جولان تروریست‌ها در اروپا

حملات بروکسل هشداری جدی است

۰۸ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۵۷۴۹۰ اخبار اصلی اروپا آمریکا
وقتی من کمتر از ۲۴ ساعت قبل از این حمله از این ترمینال عبور کردم، افزایش حضور نیروهای امنیتی مشهود بود. اما همانند اکثر فرودگاه‌های غربی، بازرسی فردی برای مسافرانی که در صبح روزهای شلوغ به آن وارد و از آن خارج می شوند، وجود ندارد.
حملات بروکسل هشداری جدی است

نویسنده: جاش روگین

دیپلماسی ایرانی: تنها چند روز قبل در بروکسل، زمانی که رهبران غربی بازداشت یکی از مظنونین تروریستی مهم را جشن می گرفتند، مقامات بلژیکی هشدار دادند که چندین تروریست دیگر هنوز در شهر حضور دارند و حملات دیگری را برنامه ریزی کرده اند. آنها نمی توانستند بفهمند که این اقدامات چگونه اتفاق می افتد.

من در 16 مارس به بروکسل سفر کردم و در نشست صندوق مارشال در بروکسل شرکت کردم. در این نشست میان مقامات، کارشناسان سیاست خارجی و روزنامه نگاران آمریکایی و اروپایی دیدارهایی صورت می گیرد و مبارزه با تروریسم جزء مهمترین برنامه های آن بود.

دو سناتور و چند تن از مقامات دولت اوباما هم که در این نشست حضور داشتند از همان ترمینال اصلی فرودگاه بروکسل عبور کردند که روز سه شنبه صبح مورد حمله انتحاری قرار گرفت. حداقل 26 نفر در فرودگاه کشته شدند و چندین نفر هم زخمی شدند. حمله مشابهی هم در مترو این شهر اتفاق افتاد.

وقتی من کمتر از 24 ساعت قبل از این حمله از این ترمینال عبور کردم، افزایش حضور نیروهای امنیتی مشهود بود. اما همانند اکثر فرودگاه های غربی، بازرسی فردی برای مسافرانی که وارد ساختمان اصلی که در صبح روزهای شلوغ تعداد زیادی مسافر به آن وارد و از آن خارج می شوند، وجود ندارد.

تنش ها همچنان بالا است. در پرواز من از فرودگاه دالس در واشینگتن، دو اخطار امنیتی مرتبط وجود داشت. یک مرد به خاطر حمله و امتناع از پیروی از دستورات کادر پروازی بازداشت شد.

دیدیه ریندرز، وزیر خارجه بلژیک صبح یکشنبه در سخنرانی اش در نشست بروکسل به عملیات موفقیت آمیز بازداشت صالح عبدالسلام، که یکی از طراحان اصلی حملات پاریس در ماه نوامبر بود، اشاره کرد. وی در منطقه مولنبیک بروکسل بازداشت شد.

عبدالسلام در جریان بازجویی به مقامات بلژیکی گفت که آماده بوده تا موجب تغییراتی در بروکسل شود. مقامات اطلاعاتی بلژیکی می گویند عبدالسلام در طول چهار ماهی که از حملات پاریس گذشته شبکه حمایتی جدیدی ایجاد کرده است که در آن مجرمان با همکاری تروریست ها به آپارتمان های مشترک و سلاح دسترسی دارند.

ریندرز می گوید: «شبکه های بسیاری وجود دارد که فقط شامل اعضای خانواده وی نمی شود.» وی این نکته را هم اضافه کرد که بیش از 30 نفر در حملات تروریستی پاریس شرکت داشتند و «ما مطمئن هستیم که نفرات دیگری هم وجود دارند.»

مشکل بازگشت مبارزانی که اروپا را برای جنگ سوریه ترک کرده بودند و حالا به اروپا بازگشته اند، امر جدیدی نیست. در می 2014، یک تبعه فرانسوی که از سوریه به اروپا بازگشته بود، به موزه یهودیان در بروکسل حمله کرد. آنگونه که ریندرز گفته بود همکاری اطلاعاتی میان ایالات متحده، اروپا و کشورهای منطقه به ویژه ترکیه، در مبارزه با این تهدید حیاتی است. بنابر اظهارات وی این همکاری بهبود یافته است.

هم اکنون باز تروریست ها اوضاع را در دست گرفتند. همان طور که تحقیقات درباره حملات سه شنبه بروکسل ادامه دارد، سوال اصلی ای که ذهن مقامات را به خودش معطوف کرده این است که عملیات ضد ترور در مولنبیک، آن هم چند روز قبل از این حملات چگونه نتوانست موجب توقف حملات اخیر شود؟ حالا مطمئناً دستگاه امنیتی بلژیک اقدامات نظارتی بر مظنونان را دو برابر خواهد کرد.

برای آن دسته از مقامات و کارشناسان آمریکایی که این هفته به بروکسل سفر کرده بودند و در فرودگاه این شهر حضور داشتند، این حملات یک هشدار جدی بود. باید منتظر ماند و دید که این مسئله منجر به چه تغییراتی در نوع تفکر ایالات متحده در رابطه با مبارزه با داعش خواهد شد.  

 منبع: بلومبرگ ویو/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/20    

کلید واژه ها: بروکسل بلژیک حمله تروریستی حملات بروکسل


نظر شما :