واکنش اسد به کودتا در ترکیه

۰۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۶۱۵۰۶ سرخط اخبار

رئیس‎جمهور سوریه تاکید کرد که کوتای ترکیه انعکاس بی ثباتی و درگیری در داخل ترکیه است، اما ما اشتباه آنان را تکرار نمی کنیم و درباره ماندن یا نماندن اردوغان اظهارنظر نمی‎کنیم.

بشار اسد در گفتگو با خبرگزاری «پرنسا لاتینا» کوبا افزود: عناصر تروریستی و همپیمانان آن در ایجاد تفرقه و چنددستگی میان مردم سوریه شکست خورده اند.

وی همچنین در ادامه به کودتای ترکیه اشاره کرد و گفت: این کودتا بی ثباتی و درگیری های داخلی ترکیه را نشان می دهد و مهمتر از خود کودتا، تدابیری است که اردوغان و دولت وی طی چند روز اخیر اتخاذ کرده است.

اسد افزود: اردوغان از کودتا برای اجرای طرح های افراطی خود که همان طرح اخوان المسلمین ترکیه است، استفاده می کند و این برای ترکیه و کشورهای همسایه آن از جمله سوریه خطرناک است.

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد که غرب هیچ کشور مستقلی را نمی پذیرد و سوریه بهای استقلال خود را می دهد، اما در عین حال یک انسجام قوی بین سوریه و آمریکای لاتین در سطح سیاسی وجود دارد و آمریکای لاتین نمونه خوب و مهمی در جهان درباره چگونگی بازگشت ملت ها و دولت ها به استقلال خود هستند.

مشروح گفتگوی بشار اسد با خبرگزاری کوبایی «پرنسا لاتینا» به شرح زیر است:

رئیس جمهور سوریه در پاسخ سوالی درباره ارزیابی اوضاع نظامی کنونی دشمن خارجی و تروریست ها لیه سوریه گفته که بیش از 100 تبعه تروریستی در جنگ علیه سوریه شرکت دارند که مشخصا از کشورهایی مانند عربستان، قطر و ترکیه زیر نظر کشورهای غربی از جمله فرانسه و آمرکیا حمایت مالی و تسلیحاتی و لجستیکی می شوند.

اسد افزود: اما زمانی که روس ها تصمیم به مداخله نظامی گرفتند و از ارتش سوریه در مقابله با تروریست های سوریه از جمله «جبهه النصره» و «داعش» و دیگر گروه های تروریستی گرفتند، کفه ترازو علیه ترویست ها شد و ارتش سوریه نیز با پیشروی در مناطق مختلف، این گروه ها را متحمل شکست های سنگین کرده اند.

رئیس جمهور سوریه گفت: ترکیه طی دو ماه گذشته از مرزهای خود تروریست ها را روانه حلب کرد تا بر این شهر مسلط شوند، اما شکست خوردند. در واقع ارتش سوریه در حلب و اطراف آن پیشروی داشته است و توانست تروریست ها را محاصره کند.

بشار اسد تصریح کرد: اولویت ارتش سوریه قبل از هر چیزی مقابله با داعش، جبهه النصره، احرار الشام، جیش الاسلام و ... است. این چهار گروه تروریستی با ایدئولوژی که دارند به صورت مستقیم با القاعده در ارتباط هستند.

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد که جنگ علیه سوریه جنگی فراگیر و همه جانیه است که به حمایت از تروریست ها منحصر نمی شود، بلکه حامیان تروریست از یک سو از تروریست ها حمایت می کنند و از سوی دیگر، جنگ سیاسی بین المللی علیه سوریه به راه می اندازند و در جبهه سوم نیز اقتصاد سوریه را هدف قرار می دهند و تروریست ها را نابودی زیربنای سوریه تشویق می کنند.

وی در عین حال تاکید کرد که دمشق همه تلاش خود را برای توسعه زیربنایی اقتصاد سوریه با وجود اقتصاد کنونی بویژه پس از پیشروی ارتش در مناطق مختلف کشور به کار می گیرد.

رئیس جمهور سوریه در ادامه گفت و‎گوی خود با خبرگزاری کوبایی به نقش سازمان ملل و شورای امنیت در مذاکرات صلح سوریه در ژنو اشاره کرد و گفت: سازمان ملل و شورای امنیت در واقع بازوی آمریکا هستند و از این نهاد بین المللی برای اجرای سناریوی و تحمیل خواسته های خود استفاده می کنند، به طوری که می توان گفت اگر چین و روسیه نبودند سازمان ملل به یک نهاد کاملا آمریکایی تبدیل می شد.

بشار اسد خاطرنشان کرد: آمریکایی با استفاده از تروریست ها بازی های خود را انجام می دهند، نه اینکه بخواهند آنها را شکست بدهند، برخلاف آن چیزی که از روس ها شاهد هستیم.

اسد اعلام کرد که دولت های آمریکا با هر گروه یا حزب هر کشوری که در ارتباط هستند، در راستای منفعت آن کشور یا مردم آن نیست بلکه در راستای طرح ها و برنامه های آمریکایی است.

رئیس جمهور سوریه گفت: سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا آمریکایی از هر گروهی در سوریه حمایت می کنند. قطعا این برای مردم سوریه نیست...بلکه برای اجرا کردن سناریوهای خود که یکی از آن تقسیم و تجزیه است، استفاده می کنند. آنها برای وحدت مردم عمل نمی کنند بلکه دقیقا عکس آن یعنی برای تقسیم و دوستگی اقدام می کنند.

وی افزود: بنابراین آنچه که مشخص است این است کهاین حمایت آمریکا به «داعش» یا «جبهه النصره» و نه مقابله با تروریست ها مربوط نمی شود.

رئیس جمهور سوریه در مورد کودتای نظامی اخیر ترکیه و تأثیر آن بر این کشور و سوریه نیز گفته که این کودتا بازتاب بی ثباتی و تنش های داخلی ترکیه و به ویژه در سطح اجتماعی است و اینکه در این کشور چه کسی روی کار بیاید، موضوعی داخلی است و وی همانند اردوغان در امور کشورش دخالت نخواهد کرد و نخواهد گفت که اردوغان باید برود یا بماند.

وی از بازداشت و اخراج قضات و شخصیت های دانشگاهی از مناصب خود در ترکیه انتقاد کرد و گفت: «دانشگاهیان، قضات و جامعه مدنی ترکیه چه ارتباطی با کودتا دارند ... این کارها منعکس کننده اهداف و نیت های پلید اردوغان است و اردوغان از کودتا برای استفاده از سناریوی های افراطی و اخوانی خود استفاده می کند و این مسئله برای ترکیه و کشورهای مجاور از جمله سوریه بسیار خطرناک است.

بشار اسد در پاسخ به سوالی درباره رابطه دولت سوریه با معارضان داخی و تفاوت آن ها با سایر گروه ها عنوان داشت: «ما با معارضان داخلی روابط خوبی داریم که این روابط بر اساس اصول ملی و میهنی است و می توان با آن ها به صورت مستقیم یا از طریق صندوق های رأی که نوع دیگری از گفت وگو است، گفت وگو کرد».

رئیس جمهور سوریه در مورد اصرار آمریکا و هم پیمانان آن بر کناره گیری وی از قدرت و تلاش آن ها برای تخریب چهره دولت سوریه گفت: «آن ها از 5 سال پیش می خواهند من کنار بروم که ما اصلا به آن ها توجه نکردیم و به فضل حمایت مردم سوریه اینجا هستم».

اسد گفت: آمریکایی ها از جنگ جهانی اول که جای انگلیس استعمار گر را گرفتند متوسل به تخریب چهره مخالفان خود شدند و همیشه دروغ می گویند.

کلید واژه ها: اردوغان ارتش سوریه


نظر شما :