فشار به بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا

۰۸ تیر ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۶ کد : ۱۹۶۰۶۰۴ سرخط اخبار
رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا بر اعلام رسمی خروج هرچه زودتر بریتانیا از اتحادیه اروپا تأکید کردند.
 
به گزارش ایرنا، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه و متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا عصر دوشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک در محل صدر اعظمی آلمان در برلین ضمن ابراز تأسف از تصمیم رفراندم بریتانیا، خواستار اعلام خروج این کشور طبق بند 50 قانون اتحادیه اروپا که چه موقع می خواهد از این اتحادیه خارج شود، شدند.
طبق قانون بند 50 اتحایه اروپا، بریتانیا در ابتدا خروج خود را به صورت رسمی اعلام می کند و بعد از آن مذاکرات برای خروج این کشور آغاز خواهد شد و تا آن زمان هیچگونه مذکرات رسمی و یا غیر رسمی صورت نخواهد گرفت.

هر سه رهبر تأکید کردند که اتلاف وقت در این باره نباید صورت گیرد تا در باره قدم بعدی در خصوص چگونگی رابطه بین اتحادیه اروپا با بریتانیا زودتر مذاکره شود.
آلمان، فرانسه و ایتالیا اعلام کردند که نیروهای جدایی طلب را نباید تقویت کرد؛ بلکه باید نیروهایی را تقویت کرد که به دنبال انسجام و وحدت هستند. آنها همچنین بر قدرت اروپا هم از دید سیاسی و هم از دید اقتصادی تأکید کردند.

این رهبران افزودند: اتحادیه اروپا نیاز به یک انگیزه فعالیت های جدید در حیطه امنیت داخلی و خارجی، مبارزه با تروریسم، حفظ مرزهای اروپا برای جلوگیری از ورود پناهجویان، تقویت اقتصاد اروپا، اشتغال زایی به ویژه برای جوانان و رشد اقتصادی دارد.
هر سه رهبر همچنین بر انگیزه فرصت جدیدی که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به وجود آمده تأکید کرده و خواستار اصلاحات نو در این اتحادیه و یک روند نوع آوری شدند.
آنگلا مرکل در این کنفرانس خبری گفت: روز چهارشنبه در اجلاس سران در بروکسل موضوع چشم انداز جوانان در اتحادیه اروپا مورد بحث و گفت وگو قرار می گیرد. به گفته وی این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که اکثر کسانی که برای ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا رأی دادند جزو قشر جوان بودند.

فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه نیز در این نشست خبری گفت: به هر حال 48 درصد از مردم انگلیس رأی به ماندن در اتحادیه اروپا دادند که اکثر آنها جوان بودند. ما به دنبال بهتر کردن نحوه عملکرد اتحایه اروپا در سه محور شفافیت، سریع تر و انعطاف پذیر تر هستیم و امیدواریم که در این زمینه تا سپتامبر بتوانیم چنین طرحی را آماده کنیم.

وی در خصوص رفتار اتحادیه اروپا با انگلیس افزود: بین این کشور با اتحادیه همچنان رابطه دوستی برقرار خواهد بود و همکاری های مختلف از جمله نظامی ادامه خواهد داشت.
متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا نیز با اشاره به این که پس از برگزیت بسیاری از شهروندان درک کردند که اروپا چقدر می تواند زیبا و اینکه می توان پروژه اروپا را بخوبی پیش برد، تأکید کرد: بایستی استراتژی مشخصی در ماه های آینده در خصوص مسیری که اتحادیه اروپا می خواهد به پیش برود، اتخاذ کنیم.

وی تصریح کرد: ما یک خانواده بزرگی هستیم که بایستی انسجام و همبستگی بیشتری داشته باشیم و بایستی بیشتر به آینده توجه کنیم. هرقدر هم تصمیم انگلیس غمناک بود اما فرصت مناسبی به وجود آمده است که یک سربرگ جدید را در تاریخ اروپا باز کنیم.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا بریتانیا ایتالیا


نظر شما :