سیاست کلینتون در سوریه به جنگ جهانی سوم ختم می‌شود

۰۵ آبان ۱۳۹۵ | ۱۶:۴۳ کد : ۱۹۶۴۱۶۹ سرخط اخبار

نامزد جمهوری خواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری گفت که طرح رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون درباره سوریه به جنگ جهانی سوم ختم می شود.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در مصاحبه با خبرگزاری رویترز که عمدتا روی مسائل سیاست خارجی متمرکز بود، گفت، شکست داعش اولویت بالاتری نسبت به متقاعد کردن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای کناره گیری از قدرت دارد. او با این سخنان هدف دیرینه سیاست آمریکا را کم اهمیت دانست.

ترامپ گفت که کلینتون چطور می تواند با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مذاکره کند آن هم پس از آنکه او را "اهریمن" جلوه داد. او همچنین از باراک اوباما به دلیل کاهش سطح روابط با فیلیپین به دلیل برخی سخنان رودریگو دوترته، رئیس جمهوری جدید فیلیپین انتقاد کرد. این نامزد میلیاردر همچنین عدم اتحاد جمهوری خواهان در حمایت از کاندیداتوری خود را مایه تاسف خواند و گفت که اگر رهبران حزب از او حمایت کنند، به سادگی در انتخابات پیروز می شود.

ترامپ گفت: اگر ما اتحاد حزبی داشته باشیم، این انتخابات را به هیلاری کلینتون نمی بازیم.

این نامزد پست ریاست جمهوری همچنین درباره جنگ داخلی سوریه گفت: کلینتون ایالات متحده آمریکا را به سمت جنگی جهانی می کشد و رویکرد خصمانه تری نسبت به حل این درگیری در پیش می گیرد. کلینتون کسی است که خواستار تشکیل منطقه پرواز ممنوع و مناطق امن برای حفاظت از غیرنظامیان شده است و برخی از تحلیلگران نگرانند که حفاظت از آن مناطق، ایالات متحده را به درگیری مستقیم با جنگنده های روس بکشاند.

 ترامپ در حالی که در تفرجگاه گلف خودش در میامی مشغول خوردن نیمرو و سس بود، گفت: آنچه باید انجام دهیم، تمرکز روی داعش است. ما نباید روی سوریه تمرکز کنیم. اگر به هیلاری کلینتون گوش کنیم، نهایتا به جنگ جهانی سوم بر سر سوریه می رسیم. شما دیگر با سوریه نمی جنگید، بلکه دارید با سوریه، ایران و روسیه می جنگید، متوجه شدید؟ روسیه تنها یک کشور هسته ای نیست، بلکه کشوری است که سلاح هسته ای خود را بر خلاف سایر کشورهایی که حرف می زنند، استقاده می کند.

کلینتون با رد این انتقادات تاکید کرد که کارشناسان امنیت ملی دموکرات و جمهوری خواه هر دو تاکید دارند که ترامپ برای تصدی سمت "فرمانده کل قوا" مناسب نیست. سخنگوی کلینتون در بیانیه ای گفت: بار دیگر او طوطی وار نقطه نظرات پوتین را بازگو کرد و با ترس مردم آمریکا بازی می کند و در همین حال هیچ برنامه ای از خودش برای شکست داعش و یا کاهش درد و رنج انسانی در سوریه ندارد.

ترامپ در مصاحبه با رویترز گفت، بشار اسد الان بسیار قوی تر از سه سال پیش است و تاکید کرد که مجبور کردن اسد برای ترک قدرت الان اهمیت کمتری نسبت به شکست داعش دارد. او گفت: از نظر من، اسد نسبت به داعش در جایگاه دوم است.

دونالد ترامپ در مورد روسیه بار دیگر از مدیریت کلینتون درخصوص روابط مسکو – واشنگتن در دورانی که او وزارت خارجه آمریکا را در دست داشت، انتقاد کرد و گفت که انتقادات تند این مقام دولت اول اوباما از پوتین سوالاتی را به وجود می آورد مبنی بر اینکه اگر هیلاری در انتخابات پیروز شود، "او چطور می خواهد برگردد و با مردی مذاکره کند که آن را بسیار اهریمنی جلوه داده است." ترامپ همچنین عملیات عراقی ها با پشتیبانی آمریکا در موصل را یک "فاجعه کامل" توصیف کرد.

در حالی که تنها 13 روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر (18 آبان) باقی مانده است، این نامزد جمهوری خواه در رابطه با وخیم شدن روابط با فیلیپین با انتقاد از اوباما گفت: رئیس جمهور می خواهد به جای مشارکت با رهبران جهانی، روی بازی گلف خودش تمرکز کند!

در همین حال کالین پاول جمهوری خواه، وزیر خارجه سابق دوران جورج بوش بین سال های 2001 تا 2005 از کمپین هیلاری حمایت کرد. او گفت: من به هیلاری کلینتون رای می دهم.

او در سخنانش به بی تجربگی ترامپ اشاره کرد. با این حال نمی توان حمایت کالین پاول را چندان قاطعانه دانست چرا که او در یک ایمیل مربوط به سال 2014 گفته بود که گرچه هیلاری دوست اوست اما به او رای نخواهد داد. پاول کسی است که پیشتر در سخنانش به شایعات مجلات زرد درباره زندگی خصوصی بیل کلینتون، همسر هیلاری و رئیس جمهوری سابق آمریکا اشاره کرده بود.

کلید واژه ها: ترامپ هیلاری کلینتون


نظر شما :