مسیحیان صاحب استان می‌شوند

امریکا در پی ایجاد استانی ویژه اقلیت‌ها در عراق

۲۲ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۳۰۶۱ اخبار اصلی خاورمیانه
اعضای دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در کنگره امریکا گفتند که به زودی طرح ایجاد استانی ویژه مسیحیان و دیگر اقلیت‌ها که منطقه امنی برای اقلیت‌های غیر مسلمان باشد، ارائه خواهند کرد.
امریکا در پی ایجاد استانی ویژه اقلیت‌ها در عراق

دیپلماسی ایرانی: اعضای دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در کنگره امریکا گفتند که به زودی طرح ایجاد استانی ویژه مسیحیان و دیگر اقلیت ها که منطقه امنی برای اقلیت های غیر مسلمان باشد، ارائه خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، قانونگذاران امریکایی اعلام کردند که این طرح پیش از این در سال 2014 مطرح شده بود و در آن آمده بود که استان جدیدی در منطقه سهل در استان نینوای عراق تشکیل شود که به شهروندان اجازه تعیین سرنوشت بدهد.

تمایل امریکا برای حمایت از ایجاد استانی ویژه مسیحیان در عراق زمانی اعلام شد که سومین کنگره سازمان دفاع از مسیحیان در ایالات متحده تحت عنوان "بعد از کشتار دسته جمعی، حفاظت از آینده مسیحیت در خاورمیانه" برگزار شد.

منابع رسانه ای عراقی اعلام کردند که این سازمان موفق شده است که کنگره و کاخ سفید را با توصیف جنایت های داعش علیه ایزدی ها و مسیحیان و دیگر اقلیت ها تحت فشار بگذارد و آنها را وادار کند که جنایات داعش در حق این اقلیت ها را "کشتار گروهی" بداند.  

این منابع همچنین اعلام کردند که این سازمان در جریان کنفرانس توانست با پیام جدیدی به کنگره امریکا بیاید.

کریستین افینز، مدیر اجرایی سازمان دفاع از مسیحیان در مصاحبه تلویزیونی خود گفت: «با اعضای کنگره موضوع کار با عراقی ها و حکومت اقلیم کردستان برای ایجاد منطقه امن در سهل نینوا را مطرح خواهیم کرد.»

افینز همچنین گفت: «این منطقه می تواند جایی برای بازگشت اقلیت های دینی باشد و میهنی برای آنها تحت حمایت دولت های محلی با همکاری جامعه بین المللی ایجاد کند.»

جف فورتنبری، نماینده جمهوریخواه در کنگره امریکا نیز در این باره گفت: «هر آن چه انجام می دهیم تلاش برای تایید آن چیزی است که عراقی ها در سال 2014 خواستند، ایجاد استان جدیدی در سهل نینوا.»

وی در ادامه افزود: «این منطقه می تواند حق تعیین سرنوشت در چارچوب کلی حکومت حاکم بر کشور را داشته باشد.»

فورتنبری همچنین گفت: «باید از این منطقه حفاظت کرد، کسی نمی تواند به جایی برگردد که امن نباشد. ما به هیچ کس نمی گوییم باید چه کار کند، اما به آن چه عراقی ها پیشنهاد داده اند، تاکید می کنیم، این مساله می تواند فرصت ها را برای ایجاد چنین منطقه ای افزایش دهد.»

براد شرمن، نماینده دموکرات کنگره امریکا نیز در این باره گفت: «من از بسیاری از کارهایی که برای حمایت و پشتیبانی از قربانیان کشتارهای دسته جمعی در عراق و سوریه انجام می شود، حمایت می کنم. ایجاد منطقه امن در این دو کشور واقعا مهم است و باید کیفیت ایجاد آن به اندازه کافی بررسی شود.»

پرونده اقلیت ها در سهل نینوا که مورد کشتار گسترده عناصر داعش قرار گرفته بحث و جدال های بسیاری را موجب شده است، این مساله سبب شده تا بحث های زیادی درباره مرحله بعد از پایان داعش مطرح شود از جمله این که مناطقی خاص اقلیت ها در استان نینوا در اراضی مورد منازعه میان دولت مرکزی با اقلیم کردستان ایجاد شود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اقلیت ها کنگره امریکا عراق مسیحیان عراق ایزدیها داعش


نظر شما :