کلینتون با استفاده از تلفن همراه، مجوز حملات پهپادی را صادر می‌کرد

۲۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۹ کد : ۱۹۵۹۹۲۴ سرخط اخبار

بررسی ایمیل های وزیر خارجه سابق آمریکا حاکی از آن است که وی از طریق تلفن همراه خود برای حملات پهپادی این کشور مجوز صادر کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، در حالی که «هیلاری کلینتون» عنوان نخستین نامزد جدی زن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را از آن خود کرده است، جزییات بیشتری از رسوایی ایمیلی وی در حال انتشار است. این بار به نظر می رسد که او از تلفن همراه هوشمند خود برای تایید حملات پهپادی در پاکستان و کشورهای دیگر استفاده کرده است.

بر اساس گزارش جدید پلیس فدرال آمریکا، هیلاری کلینتون طی سال های 2011-2012 که سمت وزیر خارجه آمریکا را بر عهده داشت، از تلفن همراه خود برای صدور مجوز حملات پهپادی که به کشته شدن حدود هزار نفر از جمله بیش از 200 کودک در پاکستان منجر شد، استفاده کرده است.

این حملات پهپادی در پاکستان، یمن، سومالی، افغانستان و کشورهای دیگر که حوزه عمل سازمان سیا است، انجام شده است. هر چند شمار بالای تلفات غیرنظامیان در نهایت برخی از مقام های پاکستانی را بر آن داشت تا در مقابل چنین حملاتی موضع بگیرند. این حملات همچنین منجر به دخالت وزارت خارجه آمریکا شد. در حقیقت وزارت خارجه آمریکای، سازمان سیا را به واسطه زمان بندی این حملات مورد انتقاد قرار داد؛ هر چند انتقادی از اهداف این حملات صورت نگرفته است.

این موضوع منجر به اطلاع رسانی به مقام های وزارت خارجه در خصوص زمان انجام این حملات شد. در برخی از موارد حتی تنها نیم ساعت پیش از انجام این حملات، اطلاع رسانی صورت می گرفت. در نتیجه هیلاری کلینتون و همکاران وی به طور موثر مسئول تایید این حملات بوده اند.

بر اساس گزارش پلیس فدرال آمریکا، اعطا و دریافت مجوز برای برخی از این حملات از طریق ایمیل و با استفاده از تلفن همراه هوشمند کلینتون انجام شده و از همین طریق پلیس فدرال توانسته است تا از این موضوع اطلاع یابد.

زمان کوتاهی که کلینتون موظف به واکنش نشان دادن در خصوص این موضوع بوده است، منجر به استفاده وی از تلفن های هوشمند شده است که مسلما روش سریع تر و راحت تری از ارتباط میان این نهادها است اما به طور حتم از ایمنی کمتری نیز برخوردار است. این موضوع با توجه به سطح بالای محرمانه بودن برنامه های حملات پهپادی از سوی سازمان سیا قابل بررسی است که به شدت از مطرح شدن این برنامه ها در مکان های عمومی و بیرون از کانال های ارتباطی امن جلوگیری می کند.

استفاده از تلفن های هوشمند به همراه سرور ایمیل شخصی در حقیقت باعث برخورد نادرست با اطلاعات طبقه بندی شده است که از دیدگاه برخی جرم محسوب می شود.

کاخ سفید در کنفرانس خبری پنجشنبه گذشته؛ روزی که اوباما از نامزدی کلینتون اعلام حمایت کرد، تاکید کرد که تحقیقات پلیس فدرال در نحوه برخورد کلینتون با اطلاعات طبقه بندی شده « تحقیقات جنایی» است. انتظار می رود پلیس فدرال آمریکا در تابستان پیش رو در رابطه با این رسوایی، کلینتون را مورد تحقیق قرار دهد ولی مقام های قضایی مرتبط عنوان کرده اند که دور از ذهن است که کلینتون به مسائل جنایی متهم شود چرا که استفاده از چنین کانال های ارتباطی با امنیت پایین در میان موسسات آمریکایی یک عملکرد مرسوم، خصوصا در اطلاعات با زمان بندی های ویژه است.

این تحقیقات به واسطه این واقیعت که بر اساس گزارش ها ایمیل های فرستاده شده « به شکل مبهمی نوشته شده» و حاوی هیچ ارجاعی به پهپادها، سازمان سیا یا اطلاعاتی در مورد اهداف نیست، پیچیده تر نیز شده است که در این پرسش را در اذهان عمومی برجسته کرده که چگونه وزارت خارجه حملاتی را که از آن ها بی اطلاع است، تایید و فرماندهی کرده است.

کلید واژه ها: پلیس فدرال حملات پهپادی سازمان سیا ایمیل


نظر شما :