افشای جزئیاتی از «ارتش انتحاری» داعش برای عملیات در اروپا

۰۵ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۵۷۴۶۴ سرخط اخبار

در پی وقوع حملات تروریستی مرگبار بروکسل، توجه بین المللی بار دیگر به موضوع توسعه دامنه فعالیت داعش و زمینه های عملیات این گروه در اروپا جلب شد. در این میان، جدیدترین گزارش های منتشره درباره توان عملیاتی این گروه تروریستی، از وجود یک «ارتش انتحاری» آموزش دیده توسط داعش برای انجام عملیات در کشورهای مختلف حکایت دارد.
به گزارش «تابناک»، شبکه خبری «اسکای نیوز» به اسنادی دست یافته که نشان می دهد 123 نفر با ملیت های مختلف که به داعش پیوسته اند، آماده انجام عملیات های انتحاری برای پیشبرد منافع این گروه هستند. اسکای نیوز از این افراد با عنوان «ارتش انتحاری» داعش یاد می کند.
بر اساس این گزارش، اعضای ارتش مذکور، اتباع کشورهای فرانسه، آلمان، تونس، مصر، اسپانیا و بلژیک هستند. اسناد به دست آمده همچنین نشان می دهد که داعش دو اردوگاه آموزشی در سوریه دایر کرده که در آن ها، شیوه انجام حملات انتحاری آموزش داده می شود و همچنین تروریست هایی که تحت آموزش هستند، یاد می گیرند که چگونه دیگر افراد را برای پیوستن به داعش و انجام حملات انتحاری ترغیب کنند.
یکی از نکات جالب توجه در این گزارش، تعداد اتباع بلژیکی عضو این ارتش انتحاری است. از میان 123 نفر مذکور، 25 نفر آن ها تبعه بلژیک هستند و همچنین در میان اسناد، 48 مورد اشاره به اتباع بلژیکی وجود دارد. افزون بر این، 70 مرتبه نیز نام کشور بلژیک در میان این اسناد ذکر شده است. 
اندرو سیلک، کارشناس مبارزه با تروریسم، در گفت و گو با اسکای نیوز می گوید که داعش خواستار عضوگیری از میان اتباع همان کشورهایی است که قصد دارد در آن عملیات انتحاری انجام دهد. به گفته وی، معیار داعش برای یافتن عواملی انتحاری، بر همین مبنا قرار دارد و کاملاً مشخص است.
سیلک در این زمینه به سوالاتی اشاره می کند که رهبران داعش در هنگام عضوگیری عوامل انتحاری مورد توجه قرار می دهند: «آیا این فرد می تواند در غرب عملیات انجام دهد؟ آیا از مهارت های زبانی برخوردار است؟ آیا با فرهنگ آن کشور تناسب دارد؟ آیا از یک منطقه خاص برآمده است؟ چون اگر چنین باشد، توانایی وی برای بازگشت به آن منطقه و انجام عملیات در آنجا، بسیاری بیشتر از یک فرد خاورمیانه ای است». 
یکی از افرادی که دقیقاً با این معیارها همخوانی دارد، نجم العشراوی است که گفته می شود در میان عوامل حملات اخیر بروکسل بوده است. العشراوی در فوریه 2013 به سوریه رفت و در آنجا توسط داعش آموزش دید. وی که خود تبعه بلژیک بوده، توانسته برخی از دوستان خود که آن ها نیز تبعه این کشور بوده اند را قانع کند که به داعش بپیوندند.
 

کلید واژه ها: بلژیک


نظر شما :