سرانجام مغرب و ایران سوء تفاهم را پشت سر گذاشتند

۲۷ مهر ۱۳۹۵ | ۰۵:۴۰ کد : ۱۹۶۳۹۰۷ سرخط اخبار

یک منبع خبری در لندن، اقدام مغرب در تعیین سفیر جدید خود در ایران را، عبور دو کشور از «سوءتفاهم بزرگ» تعبیر کرد.

به گزارش فارس، روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» لندن، با اشاره به تعیین سفیر مغرب در تهران، نوشت که دو کشور سرانجام به قطع روابط پایان دادند.

طبق این گزارش، رأی الیوم نوشته است که «روابط مغرب و ایران سوءتفاهم بزرگ خود را پس از آنکه شاه مغرب سفیری جدید در تهران منصوب کرد، پشت سر گذاشت».

رأی الیوم افزود: به نظر می رسد این اقدام مغرب، پس از موفقیت رباط در توافق با ایران در خصوص روابط دوجانبه حاصل شده است حال آنکه روابط دو کشور نزدیک به یک دهه دچار تنش بود و دو کشور اواخر سال گذشته تلاش کردند روابط خود را بهبود ببخشند.

محمد ششم پادشاه مغرب دو روز پیش، «حسن حامی» را به عنوان سفیر این کشور در تهران انتخاب کرد تا بدین ترتیب به قطع رابطه میان دو کشور پایان داده شود.

 وبگاه خبری «المغرب الدبوماسی» نیز در این خصوص گزارش داد که سفیر جدید رباط در تهران دکترای علوم سیاسی است که فعالیت دیپلماتیک خود را از سال 1986 در وزارت خارجه این کشور آغاز کرد. وی همچنین سفیر مغرب در آذربایجان نیز بوده است.

«محمد تقی مؤید» نیز پس از قطع رابطه دو کشور سال گذشته میلادی به عنوان سفیر جدید ایران در رباط انتخاب شد و مورد استقبال پادشاه مغرب هم قرار گرفت. در واقع به خاطر حمایت رباط از ژیم آل خلیفه و انتقادات ایران از این کشور در سال 2009 روابط دو کشور قطع شد.

 وبگاه خبری «رأی الیوم» با اعلام این خبر گزارش داد، «حسین امیر عبداللهیان» معاون وزیر خارجه ایران سال گذشته گفته بود که سفارت خانه های تهران و رباط بزودی باز خواهند شد.

«مرضیه افخم» سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران  با بیان اینکه سیاست دو کشور در راستای افزایش همکاری در همه زمینه ها خواهد بود تأکید کرده بود که تهران قصد دارد بر اساس احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی با منطقه شمال آفریقا به ویژه مغرب همکاری کند.

کلید واژه ها: مغرب


نظر شما :