قطعیت قرارداد فروش بوئینگ به ایران

۳۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۲۷ کد : ۱۹۶۰۲۸۲ سرخط اخبار

یک پایگاه آمریکایی با ادعای آمادگی تهران جهت از سرگیری روابط تجاری با واشنگتن، درباره فروش ۱۰۰ هواپیمای بوئینگ به ایران، این سؤال را طرح کرده که «ایران پول بوئینگ را به دلار می دهد یا یورو؟».

به گزارش فارس، در حالی که از یک سو مخالفت ها با فروش هواپیما توسط شرکت بوئینگ به ایران و از سوی دیگر تاکید ایران بر عدم وابستگی به دلار در تعاملات تجاری بین المللی اش ادامه دارد، پایگاه آمریکایی مدعی شده که ایران آماده ازسرگیری روابط تجاری با آمریکا است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته با بیان اینکه ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابت پذیری در منطقه به 400 فروند هواپیمای میان برد و دوربرد و 100 فروند هواپیمای کوتاه برد نیاز دارد، خبر داد که «پیش نویس خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس تهیه شد.همچنین در آینده توافق با بوئینگ نیز اعلام می شود».

چند روز بعد معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات مرحله ای ایران ایر با کمپانی بوئینگ، گفت: دو طرف به توافق مکتوب در زمینه خرید هواپیما رسیدند و تعداد هواپیماهای توافق شده 100 فروند است.

این موضوع درحالی عنوان شده که در فضای سیاسی آمریکا به ویژه در میان قانونگذاران کنگره این کشور مخالفت هایی با فروش هواپیمای بوئینگ به ایران وجود دارد.

در همین ارتباط دو قانونگذار ارشد آمریکایی روز جمعه هفته گذشته از نامه نگاری مجدد با شرک هوافضاو صنایع دفاعی آمریکایی بوئینگ درباره فروش هواپیما به ایران خبر داده اند.

این دو نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا که قبلا هم در این باره نامه نگاری کرده بودند، در نامه جدید مدعی شده اند که فروش هواپیما به ایران می تواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد.

حالا یک رسانه آمریکایی در گزارشی با تیتر «ایران پول بوئینگ را چطور پرداخت خواهد کرد؟ به دلار یا یورو؟» از اختلاف دو کشور درباره پرداخت بهای این توافق خبر داده است.

در گزارش «فوربس» آمده است: «اگر توافق(فروش بوئینگ) توسط دولت آمریکا تایید شود، این یک توافق بزرگ برای بوئینگ که در تلاش برای رقابت با ایرباس رقیب اروپایی خودش است، می باشد چرا که این شرکت توافقاتی مشابه با ایران منعقد کرده است».

این پایگاه همچنین از گزارش روزنامه وال استریت ژورنال درباره فروش 100 هواپیما به ایران اشاره کرده؛ گزارشی که در آن تاکید شده ارزش سهام بوئینگ پس از انتشار این خبر بالا رفته است.

در ادامه گزارش می خوانیم: «قرارداد بوئینگ همچنین توافقی بزرگ برای شرکت های آمریکایی محسوب می شود که مایل به تعامل اقتصادی با ایران هستند چرا که این توافق نشاندهنده تسهیل روابط تجاری بین دو کشور خواهد بود؛ روابطی که از انقلاب سال 1979(1357) و محاصره سفارت آمریکا مسدود شده است».

«فوربس» ادعا می کند: «در حالی که به نظر می رسد ایران در حال آماده شدن برای ازسرگیری روابط(تجاری و اقتصادی) با آمریکا است، این کشور همچنان در تلاش برای کاهش وابستگی خودش به دلار در تجارت بین المللی خود است».

این پایگاه آمریکایی ادامه داد: «ماه فوریه، ایران اعلام کرد که ترجیح می دهد که مشتریان نفتی به این کشور به جای دلار، یورو پرداخت شود و همین سیاست در توافقات نفتی آینده هم بکار برده شود».

این رسانه غربی سپس این سوال را مطرح می کند: «آیا این سیاست در قبال توافق و قرارداد بوئینگ هم اعمال می شود؟».

فوربس در پاسخ می نویسد: «ما جواب این سوال را نمی توانیم بگوییم اما آنچه که می توانیم بگوییم آن است که اگر ایران درخواست کند که این موضوع به یورو انجام شود، این یک نقطه اختلاف در روابط تجاری بین دو کشور(ایران و آمریکا) خواهد بود».

تاکید این رسانه آمریکایی درباره اختلافی بودن موضوع تاکید ایران بر یورو، در حالی صورت گرفته که آمریکایی ها به ویژه قانونگذاران کنگره بارها اعلام کرده اند که با هرگونه دسترسی ایران به سیستم مالی دلار این کشور مخالف هستند.

در همین باره روزنامه گاردین گزارش داد: «احتمال دارد شرکت بوئینگ برای فروش محصولات خود به ایران از یک شرکت تابعه خارجی و ارزی غیر از دلار برای اجتناب از گرفتار شدن در چارچوب قوانین وضع شده در آمریکا استفاده نماید».

کلید واژه ها: روابط تجاری


نظر شما :