جهان ترامپ، جهان کاسب کارانه است

اوضاع نه چندان مناسب ایران با آمدن رئیس جمهور جدید

۰۷ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۶۲۶۱۸ اخبار اصلی آمریکا
دیپلمات ایرانی در این باره معتقد است، نگاه ترامپ نه از منظر دانش سیاسی، بلکه از نگاه کاسب کارانه و اقتصادی است. او جهان را از منظر مسایل اقتصادی نگاه می کند. به همین دلیل از نگاه ترامپ آمریکا نباید برای عربستان و اسرائیل هزینه کند.
اوضاع نه چندان مناسب ایران با آمدن رئیس جمهور جدید

دیپلماسی ایرانی: یک مقام ایران در دستگاه دیپلماسی می گوید، اوضاع ایران در قبال نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا بهتر نمی شود که بدتر می شود. به گفته این مقام مسئول، ترامپ غیرقابل پیش بینی بوده و ممکن است نخستین اقدام او بعد از ریاست جمهوری، حمله به کشوری باشد. ترامپ کسی است که طی ماه های اخیر فعالیت های انتخاباتی، انتقادهای تندی به دستگاه دیپلماسی کاخ سفید و توافقنامه هسته ای ایران و ۱+۵، عربستان سعودی و اسرائیل داشته است. او همچنین مسایل داخلی آمریکا را به خصوص در حوزه اشتغال مورد توجه قرار داده است. به باور کارشناسان گرچه ترامپ از ادبیات منسجمی در سیاست خارجی برخوردار نیست، اما به این مساله تاکید داشته تروریست هایی که تا کنون به شکل های مختلف دست به اقداماتی در آمریکا زده اند، عربستانی بودند. به همین دلیل او معتقد است که آمریکا نباید از عربستان حمایت کند. او همچنین مواضعی در قبال اسرائیل داشته و گفته است، اگر اسرائیل برای آمریکا هزینه داشته، چرا باید در آینده این هزینه ها ادامه داشته باشند.

در نقطه مقابل ترامپ، هیلاری کلینتون عربستان و اسرائیل را دو ستون استوار منطقه می داند. دیدگاه سنتی بر این عقیده است که ایران دشمن آمریکا در منطقه بوده باید فعالیت های آن محدود شود. در عین حال باید نظارت دقیق تری بر برجام صورت بگیرد تا ایران فرصت های بیشتری از پسابرجام به دست نیاورد.

 دیپلمات ایرانی در این باره معتقد است، نگاه ترامپ نه از منظر دانش سیاسی، بلکه از نگاه کاسب کارانه و اقتصادی است. او جهان را از منظر مسایل اقتصادی نگاه می کند. به همین دلیل از نگاه ترامپ آمریکا نباید برای عربستان و اسرائیل هزینه کند. البته به گفته این منبع آگاه در وزارت امور خارجه، اگر کارشناسان کاخ سفید کنار ترامپ بنشینند، او مجبور خواهد بود در چارچب سنتی جمهوری خواهان عمل کند.

موضوع دیگری که این دیپلمات ایرانی به آن اشاره می کند، نگاه " احمقانه " ترامپ به اسلام و مسلمان است. ترامپ در اظهارات خود اسلام را معادل تروریسم قرار می دهد.

این منبع آگاه در ادامه به نقطه اتکای کمپین ترامپ اشاره کرده و می گوید: " تئوری اعضای کمپین ترامپ بر دو ترس استوار است: ترس از نا امنی و تروریسم و دیگری ترس از مسایل اقتصادی." از این رو ترامپ همواره در نطق های انتخاباتی خود به این دو موضوع اشاره کرده و بیان می کند، باید با دیگران به خصوص چین و مکزیک با ابزار اقتصادی مقابله کرد.

برای اشتغال نیز باید جلوی ورود کارگران مکزیکی گرفته شود و باید برای آمریکایی ها شغل ایجاد کرد. این دو موضوعی هستند که در جامعه آمریکا هم شنونده داشته و هم نگرانی از این مسایل وجود دارد. بنابراین کارشناسان بر این عقیده اند اگر در آینده عملیات تروریستی در آمریکا انجام شود یا از نظر اقتصادی آمریکا با چالش جدید و مهمی مواجه شد، به نفع ترامپ خواهد بود.

این منبع آگاه در سیاست خارجی ایران به موضوع چالش درونی حزب جمهوری خواه اشاره می کند و می گوید:" چالش درونی این حزب میان محافظه کاران و میانه روها نه تنها افزایش یافته، بلکه فراتر از محافظه کاری هم رفته است."

نکته قابل توجه در اظهارات این مقام مسئول در دستگاه سیاسی خارجی، غیر از انتخابات ریاست جمهوری، برگزاری دو انتخابات نمایندگان و یک سوم مجلس سناست که به باور او اگر گفته های ترامپ به گونه ای شود که مردم نسبت به عقایدش عقب نشینی کنند، در این صورت آینده خوبی برای جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان و سنا متصور نخواهد بود. زیرا اقبال مردمی به سمت دموکرات ها خواهد رفت که در این صورت شاهد مواضع و بیانیه های تعدیل یافته تری از اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنا در قبال ایران خواهیم بود.

کلید واژه ها: ترامپ انتخابات ریاست جمهوری امریکا


نظر شما :