چالش ها با سیاست خارجه دانش ترامپ از جهان بسیار محدود است.

برنی سندرز

برنی سندرز از آمریکا خواست تا با هر دو طرف در درگیری های اسرائیل و فلسطین همکاری کند.

 

 

 

سندرز گفت: اسرائیل حق دارد که از خودش دفاع کند، ولی هشدار داد که شرایط در نوار غزه باید تسکین یابد و مردم در حال مبارزه با بیکاری و فقر شدید مواجه هستند.

 

او از دیپلماسی اوباما در خصوص کوبا حمایت کرده است و ا دا مه داد: بسیار مناسب است که رائول کاسترو، رهبر کوبا به کاخ سفید بیاید.

 

سندرز افزود: ما از رهبران عربستان سعودی، چین و دیگر کشورهای خودکامه دعوت به عمل آورده ایم تا به آمریکا بیایند. فکر می کنم کوبا باید رفتار مشابهی را نشان دهد.

 

او یادآور شد: من قوه تشخیص بهتری در زمینه سیاست خارجه نسبت به هیلاری کلینتون دارم. من فردی نیستم که جا بزنم و تا آخرین رای گیری مبارزه خواهم کرد. ما به تمامی آمریکایی ها این فرصت را می دهیم تا در خصوص این که چه نامزدی را می خواهند، تصمیم گیری کنند.

جان کیسیک

در این مصاحبه جان کیسیک، فرماندار اوهایو موضع جنجالی تری را در خصوص سیاست خارجی اش مطرح کرد.

 

وی گفت: من باید مطمئن شویم که ناتو قوی خواهد ماند. ما باید مطمئن شویم که پوتین درک خواهد کرد که ما به اوکراینی ها برای مبارزه در راستای آزادی سلاح خواهیم داد. ما به ناتو نیاز داریم و ناتو مهم است و امیدواریم که ناتو اقدامات بیشتری انجام دهد.

 

کیسیک افزود: انتشار بیانیه های متعدد کار بسیار راحتی است، ولی هنگامی که تجارب بسیاری در این مسائل مهم داشته باشید یاد خواهید گرفت که واژه های خود را با دقت انتخاب کنید. من و ترامپ در خصوص انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس مخالف هستم. ترامپ در خصوص ناتو نیز به شدت اشتباه می کند.

 

فرماندار اوهایو همچنین در انتقاد از کلینتون گفت: هیلاری با دخالت در لیبی علیه معمر قذافی اشتباه بزرگی را مرتکب شد. ما باید اجازه می دادیم قذافی بر سر قدرت بماند. برکناری قذافی منجر به ایجاد وضعیت "غرب وحشی" در لیبی شد که تروریست ها از آن سوء استفاده می کنند.

کلید واژه ها: ترامپ ناتو بیت المقدس هیلاری کلینتون اوکراین


نظر شما :