چگونه آزادسازی «پالمیرا»، دروغ اوباما را آشکار کرد؟

۰۹ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۷۵۵۷ سرخط اخبار

اعلام خبر آزادسازی شهر باستانی پالمیرا (تدمر) سوریه توسط نیروهای ارتش این کشور، بازتاب بسیار گسترده ای در عرصه بین المللی پیدا کرده و با استقبال فراوانی مواجه شد. با این وجود، به نظر می رسد این واقعه، اوضاع را برای دولت آمریکا و متحدانش در سوریه از جهاتی پیچیده ساخته است. یک روزنامه آمریکایی در مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته است.

 
به گزارش «تابناک»، روزنامه «لس آنجلس تایمز» در مطلبی به موضوع آزادسازی شهر باستانی پالمیرا از اشغال گروه تروریستی داعش پرداخته و استدلال می کند که این واقعه، دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را در وضعیتی تناقض آمیز قرار داده است. وضعیتی که ریشه آن، در تبلیغات مستمر آمریکا علیه ارتش سوریه قرار دارد که با واقعیت آنچه در پالمیرا رخ داد، متفاوت است. 
 
به عقیده تحلیلگر این روزنامه، بازپس گیری این شهر باستانی و مهم توسط ارتش سوریه و با حمایت نیروهای نظامی روسیه، آمریکا و متحدانش را با وضعیتی پیچیده مواجه ساخته است؛ زیرا واشنگتن همواره سعی داشته موضوع مبارزه با داعش را اساساً اقدامی از سوی آمریکا و متحدان این کشور معرفی کند و در همین حال، روسیه را به هدف قرار دادن «شورشیان میانه رو» به جای افراطیون متهم نماید. اما آنچه در پالمیرا رخ داد، درست عکس این روایت بود.
 
در شرایط کنونی، کاخ سفید که مدت های طولانی برای یافتن «شرکا»ی قابل اعتنا در سوریه زمان صرف کرده و همواره خواستار برکناری بشار اسد بوده است، نمی تواند به سادگی پیروزی های ارتش سوریه علیه داعش را که با حمایت متحدان بشار اسد، یعنی روسیه و ایران صورت می گیرد، مورد تأیید و تمجید قرار دهد. 
 
ماه مه 2015 و زمانی که داعش به پالمیرا نزدیک شده بود، ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا که از ماه ها پیش عملیات خود را در سوریه آغاز کرده، هیچ اقدامی برای جلوگیری از تسلط تروریست ها بر این شهر باستانی – که تا آن زمان در اختیار دولت سوریه قرار داشت – انجام نداد. این سیاست، در تناقض آشکار با اقدامی بود که آمریکا در جریان بازپس گیری شهر کردنشین «کوبانی» انجام داد و هم راستا با نیروهای نظامی کرد، بمباران شدیدی را علیه مواضع داعش ترتیب داد.
 
این امر تا حدی بدان سبب بود که جنگ داخلی سوریه، اساساً به یک جنگ نیابتی چند وجهی تبدیل شده که همین امر، مقابله با داعش را پیچیده ساخته است. متحدین اصلی آمریکا در منطقه، یعنی عربستان سعودی و ترکیه، هنوز به شدت متعهد به براندازی اسد هستند و همزمان، به شدت به حمایت از گروه های معارض مورد حمایت خود در سوریه ادامه می دهند تا از این طریق، با حضور نظامی روسیه در این کشور نیز به مقابله بپردازند.
 
ریاض و آنکارا مکرراً هرگونه حمایت از داعش و نیز گروه های وابسته به القاعده را انکار می کنند، اما بسیاری از گروه هایی که از جانب آن ها «میانه رو» خوانده شده و از سوی آمریکا و دیگر کشورها کمک دریافت می کنند، در حقیقت وابسته به جبهه النصره هستند که خود شاخه القاعده در سوریه به شمار می رود.
 
به هر حال، در شرایطی که بشار اسد و متحدانش از مدت ها پیش بر این نکته تأکید می کنند که دولت سوریه، مهمترین نیروی مقاومت در مقابل تروریسم افراط گرا به شمار می رود، دولت اوباما این موضوع را رد کرده و می گوید که اسد همچون یک «آهن ربا»، افراطیون را به سوریه جذب می کند. بر همین اساس، آمریکایی ها مدعی هستند که با کنار رفتن اسد، اقبال به گروه های افراط گرا نیز از میان خواهد رفت.
 
با توجه به همین شرایط و اوضاع و احوال است که بازپس گیری شهر پالمیرا از دست داعش توسط ارتش سوریه، تصویر القا شده از سوی آمریکا را تغییر می دهد. اکنون، نیروهای اسد احتمالاً پیشروی خود را به سوی رقه، یعنی پایتخت خودخوانده داعش آغاز خواهند کرد که در 100 مایلی شمال شرق پالمیرا قرار دارد. 
 
باید اشاره کرد که طی ماه های اخیر، کاخ سفید لحن سابق خود را تغییر داده و از تأکید بر اینکه «اسد باید برود»، دست برداشته است. در عوض، اکنون مقامات آمریکایی می گویند اسد می تواند طی یک دوره انتقالی در قدرت باقی بماند تا مقدمات تشکیل یک دولت جدید بر مبنای مذاکرات میان طرف های مختلف سوری فراهم شود. با این وجود، عملاً هرچند آمریکا از تأکید بر برکناری فوری اسد دست برداشته، اما همچنان بر اصل ضرورت کنار رفتن وی تأکید دارد.
 
با این وجود، اینکه چگونه می توان بدون حضور اسد و نیروهای وفادار به وی، یک ساختار دولتی باثبات در سوریه تشکیل داد، همچنان یک معمای جدی پیش روی آمریکا به شمار می رود.

کلید واژه ها: پالمیرا شهر باستانی ارتش سوریه


نظر شما :