درخواست اوباما از پوتین

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۵۸۳۲۰ سرخط اخبار
باراک اوباما در سخنرانی خود در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا اعلام کرد که از ولادیمیر پوتین خواسته است که بر بشار اسد درباره اجرای آتش بس در سوریه فشار وارد کند.
 
به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در این اجلاس که روز پنجشنبه در ریاض برگزار شد درباره بحران سوریه تاکید کرد: آمریکا و هم پیمانانش در کشورهای عربی به این مساله رسیده اند که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه باید استعفا کند.
 
باراک اوباما تاکید کرد، آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از حل بحران سوریه به شکل مسالمت آمیز حمایت می کنند اما روند سیاسی در سوریه باید بدون اسد ادامه یابد.
 
اوباما در ادامه خاطرنشان کرد: اوضاع کنونی سوریه بسیار دشوار است و خسارت هایی که جنگ به این کشور وارد کرده موجب شده تا بازسازی آن نیازمند زمانی بسیار طولانی باشد. اما در هر حال آمریکا راهکارهای مناسب به منظور تضمین آتش بس و حمایت از راه حل سیاسی را بررسی می کند.
 
اوباما در کنفرانس خبری بعد از این اجلاس نیز گفت: اختلافات تاکتیکی بین واشنگتن و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران وجود دارد اما همه درباره لزوم مقابله با اقدامات "تحریک آمیز" ایران در منطقه توافق نظر داریم.
 
وی در راستای جلب نظر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت: آمریکا زمانی که با ایران توافق هسته ای را امضا کرد می دانست که آن به منزله چشم پوشی از فعالیت های ایران در منطقه نیست. تهران باید طبق توافقنامه عمل کند.
 
وی خاطرنشان کرد: وجود اجماع درباره همکاری امنیتی در مبارزه با داعش ضروری است و ما باید مشارکتی گسترده تر برای برقرار سازی ثبات در مناطق مختلف عراق مانند الانبار داشته باشیم.
 
اوباما درباره بحران سیاسی عراق نیز گفت: حیدر العبادی نخست وزیر عراق شریک خوبی برای ماست و الان دولتش با چالش ها و اختلافاتی بین گروه های شیعه رو به روست اما عراقی ها باید درباره دولت تصمیم قاطعی بگیرند و این مساله به ما، ایران یا کشورهای حوزه خلیج فارس ارتباطی ندارد و ما تنها با تمامی این گروه ها در ارتباط هستیم.
 
اوباما درباره پرونده اقتصادی نیز گفت: آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مذاکرات اقتصادی جدیدی در سطح عالی رتبه با تمرکز بر نحوه رویارویی با کاهش قیمت نفت و تقویت همکاری اقتصادی و کمک به این کشورها برای اجرای این اصلاحات آغاز خواهد کرد.
 
اوباما در ادامه افزود که کشورش با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مذاکرات دوربردی با هدف توسعه روابط اقتصادی را آغاز خواهد کرد و به همکاری با این کشورها برای مبارزه با داعش و کاهش درگیری ها در سوریه تا نابودی گروه تروریستی داعش ادامه خواهد داد.
 
وی نشست خود با سران شورای همکاری خلیج فارس را موفقیت آمیز توصیف کرد و متعهد به حمایت کشورش از این کشورها شد.
 
وی ادامه داد: ما می دانیم که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران نگران هستند و به این خاطر برای واداشتن ایران برای احترام به مفادی که در توافقنامه آمده است تلاش خواهیم کرد.

کلید واژه ها: شورای همکاری خلیج فارس


نظر شما :