ترامپ برای روس ها بهتر است

۰۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۹۵۹۱۷۴ سرخط اخبار

دیدبان روسیه: در ماه های گذشته با مشخص تر شدن وضعیت رقابت های داخلی دو آوردگاه دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا، نگاه کرملین نیز به این انتخابات و نامزدهای مطرح بیشتر شده است. در این میان تاثیر روسیه در انتخابات آمریکا‏، گزینه مطلوب روسیه از بین کلینتون و ترامپ و تاثیر انتخاب هر یک بر منافع روسیه از محورهای مهم گفتگو با "حسن بهشتی پور" تحلیلگر مسائل بین الملل است.
 

► اگر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حداقل در شش ماه گذشته نگاهی داشته باشیم، اصولا رویکرد کرملین به این نامزدها و موضع گیری آن ها چه بوده است؟

البته عمده ترین نامزدها در دو اردوگاه آقای ترامپ و خانم کلینتون بوده اند که ویژگی های هر دو مزایایی برای روسیه دارد، اما این که کدام یک از آن ها در مجموع نسبت به دیگری می توانند برای کرملین برتری داشته باشند، در مجموع آقای ترامپ بهتر است. اما خانم کلینتون نیز سیاستمدار جا افتاده ای است که سال ها سناتور و وزیر خارجه آمریکا بوده است و با سیاست های روسیه و آمریکا کاملا آشناست. بنابراین در صورتی که ایشان نیز رئیس جمهور آمریکا شود، روس ها با یک فرد حرفه ای رو به رو هستند و ممکن است راحت تر با آن کنار بیایند تا آدمی که حتی سابقه مجلس نمایندگان یا سنای آمریکا را هم نداشته است و در هیچ مسئولیت سیاسی هم نبوده و فقط تاجری بزرگ بوده است و موفقیت های او در بازرگانی و تجارت بوده است نه سیاست.
 

► در چند ماه گذشته نوع سیاست خارجه روسیه در خاورمیانه یا مسائل جهانی، چه تاثیری در نوع رقابت های احزاب جمهور خواه با دموکرات ها داشته است؟

اصولا جمهوری خواهان دوست دارند با روسیه ضعیف کار کنند و بتوانند اقتدار جمهوری خواهی را (که عمدتا از سوی جناح نظامی حمایت می شود،) به رخ روس ها بکشند. بنابراین در چند سال اخیر (که عملا اوباما در مسئله سوریه مدارا کرد و با وساطت ایران و روسیه عملا بر مسئله سلاح شیمیایی سوریه مصالحه شد و کل سلاح شیمیایی سوریه از این کشور خارج شد و عملا روسیه توانست جلوی جنگ را بگیرد و آمریکا نتوانست اقتدار خود را در سوریه به رخ دنیا بکشد.)  اوباما معتقد بود همان طور که ما در عراق، لیبی و افغانستان دچار چالش های جدی شدیم، ممکن بود در سوریه هم دچار چالش شویم.

در واقع منظور این است که در مجموع کنش گری سیاسی آقای پوتین در روسیه، مطلوب جمهوری خواهان نبوده است و آن ها عمدتا به دنبال بهانه ای هستند که در جنگ سرد جدید بعد از اجلاس لیسبون از سال 2010 به دنبال رو در رویی تازه ای بین روسیه و آمریکا باشند، به خصوص با اقتدار طرف آمریکایی.
 


► اگر به وضعیت آقای ترامپ بپردازیم، با توجه به صحبت های ایشان در ارتباط با روسیه و نوع موضع گیری کرملین و روابط آقای پوتین و آقای ترامپ نگاه مسکو به وی چگونه بوده است؟

ترامپ برای روسیه مزیت دارد. با توجه به عدم سابقه سیاسی ترامپ و اینکه جمهوری خواهان  (که تقریبا از سال 2008 که اوباما سر کار آمده است،) عملا از صحنه سیاست کاخ سفید دور بوده اند، در حال حاضر هم کاندیدای آن ها شخصی از سیاست دور است. یعنی در صورتی که او رئیس جمهور آمریکا شود، جمهوری خواهان بعد از هشت سال می خواهند به کاخ سفید برگردند و فردی را که در سیاست سابقه چندانی ندارد زمام کاخ سفید را در دست بگیرد. پس بهترین فرصت برای مانور دادن روس هاست تا به آنچه می خواهند برسند و احیانا وارد یک معامله جدید با طرف آمریکایی شوند و از این فرصت استفاده کنند.

از این دید به نظر می آید که این موضوع مزیتی برای روسیه است تا در مجموع ترامپ برنده انتخابات آبان ماه سال 1395 شود. اما تمام قرائن و شواهد در آمریکا هم نشان می دهد که خانم کلینتون برنده این انتخابات است، و شانس موفقیت ترامپ خیلی کم است. ولی از آن جا که حتی شکست دادن رقبای جمهوری خواه بی سابقه بود و توانست نظام انتخاباتی امریکا را به چالش بکشد و توانسته تا این مرحله پیش برود، بعید نیست با سیاست پوپولیستی خود، حتی خانم کلینتون را شکست دهد، البته احتمال آن بسیار کم است، یعنی تمام قرائن و شواهد نشان می دهد که برای اولین بار یک رئیس جمهور زن در آمریکا به قدرت خواهد رسید.

 
► در ماه های آینده تا زمان انتخابات آمریکا، تاثیرگذاری منفی یا مثبت سیاست خارجه روسیه بر انتخابات ایالات متحده چگونه خواهد بود؟

در گذشته روسیه و نوع مناسبات آن با ایالات متحده سابقه چندان تعیین کننده ای در انتخابات آمریکا نداشته است و فقط در دوره جرج بوش پدر بود که موفق شد جنگ سرد را به پایان برساند و فروپاشی شوروی را از آن خود کرد و اعلام کرد که سیاست های خارجی آمریکا باعث شده است که فروپاشی شوروی به وجود بیاید در حالی که اگرچه آمریکا عامل موثر بوده است، اما عوامل دیگر نیز وجود داشته اند. به غیر از این زمان فکر نمی کنم روسیه نقش تعیین کننده ای در کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد. البته در شرایط فعلی و چند ماه به انتخابات فکر نمی کنم اتفاق خیلی خارق العاده ای هم رخ دهد.

در آینده ما انتخابات مجلس روسیه را در پیش داریم که تغییر خیلی خاصی را به وجود نمی آورد و آقای پوتین هم حداقل تا سال 2018 رئیس جمهور روسیه خواهد بود. بنابراین بعید است سیاست روسیه تاثیر تعیین کننده ای در نتیجه انتخابات آمریکا، آن هم در شرایطی که رئیس جمهور کنونی عملا کاندیدا نیست، داشته باشد. پیش بینی من این است که حداقل تا چند ماه آینده، اولا تحول بزرگی رخ نخواهد داد و ثانیا در صورتی که تحول عمده ای رخ دهد، از طرف روسیه نخواهد بود. چون روسیه در حال حاضر نقش تعیین کننده ای در این معادلات ندارد.

 
► پیروزی کدام حزب ممکن است تاثیرات مثبت یا گسترده برای روسیه داشته باشد؟

برای روسیه هر دوی این کاندیداها یک سری مزایا و یک سری معایب دارند، ولی به نظر من روس ها با ترامپ بهتر کار خواهند کرد. زیرا آدمی ناشی است و جمهوری خواه ها هم بعد از هشت سال می خواهند به کاخ سفید برگردند. نظام آمریکا سیستم دارد و افراد تجربه دار در هیئت رئیس جمهور خواهند بود. ولی از آن جا که آقای ترامپ عملا به همه چیز معترض است و می خواهد در مورد همه چیز تجدید نظر اساسی داشته باشد، ممکن است روس ها بتوانند امتیازات بیشتری از طرف آمریکایی بگیرند و کمتر امکان این را خواهیم داشت که به جنگ سرد جدیدی برسند.  

در این بین در صورتی که ترامپ انتخاب شود، ممکن است در دور بعدی چنین فضایی به وجود بیاید، اما در دور چهار سال اول بایستی تجربه اندوزی کند، ولی با خانم کلینتون کار روس ها خیلی سخت تر خواهد بود و کار کردن با مواضع تندی که کلینتون در قبال اوکراین و خود روسیه دارد، دشوار است. اما از جهت دیگر اشکال خانم کلینتون از نگاه روس ها این است که از جناح بازهای حزب دموکرات است و مواضع خیلی تندی نسبت به مسائل نظامی و اصولا روسیه دارد. بنابراین پیروزی خانم کلینتون عملا جناح بازهای حزب دموکرات را برنده انتخابات می کند و این امر می تواند برای روسیه بر مسئله کریمه، اوکراین و اخیرا توسعه ناتو حتی به شمال شرق اروپا یعنی سوئد و فنلاند هم (که با هم اختلافاتی پیدا کرده اند) خطرناک باشد. با این حال تجربه نشان داده است که روس ها اهل معامله گری هستند و با دموکرات ها هم در گذشته کار کرده اند و تجربه های خوبی هم داشته اند. بنابراین از این جهت روس ها می توانند با خانم کلینتون کار کنند، اما به نظر من کار با آقای ترامپ برای آن ها بسیار راحت تر است.

کلید واژه ها: ترامپ کرملین


نظر شما :