عطش اردوغان برای جنگ

۰۵ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۴ کد : ۱۹۴۴۶۴۶ سرخط اخبار
مهدی خسروی در سرمقاله مردم سالاری نوشت:
 
 درگیری های سوریه همچنان ادامه دارد. خرابی های گسترده و خشونت فراتر از حد تصور تنها دستاورد این جنگ خانمان سوز در سوریه است. در آغاز، نا آرامی ها با یک خواست مردمی همراه بود اما خیلی زود دستگاه های جاسوسی منطقه و فرامنطقه ای بر این موج سوار شدند و شرایط را به سوی یک جنگ تمام عیار سوق دادند و خشونت را در این کشور نهادینه کردند. به ظاهر و براساس اطلاعات آنها کار نظام سوریه تمام شده قلمداد می شد اما با پایداری و شجاعت بشار اسد همراه با جانفشانی ارتش سوریه و حمایت مردمی، بشار اسد هر روز بر شرایط غالب تر شد و این روند تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است. این شرایط خوشایند طرف های پشت پرده درگیری های سوریه نیست چرا که آنها منافع خود را در جنگ و خونریزی در سوریه می بینند بهمین دلیل است که بر آتش این درگیری ها هیزم می ریزند. ترکیه با قدرت گرفتن حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان بدنبال احیای امپراتوری عثمانی است.
 
حزب شبه اخوانی عدالت و توسعه با امید بستن به قدرت گرفتن اخوانی های سوریه، با شروع درگیری ها حمایت های سیاسی و نظامی خود را از مخالفین به کار بست و علیه نظام سوریه وارد عمل شد. استانبول مامن دولت انتقالی مخالفین شد و همه اپوزیسیون و فراری های نظام سوریه در این کشور جای داده شدند. باز گذاشتن گذرگاه های مرزی برای مخالفین و حمایت های لجستیکی و اطلاعاتی برای اشغال شهرهایی همانند کسب، لاذقیه و مهمتر از آنها حلب تنها گوشه ای از اقدامات ترکیه و دولت اردوغان در موضوع سوریه است. اردوغان حتی از این حد هم فراتر رفت و تلاش و رایزنی های گسترده ای را با مقامات غربی همانند امریکا و فرانسه مبنی بر ایجاد منطقه پرواز ممنوع و یک منطقه حائل در مرز با ترکیه در خاک سوریه بر حمایت از مخالفین انجام داد که البته نتوانست غربی ها را با خود همراه سازد. اردوغان حتی برای پیش افتادن از رقبای عرب خود در سوریه وارد یک رقابت در حمایت از گروهک های تروریستی شده است که صدای سیاست مداران مخالف دولت در ترکیه را نیز در آورده است.
 
اما ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک سوریه که شنبه شب به بهانه تخلیه نیروهای ترکیه ای محافظ آرامگاه شاه عثمانی اتفاق افتاده است جدید ترین و در عین حال تحریک پذیرترین اقدام ترکیه در ناآرامی های سوریه است. این که منطقه مذکور در اختیار نیروهای داعش است و آنها هر آرامگاهی که سر راهشان بود بنا بر اعتقاد تکفیری خود نابود می کردند و این کار را بارها در عراق و سوریه انجام دادند ولی چرا به آرامگاه شاه عثمانی کار نداشتند و این که چطور اجازه تخلیه نیروهای ترک در منطقه ای که در اختیار آنهاست را به ارتش ترکیه داده اند بحث مفصلی است که خود از ارتباطات پنهانی داعش و ترکیه خبر می دهد که البته هدف این نوشتار نیست بلکه اقدام ترکیه به ورود به خاک سوریه موضوع حساسی است که بی شک شرایط و روند درگیری های سوریه را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
 
در چند روز اخیر ارتش سوریه سعی کرده بود محاصره شهر حلب را تکمیل کند و راه های امدادرسانی مخالفین در این شهر که از طریق ترکیه حمایت می شوند را ببندد. با تکمیل این محاصره مخالفین راهی جز کشته شدن یا تسلیم شدن ندارند و این اصلا خوشایند ترکیه نیست. در واقع ترکیه با ورود نظامی به صورت آشکار به خاک سوریه به دنبال دادن دلگرمی و روحیه به تروریست هایی است که تحت فشار ارتش سوریه در حلب قرار گرفته اند بخصوص پس از پیش روی های چند روز اخیر ارتش سوریه در شمال این کشور، ترکیه با کمک های لجستیکی و حمایت های اطلاعاتی از تروریست ها توانسته است آنها را در باز پس گیری مناطق از دست داده یاری کند. واقعیت این است که اردوغان به دنبال آرامش و صلح در سوریه نیست هر چند تا زمانی که چراغ سبزی از طرف غربی ها دریافت نکند نمی تواند مستقیم وارد درگیری های سوریه شود اما اقدامات تحریک پذیر این کشور موج ناامنی ها و درگیری ها را به سوی مرزهای ترکیه سوق خواهد داد و عطش قدرت طلبی اردوغان شعله های جنگ را برای ترکیه روشن خواهد کرد. ناآرامی خاورمیانه در عراق و سوریه توسط مزدورانی شعله ور شده است که کشورهای منطقه در تجهیز آنها نقش دارند.
 
شاید زمان آن فرا رسیده است که این کشورها که حامی ناآرامی و خونریزی در منطقه هستند، به صورت علنی و مستقیم وارد این جنگ شوند و تاوان اشتباهات سیاست مداران خود را پرداخت نمایند. شواهد نشان می دهد اردوغان از همه طرف ها مشتاق تر به ورود به این آتش است و فکر می کند جنگ در سوریه ساده خواهد بود. به هر حال شرایط به گونه ای است که احتمال یک جنگ منطقه ای در سوریه می رود باید دید بلند پروازی های اردوغان ترکیه را وارد این جنگ خواهد کرد یا نه....

کلید واژه ها: اردوغان ارتش سوریه


نظر شما :