کمک های ترامپ به هیلاری

آیا ترامپ دست نشانده کلینتون هاست؟

۲۹ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۶۲۲۷۰ اخبار اصلی آمریکا
الی لیک می نویسد: رویکرد فعلی ترامپ به مخالفان سیاسی وی سود می رساند. در نهایت باز هم باید این سوال را بپرسیم که برنده اصلی کمپین پارانوئید و خالی از حقیقت ترامپ کیست؟ بسیاری معتقدند که برنده اصلی آن هیلاری کلینتون است.
آیا ترامپ دست نشانده کلینتون هاست؟

نویسنده: الی لیک 

دیپلماسی ایرانی: دونالد تراپ نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه ارزیابی خواهد کرد؟ بسیاری معتقدند که کمپین وی عملیاتی به نیابت از حزب دموکرات برای ضربه زدن به حزب جمهوری خواه است.

شاید مدرک درستی وجود نداشته باشد که ثابت کند بسیاری از مردم چنین اعتقادی دارند. پس در مقابل چطور می توان در مورد نامزدی وی اظهارنظر کرد؟

برای آغاز یک تصویر وجود دارد. تصویری که دونالد ترامپ و همسر جدیدش را در ضیافت آغاز زندگی مشترکشان کنار بیل و هیلاری کلینتون نشان می دهد. بیل کلینتون درست پیش از اعلام کاندیداتوری دونالد ترامپ با وی صحبت می کند. ترامپ بدون شک در سال های گذشته به کمپین های کلینتون کمک کرده است. دوستی ایوانکا ترامپ و چلسی کلینتون هم موضوع دیگری است که جالب توجه است.

همه این موارد به حدس و گمان ها می افزاید. یک توضیح کمتر گمراه کننده دیگر هم برای اشتباهات سیاسی واضح و آشکار ترامپ وجود دارد و آن هم عدم توجه به مشورت شخصیت های حرفه ای سیاسی از سوی شخص ترامپ است که بیش از حد به خود مغرور است.

با این وجود این تئوری که ترامپ دست نشانده کلینتون ها است، شواهد بیشتری از برخی از دعاوی ترامپ مانند تاسیس داعش از سوی اوباما یا کشتن یکی از مقامات کمیته ملی حزب دموکرات به خاطر انتشار ای میل های حزب دارد.

سخن پراکنی های تند و تیز اخیر ترامپ طی چند هفته گذشته به ویژه در مورد امنیت ملی، بیش از آن که به دیگرانی که هدف وی بوده اند آسیب بزند، به شخص وی ضربه زده است.

اظهارات ترامپ در موضوعات مختلف مثلا در مورد داعش، در مورد جنگ عراق یا در مورد خانواده خان، نه تنها اشتباه بوده بلکه شرایط را برای باراک اوباما و هیلاری کلینتون هم فراهم کرده است که از زیر انتقادات فرار کنند. طبیعی است که رد کردن اتهامات احمقانه مانند این که اوباما بنیان گذار داعش است، بسیار راحت تر از پاسخ گویی به انتقادات مطرح شده از دولت در حیطه سیاست خارجی است.

برای آغاز از برجام آغاز می کنیم. روزنامه وال استریت ژورنال این ماه گزارش کرد که ایران هم زمان با آزادسازی آمریکایی های بازداشت شده، 400 میلیون دلار پول نقد دریافت کرده است. جمهوری خواهان کنگره هم اکنون در حال بررسی موضوع هستند. در 12 آگوست سناتور «مایک لی» و سناتور« تد کروز» نامه ای به اوباما نوشتند و از وی در مورد مغایرت این پرداخت با قانون منع مبادلات مالی میان آمریکا و ایران سوال پرسیدند. این یکی از مواردی است که یک نامزد جمهوری خواه متعارف و معقول باید بدان بپردازد، اما کمپین ترامپ حتی کوچکترین ورودی به این موضوع نکرد.

هفته گذشته نیز گزارشی از سوی کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان در مورد سی.آی.ای مطرح شد، اما این موضوع هم در هیاهوی به پا شده از سوی ترامپ در مورد اهدای مدال کمک به داعش به کلینتون و اوباما و پیش کشیدن موضوع مخالفت کلینتون با اصلاحیه دوم قانون اساسی، گم شد.

بر اساس این گزارش، ارزیابی های دقیق و در عین حال بدبینانه تحلیلگران اطلاعاتی در مورد جنگ اوباما علیه داعش، اغلب از نسخه نهایی حذف می شده اند.

به گفته «مایک پومپئو» عضو مجلس نمایندگان، حذف بخش هایی از گزارش سازمان اطلاعات مرکزی به گونه ای که تلاش های دولت آمریکا برای مبارزه با داعش مثبت جلوه کند، باعث شد که آمریکا به قدر کفایت منابع مورد نیاز برای مهار این تهدید را که هم اکنون رشد یافته فراهم نکند.

این رفتار تبدیل به یک الگو شده است. اوباما مانند بیشتر روسای جمهور در دوران حاضر به طور گزینشی اسرار دولت را آشکار می کند. امکان دسترسی بیش از اندازه فیلم سازان به اطلاعات مربوط به حمله ای که ختم به کشته شدن بن لادن شد، فراهم شده اما به طور هم زمان کاخ سفید سرعت دسترسی کمیته نظارت مجلس نمایندگان به اطلاعات لازم برای انجام بررسی های مربوط به حمله به بنغازی در 2012 را کند کرده است.

این سبک انتقادات از اوباما به اندازه موسس داعش خواندن وی برجسته نشده است. رویکرد فعلی ترامپ به مخالفان سیاسی وی سود می رساند. در نهایت باز هم باید این سوال را بپرسیم که برنده اصلی  کمپین پارانوئید و خالی از حقیقت ترامپ کیست؟ بسیاری معتقدند که برنده اصلی آن هیلاری کلینتون است.

منبع: بلومبرگ / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25  

 

کلید واژه ها: ترامپ


نظر شما :