ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از کشف اسلحه در خانه برادرزاده امیر کویت تا نگرانی‌های تازه امنیتی بلژیک

۲۷ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۰۰۷۸ اخبار اصلی خاورمیانه
کشف اسلحه در خانه برادرزاده امیر کویت، نگرانی‌ها تازه امنیتی بلژیک،‌ گفت‌وگو بر سر انتخاب فرزند آیت الله سیستانی به جانشینی ایشان و فتوای مفتی عربستان علیه یک سریال تلویزیونی از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از کشف اسلحه در خانه برادرزاده امیر کویت تا نگرانی‌های تازه امنیتی بلژیک

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

واکنش منفی عربستان و قطر و امارات به نامۀ مکتوب

پایگاه خبری اسکای پرس به نقل منابع خود مدعی شد که کشورهای عربستان سعودی و قطر و امارات متحدۀ عربی نامۀ مکتوب اخیر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، را رد کرده اند.

به گفته این منبع آگاه این سه کشور در واکنش به نامۀ العبادی تأکید کرده اند که از نیروهای داوطلب مردمی (الحشد الشعبی) هیچ حمایتی نخواهند کرد و با آنچه تلاش ایران برای سیطره بر عراق خوانده اند مخالفت کرده اند. به گفتۀ این منبع مصر و اردن و ایران اما به این نامه واکنش مثبت نشان داده و بر آمادگی خود در هرگونه کمک به عراق در نابودی داعش تأکید کرده اند.

پیش از این حیدر العبادی به دست تعدادی وزرای خود نامه هایی مکتوب به سران برخی کشورهای عربی ارسال کرده بود.

 

تقدیر نبیل العربی از تلاش عراق برای پاکسازی فلوجه

نبیل العربی، دبیر کل اتحادیۀ عرب، تلاش های عراق در جنگ با داعش و بازپس گیری شهر فلوجه را شایستۀ تقدیر دانست.

به گزارش الفرات نیوز، نبیل العربی، دبیر کل اتحادیۀ عرب، تلاش های عراق در جنگ با داعش و بازپس گیری شهر فلوجه را شایستۀ تقدیر دانست.

العربی در بیانیه ای مطبوعاتی که روز دوشنبه منتشر کرد از دولت عراق بابت دستور برخورد قاطع با جنایات داعش و نیز زیر پا نهادن حقوق بشر از سوی گروه های شرکت کننده در این جنگ تقدیر کرد.

العربی در این بیانیه بر حمایت کامل اتحادیه عرب از ملت و دولت عراق در جنگ با هرگونه تروریسم تأکید کرد و خواستار بسیج همۀ نیروها برای تحقق اصلاحات عمیق در کشور شد.

 

 

نشست سران سنی عراقی در استانبول برای اعلام موجودیت اقلیم فدرال سنی

خبرگزاری عراقی اسکای پرس خبر داد که تعدادی از سران سیاسی اهل سنت عراق از جمله طارق الهاشمی، متهم محکوم به اعدام، و رافع العیساوی، وزیر دارایی اسبق عراق، و اسامه النجیفی، رئیس سابق مجلس عراق، در استانبول ترکیه جلسه ای با حضور معاون وزیر خارجۀ ترکیه، سینیرلی اوغلو، داشته اند.

به گفته این خبرگزاری این جلسه به منظور بررسی روند عملیات نظامی در فلوجه و آزادسازی موصل و از همه مهم تر اعلام موجویت اقلیم فدرال اهل سنت است.

بر اساس این گزارش مقاماتی از نهادهای گوناگون دولت امریکا در دیدارهای متعددی با سران سیاسی اهل سنت عراق بر ضرورت تشکیل اقلیم فدرال اهل سنت تأکید کرده اند و آن را شرط همکاری با عراق برای نابودی داعش دانسته اند. این گزارش می افزاید که هم اکنون تعدادی از سران اهل سنت عراق در واشنگتن هستند تا پس از نهایی شدن توافقات با عشایر محلی برپایی اقلیم فدرال اهل سنت را اعلام کنند.

 

نگرانی پلیس بلژیک از وقوع حادثه تروریستی جدید

پلیس بلژیک اعلام کرد که اطلاعاتی به دست آورده است که نشان می دهد مجموعه ای از عناصر داعش سوریه را ترک کرده و رهسپار اروپا شده اند تا حملات تازه ای را در بلژیک و فرانسه انجام دهند.

به گزارش رویترز، مرکز بحران های بلژیک اعلام کرد که تمامی نیروهای پلیس در سراسر کشور را به حالت هشدار در آورده و به آنها گفته است که گروهی از یک هفته پیش سوریه را به مقصد اروپا ترک کرده تا از طریق ترکیه و یونان بدون گذرنامه به اروپا برسند.

 

کشف اسلحه در خانه برادرزاده امیر کویت

نیروهای امنیتی کویت خانه عذبی فهد احمد الصباح، برادر زاده امیر کویت و رئیس سابق سازمان امنیت این کشور را مورد بازرسی قرار دادند و در آن مقادیری سلاح و مهمات کشف کردند.

به گزارش روزنامه کویتی القبس، این سلاح ها بدون هر گونه مجوزی در منزل عذبی فهد احمد الصباح نگهداری می شده است.

روزنامه کویتی الرای گزارش داد که عذبی فهد به دلیل دست داشتن در یک پرونده امنیتی به 5 سال حبس محکوم شده است.

 

گفت وگو برای انتخاب فرزند آیت الله سیستانی به جانشینی ایشان

منابع آگاه به پایگاه خبری اسکای پرس گفتند که گفت وگوهایی در جریان است تا سید محمد رضا سیستانی، فرزند ارشد آیت الله سیستانی به عنوان جانشین ایشان معرفی شوند.

بنا به این گزارش سید محمد رضا سیستانی در حال حاضر اراده دفتر آیت الله سیستانی را بر عهده دارد و عموم دیدارها و فتواهای آیت الله سیستانی را مدیریت می کند.

گفته می شود در همین راستا شیخ علی بشیر النجفی، نیز قصد دارد به جانشینی پدرش انتخاب شود.

سید محمد رضا سیستانی متولد 1962 است و از سال 1974 در حوزه عملیه نجف اشرف مشغول به تحصیل است. وی سطوح مقدماتی حوزه را نزد علمای معروف و بسیاری از مراجع نجف اشرف گذرانده است.

 

مفتی عربستان یک سریال مصری را حرام اعلام کرد

یکی از مفتی های عربستان دیدن سریالی که به مناسبت ماه مبارک رمضان از شبکه MBC پخش می شود را حرام شرعی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری اسکای پرس این سریال که عنوان "ساحره جنوب" نام دارد درباره جن و احضار روح است که در ایام مبارک ماه رمضان هر شب از شبکه MBC پخش می شود.

در پی صدور این فتوا ولید الابراهیم، مالک این شبکه اعلام کرد پخش این سریال متوقف خواهد شد.

 

اربیل: بغداد ماهی یک میلیارد دلار بدهد آشتی کنیم

سفین دزه یی، سخنگوی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، اربیل آمادگی دارد در برابر دریافت ماهانه یک میلیارد دلار از بغداد، قرارداد تازه ای را با بغداد بر سر صادرات نفت امضا کند.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، دولت مرکزی عراق در ماه مارس صادرات گاز از شرکت نفت شمال از اقلیم کردستان را متوقف کرد تا به این ترتیب به اربیل فشار بیاورد که مشکلات خود را با بغداد حل و فصل کند. این شرکت که توسط دولت عراق اداره می شود روزنامه 150 هزار بشکه نفت به بندر جیهان ترکیه صادر می کند.

در سال های اخیر روابط اقلیم کردستان عراق با بغداد به دلیل صادرات خودسرانه کردستان متشنج بوده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: آیت الله سیستانی اسکای پرس بلژیک کویت عراق


نظر شما :