آمریکا؛ جای بهتری برای مسلمانان

درسی که ترامپ و کروز باید از حملات بلژیک بگیرند

۰۸ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۷۵۳۵ اخبار اصلی اروپا آمریکا
پیشنهاد تد کروز در واکنش به حملات بروکسل هم مشابه است. در روز حمله، کروز خواستار گشت‌های پلیس در مناطق مسلمان‌نشین برای تامین امنیت در این مناطق شد.
درسی که ترامپ و کروز باید از حملات بلژیک بگیرند

نویسنده: پیتر بینارت

دیپلماسی ایرانی: درست پس از حملات بروکسل در روز سه شنبه، دونالد ترامپ اقدامی عجیب و غریب انجام داد. وی درباره واقعیت صحبت کرد. این کاندیدای پیشتاز جمهوری خواهان در برنامه فاکس نیوز گفت: «این اتفاقات به این دلیل رخ داد که فرآیند جذب و همگون سازی انجام نشد.»

خب، اظهار نظر ترامپ کاملاً هم درست نیست. این حملات به این دلیل اتفاق افتاد که بلژیک در کمپین ضد داعش در عراق و سوریه به رهبری ایالات متحده مشارکت می کند. داعش هم مسئولیت این حملات را برعهده گرفت و تروریست ها نشان دادند که به صورت تصادفی اهداف حملاتشان در غرب را انتخاب نمی کنند. کشورهای هدف آنها، کشورهایی هستند که در خاورمیانه در حال مبارزه هستند.

اما هنوز اشاره ترامپ به جذب و همگون سازی مهم است. اگرچه بسیاری از کشورهای اروپایی در حال جذب مهاجران مسلمان در درون جامعه خودشان هستند، اما عملکرد بلژیک در این زمینه ضعیف بوده است. میزان بیکاری برای بلژیکی هایی که اصالتاً ریشه در شمال آفریقا و منطقه زیر صحرا دارند، بین 40 تا 50 درصد است. سال گذشته بی بی سی گزارش داد که از میان 2600 افسر پلیس شهر آنتورپ، تنها 22 نفر غیر سفیدپوست هستند. در سال 2011، بلژیک اولین کشوری در اروپا بود که در سراسر کشور روبند زدن زنان را ممنوع کرد.

در مقاله ای که سال گذشته چیکا اونیگوی، نویسنده نیجریه ای که چندین سال است در بلژیک زندگی می کند، نوشته بود، به این نکته اشاره می کند که حتی مردم غیرسفیدپوست متولد این کشور هم به عنوان «خارجی» شناخته می شوند. وی این گونه نتیجه گیری می کند «جذب و همگون سازی برای بلژیکی هایی که ریشه غیراروپایی دارند، تقریباً امری غیرممکن است.»

تمام این موارد، خبری فوق العاده برای داعش است که خواستار حذف «منطقه خاکستری» در غرب است که به مسلمانان اجازه می دهد به طور صلح آمیز در غرب زندگی کنند.

بنابراین تشخیص مشکل حمله بروکسل توسط ترامپ قابل توجه است. اما پیشنهادی که ترامپ و تد کروز برای واکنش به این حوادث می دهند، ابلهانه است. کمی پس از عدم موفقیت بلژیک در جذب و همگون سازی، ترامپ خواستار ممنوعیت موقت ورود مسلمانان به ایالات متحده شده بود. فکر انجام چنین پیشنهادی که آمریکا را در جهت بلژیک قرار دهد، دشوار است. امروز، مسلمانان آمریکا بیشتر از مسلمانان اروپا جذب و همگون سازی شده اند. براساس بررسی مرکز تحقیقات پیو در سال 2011، تنها 20 درصد از مسلمانان آمریکا ترجیح می دهند به جای این که ذوب در فرهنگ آمریکا شوند، متمایز باشند. نیمی از آنها گفته اند بیشتر دوستانشان غیرمسلمان هستند. تقریباً 80 درصد آنها جایی که زندگی می کنند را «عالی» یا «خوب» توصیف می کنند.

ممنوعیت مهاجرت مسلمانان تقریباً این موضوع را نادیده می گیرد. یک بررسی در سال 2014 نشان داده بود مهاجران مسلمان در کشورهایی که خشونت های ضد مسلمانان در آنها بیشتر است، کمتر جذب جامعه می شوند و کمتر زبان انگلیسی را یاد می گیرند.

حمله ترامپ به مسلمانان موجب شده است تا حملات علیه مسلمانان افزایش پیدا کند و تلاش وی برای اجرایی شدن ممنوعیت ورود مسلمانان موجب افزایش اسلام هراسی شده است و نابود کردن روند جذب مسلمانان آمریکا که به امن نگه داشتن آمریکا کمک می کند، آسیب می زند.

پیشنهاد تد کروز در واکنش به حملات بروکسل هم مشابه است. در روز حمله، کروز خواستار گشت های پلیس در مناطق مسلمان نشین برای تامین امنیت در این مناطق شد.

در مقایسه با کشورهایی همچون بلژیک، قبول کردن مسلمانان در آمریکا نشانه ای از استثناگرایی آمریکایی است. البته کاندیداهای جمهوری خواه علاقه دارند که بگویند باراک اوباما به استثناگرایی آمریکایی اعتقادی ندارد و در عوض می خواهد آمریکا را شبیه به اروپا کند.     

منبع: آتلانتیک/ مترجم: حسین هوشمند    

کلید واژه ها: ترامپ بلژیک تد کروز مسلمانان آمریکا حملات بروکسل


نظر شما :