اسد نقطه کانونی سوریه است

۱۵ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۶:۴۸ کد : ۱۹۵۷۶۹۳ سرخط اخبار

جنگ داخلی سوریه با حضور تروریست های چندملیتی اگرچه همچنان ادامه دارد اما برخی طیف های معارضین برای رسیدن به تفاهم و ادامه آتش بس تمایل نشان می دهند. در این میان برخی گروه های تحت نفوذ سعودی به شکلی لجاجت آمیز خواهان برکناری رئیس جمهوری قانونی سوریه هستند.

نوذر شفیعی،سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت در تحلیل وضعیت به وجود آمده در سوریه گفت: در رابطه با جنگ داخلی سوریه اطلاعات و اخبار متفاوتی منتشر می شود.

وی در ادامه گفت: علی رغم لزوم توجه به جنگ با تروریست های تکفیری داعش و النصره معارضین خواهان برکناری بشاراسد هستند. رئیس جمهوری سوریه نیز به نوعی توانسته نبض امور این کشور را با همراهی متحدین دمشق در دست خود حفظ نماید.

این نماینده مجلس نهم گفت: همان گونه که در مذاکرات سیاسی نمود یافت ، بشاراسد نقطه اتحاد و اختلاف در سوریه است. بشاراسد نقطه کانونی و کلیدی سوریه است که سرنوشت آینده دمشق را تعیین خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک،بشاراسد با ارائه پیشنهاد تشکیل «دولت وحدت ملی سوریه» گفت: در صورتی که اراده مردم سوریه در راستای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صورت زود هنگام باشد، این امر قابل تحقق خواهد بود.

رئیس جمهوری سوریه گفته است که در صورتی که اراده جمعی وجود داشته باشد، من با برگزاری انتخابات زود هنگام مشکلی ندارم. عمل کردن براساس اراده مردم امری طبیعی است و این مساله شامل تمامی شهروندان سوریه می شود زیرا در انتخابات ریاست جمهوری همه شرکت می کنند. بشار اسد همچنین تاکید کرده که آماده است «تمامی» شبه نظامیانی که علیه نیروهای دولتی دست به سلاح برده اند را عفو کند به شرطی که آنها نیز سلاح های خود را زمین بگذارند.
نوذر شفیعی

نوذر شفیعی با استقبال از پیشنهاد «دولت وحدت ملی سوریه» ضمن بیان این که پایان جنگ داخلی سوریه و اتحاد علیه تروریست های چند ملیتی در صورتی است که مجادلات سیاسی پایان یابد ، گفت: پیشنهادهای مطرح شده از سوی طرفین درگیری را در دو گروه می توان دسته بندی کرد: 1 – دولت وحدت ملی  سوریه 2 -  دولت انتقالی  سوریه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در تشریح پیشنهادهای موجود گفت: حضور بشاراسد به عنوان قسمتی از حاکمیت ملی سوریه یک راهکار اساسی است. در مورد پیشنهاد دولت انتقالی نیز اسد می تواند حضور داشته باشد اما مساله اساسی اینجاست که معارضین خواهان حذف رئیس جمهوری سوریه هستند که همین مسئله به خودی خود تنش زا است.

وی در ادامه تاکید کرد: درصورتی که راهکار دولت وحدت ملی سوریه غلبه پیدا نکند ، کشمکش ها و مجادلات سوریه ادامه پیدا خواهد کرد. بخش زیادی از مردم سوریه به همراه ائتلاف متحدین دمشق تاکنون هزینه های سنگینی را در جنگ با تروریست های چند ملیتی پرداخته اند ، آنها در عرصه سیاسی حاضر نیستند قدرت را به معارضین واگذار کنند.

این کارشناس روابط بین الملل با پیش کشیدن موفقیت های استراتژیک ارتش سوریه و متحدین دمشق گفت: خروج بخشی از نیروهای روسیه نشان می دهد که ارتش سوریه توانسته قدرت خود را تثبیت نماید ، به موازات این اتفاق آزادی پالمیرا اتفاقی بود که در معادلات سوریه تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

وی در ادامه گفت: جنگ سوریه زمانی آغاز شد که معارضین نتوانستند اختلافات سیاسی خود را با دمشق حل کنند و حالا اختلافات در حوزه نظامی به مذاکرات نظامی ختم خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز در جنگ سوریه اتفاقات میدانی است که سرنوشت عرصه های سیاسی را مشخص می کند. آنهایی که حل اختلافات سیاسی خود را از طریق نظامی دنبال کردند امروز مسائل نظامی را از طریق مذاکرات سیاسی دنبال می کنند.

وی گفت: در یک جمع بندی می توان گفت که ارتش سوریه با همراهی ائتلاف متحدین دمشق علی رغم تلاش ائتلاف ادعایی ضدداعش قدرت غالب نظامی در این کشور است. تثبیت اقتدار نظامی دمشق در حال تسرّی به موضوعات سیاسی است که با پیشنهاد عفوعمومی دمشق همراه شده است.

شفیعی در انتها گفت: مجموعه شرایط میدانی و سیاسی سوریه تحت تاثیر آزادی پالمیرا به گونه ای است که جریانات حامی دولت وحدت ملی در میان معارضین سوریه پررنگ تر خواهند شد.  نرمش معارضین سوری با عفو دمشق می تواند منجر به پایان جنگ داخلی و کشمکش های سیاسی شود. این اتفاقات می تواند در نهاید موجب شکل گیری یک اتحاد ملی علیه تروریست های چندملیتی تکفیری و بازگشت آرامش به سوریه شود.

کلید واژه ها: بشاراسد متحدین دمشق


نظر شما :