الحیات می‌نویسد:

نمره اوباما از نگاه یک روزنامه‌نگار عرب

۱۸ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۷۸۱۱ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
نویسنده خبر: جهاد الخازن
جهاد الخازن می‌نویسد: خاورمیانه از شر اشرار خلاص نمی‌شود مگر این که دو تروریست را شکست دهد، یکی داعش و دیگری اسرائیل، تنها در این صورت است که همگی راحت می‌شویم.
نمره اوباما از نگاه یک روزنامه‌نگار عرب

دیپلماسی ایرانی: نشست تهدید هسته ای در واشنگتن را پیگیری کردم و آن چه رسانه های امریکا درباره آن نوشتند را خواندم. دریافتم که امریکایی ها چه کسانی که با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا همراه هستند چه کسانی که علیه او عمل می کنند هیچ کدام موضعی نسبت به دستاوردها یا شکست های او ندارند.

نظرسنجی های افکار عمومی حاکی از آن است که حمایت از او در هفته های اخیر افزایش یافته و بعد از یک دوره سلبی همچنان در حدود 50 درصد است، و این به اعتقاد من ارتباطی با این که رئیس جمهوری سیاه پوست امریکا توانسته اقتصاد امریکا را که سلف او جورج بوش پسر با ماجراجویی هایی نظامی اش نابود کرده بود، نجات دهد، ندارد، به این هم ارتباطی ندارد که او توانسته نیروی کار در ایالات متحده را 10 میلیون نفر افزایش دهد یا نرخ بیکاری را به تنها 5 درصد برساند، یا این که 89 درصد از امریکایی ها اکنون از بیمه خدمات بهداشتی استفاده می کنند، یا این که کاخ سفید تلاش های بسیاری کرده است که جلوی افزایش دمای جو را بگیرد، یا حملات هوایی به داعش در عراق و سوریه و فعالیت های نفتی و نهادهای مالی وابسته به آن را نابود کرد، تا آن جا که دیگر نمی تواند حقوق تروریست ها را بدهد.

موضع امریکایی ها فارغ از عملکردش موافق یا مخالف او است. آن چه برای ما در جهان عرب و جهان اسلام اهمیت دارد موفقیت حملات هوایی امریکا علیه داعش است. نشست تهدید هسته ای در واشنگتن که چهارمین دوره آن بود، آخرین نشستی است که در زمان حضور باراک اوباما در کاخ سفید برگزار می شود. این نشست توانسته است تا کنون موفقیت هایی به دست آورد، دو هزار تن اورانیوم و پلوتونیوم غنی شده در اماکن امنی نگهداری می شوند، همچنین کشورهایی که صاحب مواد لازم برای تولید بمب هسته ای هستند از 35 کشور به 25 کشور کاهش یافته است. البته شش کشور از جمله پاکستان همچنان مشغول غنی سازی اورانیوم در سطح تولید بمب هسته ای هستند، من فعالیت های هسته ای پاکستان را تایید می کنم و از آن می خواهم که همچنان به این فعالیت ها ادامه دهد. من در گذشته گفته ام امروز هم می گویم که کشورهای عربی به ویژه مصر و عربستان و امارات نیز باید برنامه هسته ای نظامی در برابر سامانه های هسته ای اسرائیل داشته باشند.

اوباما در مقاله ای که در روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد، خواستار مذاکرات جدید میان ایالات متحده با روسیه برای کاستن از انبارهای تسلیحات هسته ای شد که 95 درصد از کل بمب های هسته ای جهان را شامل می شود. روسیه در این نشست حاضر نشد که باعث شد نتایج ضعیفی در این نشست به دست آید.

اوباما از کشورهای جهان خواست در برابر شبکه تروریستی داعش بایستند تا به سلاح هسته ای یا «بمب کثیف» دست نیابد. او همچنین بر جاه طلبی های دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری امریکا تاخت برای این که او خواست کشورهای بیشتری به سلاح هسته ای دست یابند. او گفت که ترامپ هیچ چیز از سیاست خارجی نمی داند.

انتظار می رود بعد از همه اینها به باراک اوباما به دلیل این که توانسته در کاستن از تهدید هسته ای و خطر تروریسم داعش و دستاوردهای دیگرش موفق عمل کند نمره قبولی بدهم، اما من این کار را نمی کنم، تنها نکته سیاه اوباما که برای من به عنوان نویسنده عرب اهمیت دارد این است که سامانه هسته ای اسرائیل در تمامی مدت برگزاری این نشست غایب بود و گویی اصلا چنین چیزی وجود ندارد.

اسرائیل دولتی تروریستی مثل داعش یا حتی بدتر از آن است، برای این که افتضاحات تروریستی داعش برای همه روشن است اما در مورد اسرائیل متحدانش تلاش می کنند کارهایش را توجیه کنند، به ویژه در کنگره امریکا. اسرائیل در سال های اخیر هزاران فلسطینی را کشته و همچنان هر روز هم می کوشد، مگر این که دولت اوباما نخواهد هیچ کدام اینها را ببیند. برای رئیس جمهوری امریکا شاهدی از انجیل می آورم، اگر آن طور که ادعا می کند، مسیحی است، مسیح می گوید اگر در یک چشم کاه است نگذاریم در چشم دیگر چوب برود. او می گوید که شهرک سازی ها غیر قانونی است اما دولت او سالانه 3.1 میلیارد دلار کمک های مالی در اختیار رژیم اشغالگر قرار می دهد تا به اشغال خود ادامه دهد و در سرزمین های فلسطینی شهرک سازی کند.

خاورمیانه از شر اشرار خلاص نمی شود مگر این که دو تروریست را شکست دهد، یکی داعش و دیگری اسرائیل، تنها در این صورت است که همگی راحت می شویم.

منبع: الحیات / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

جهاد الخازن

نویسنده خبر

جهاد الخازن، روزنامه نگار مشهور فلسطینی است که مقالاتش بارها جنجال برانگیز شده اند تا آن جا که معمر قذافی، رهبر سابق لیبی یک بار تلاش کرد او را ...

اطلاعات بیشتر


نظر شما :