با بررسی مجدد ایمیل‌های کلینتون

ترامپ عقب‌افتادگی‌‌ها را جبران کرد

نویسنده خبر: حسین هوشمند
نمی توان به طور قطع گفت که تاثیر مطرح شدن مجدد پرونده ایمیل های کلینتون بر نتیجه انتخابات چیست اما یک نکته مشخص است که کلینتون در موضع تدافعی قرار گرفته و قسمتی از پایگاه آرای خودش را از دست داده است.
ترامپ عقب‌افتادگی‌‌ها را جبران کرد

دیپلماسی ایرانی: ماه اکتبر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معروف به وقوع شگفتی و اتفاق غیرمنتظره ای است که می تواند موجب تغییر روند انتخابات شود. امسال هم در اوایل اکتبر مسئله رسوایی جنسی ترامپ و عدم پذیرش نتیجه انتخابات توسط وی رخ داد که نقش مهمی در سقوط محبوبیت و شانس وی برای پیروزی داشت و در اواخر اکتبر هم مسئله به جریان افتادن دوباره داستان ایمیل های کلینتون اتفاق افتاد.

پس از آن که جیمز کومی، رئیس اف بی آی اعلام کرد بر سر بررسی پرونده آنتونی وینر به ایمیل هایی از هیلاری کلینتون دست یافته اند و به همین دلیل این ایمیل ها را مورد بررسی قرار خواهند داد، شوک جدیدی به کمپین کلینتون وارد شد. به همین دلیل در روزهای اخیر میزان محبوبیت کلینتون و فاصله اش با ترامپ کاهش یافته است.

در نظرسنجی صورت گرفته توسط پولیتیکو که روزهای شنبه و یکشنبه انجام شد کلینتون با 3 درصد از ترامپ جلوتر است این میزان از 6 درصد اختلافی که پس از مناظره سوه و در روزهای 19 تا 20 اکتبر انجام شده بود، کمتر شده است. نظرسنجی تایمز پیکایون که روز جمعه تا شنبه انجام شد نشان دهنده پیشتازی 1 درصدی کلینتون است. در نظرسنجی قبلی این موسسه که قبل از اعلام خبر کومی صورت گرفته بود، فاصله کلینتون 3 درصد بود.

اگرچه این آمار برای کلینتون وحشتناک نیستند و خبر کومی تعیین کننده نیست، اما نمی توان مدعی شد که این خبر هیچ گونه تاثیری بر نتیجه انتخابات نداشته است. براساس بررسی های Five Thirty Eight فاصله کلینتون در نظرسنجی ها به 4.7 درصد رسیده است. این در حالی است که در روز جمعه این فاصله 5.7 درصد بود و در هفته گذشته به 7.1 درصد رسیده بود. شانس ترامپ برای پیروزی هم از 12 درصد در دو هفته پیش و 19 درصد در روز جمعه به 24 درصد رسیده است، اما همچنان کلینتون حدود 70 درصد شانس پیروزی دارد.

کمپین کلینتون از انتشار خبر بررسی مجدد ایمیل ها به شدت به هم ریخت و خود کلینتون هم در یکی از سخنرانی هایش به این اقدام کومی اعتراض کرد. با توجه به فرصت باقی مانده کمی که تا انتخابات باقی مانده است، این مسئله نمی تواند به نتیجه خاصی برسد، به همین دلیل بعید است که ترامپ بتواند موجی در این باره ایجاد کند و پیروز انتخابات شود. اگرچه فاصله ترامپ با کلینتون کاهش یافته است و جمهوری خواهان توانسته اند در موضع تهاجمی قرار بگیرند، کلینتون از لحاظ ایالتی همچنان پیش است و می تواند به پیروزی دست پیدا کند.

اما نکته ای مشخص است این است که با مطرح شدن دوباره داستان ایمیل ها، توجه مردم از رسوایی های ترامپ به سمت کلینتون معطوف شد و هم اکنون توپ در زمین کلینتون است و مطمئناً این مسئله منجر به از دست رفتن تعدادی از آرای کلینتون و کمرنگ تر شدن شدت پیروزی وی شد.

باید به این نکته هم اشاره کرد که یک چهارم رای دهندگان کلینتون تاکنون در انتخابات زودرس شرکت کرده اند و رای شان به کلینتون را قبل از اعلام کومی به صندوق ها ریختند. البته این به این معنا نیست که رسوایی ایمیل ها هیچ نقشی در عوض کردن سرنوشت انتخابات و رقابت ها ندارد، نیست. تا همین جای کار پیشتازی کلینتون از 5 تا 7 درصد به 2 تا 4 درصد کاهش یافته است و آن گونه که مشاور ترامپ می گوید فضا به نفع آنها شده است.

مشاور ترامپ می گوید: «این مسئله ضربه ای حذف کننده برای کلینتون نیست، اما حیاتی جدید به ما داد و ما می توانیم در هشت روز پیش رو این مسئله را در راس امور نگه داریم.»

ترس از به هم ریختن اوضاع و از دست دادن آرا موجب شده است تا کلینتون مجدداً در دو ایالت کلرادو و ویرجینیا که از پیروزی در آنها مطمئن بود و به همین دلیل پخش تبلیغات تلویزیونی را متوقف کرده بود، دست به پخش تبلیغات بزند. کمپین کلینتون در کمتر از یک هفته ای که تا انتخابات باقی مانده است، 153 میلیون دلار پول در بانک دارد که به خوبی می تواند از این مبلغ کلان برای تبلیغات استفاده کند.

اگرچه یک نظرسنجی در سطح ملی روز سه شنبه نشان داد که ترامپ با 1 درصد اختلاف پیشتاز است، اما وی روز سه شنبه تبلیغی در دو ایالت به شدت دموکرات پخش کرد که هیچ شانسی برای پیروزی در آنها در اختیار ندارد. ترامپ همچنین قصد دارد در ویسکانسین به همراه فرماندار اسکات واکر (اما بدون حضور نماینده پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان) سخنرانی انجام دهد. اما این مسئله نشان می دهد که ترامپ همچنان درگیر متحد کردن جمهوری خواهان است. ترامپ برای هفته آخر قصد دارد 25 میلیون دلار تبلیغ تلویزیونی پخش کند.

نظرسنجی و پیش بینی

براساس میانگین کل نظرسنجی های صورت گرفته که توسط نیویورک تایمز انجام شده است کلینتون با 45.6 درصد از ترامپ با 41.7 درصد همچنان جلوتر است. این در حالی است که در هفته های گذشته میانگین ترامپ به 39 درصد هم رسیده بود و فاصله دو کاندیدا به 7 درصد رسیده بود.

در نظرسنجی هایی که پس از اظهار نظر کومی در رابطه با ایمیل ها منتشر شده کلینتون از 1 تا 7 درصد جلوتر از ترامپ است، البته به جز نظرسنجی واشینگتن پست که ترامپ با 1 درصد جلوتر است و نظرسنجی راسموسن که دو کاندیدا مساوی هستند. براساس پیش بینی نیویورک تایمز، کلینتون از شانسی 88 درصدی برای پیروزی در انتخابات برخوردار است. این میزان در هفته گذشته به 93 درصد رسیده بود.

براساس تحلیل Five Thirty Eight از نظرسنجی ها، کلینتون از رای 48.6 درصدی و ترامپ از رای 45.1 درصدی برخودار است. از نظر این سایت کلینتون از شانسی 69.7 درصدی و ترامپ از شانسی 30.3 درصدی برای پیروزی در انتخابات برخودار است. همچنین براساس این تحلیل آرای الکترال کالج کلینتون 298 رای و برای ترامپ 239 رای خواهد بود. کاندیداها برای پیروزی در انتخابات نیاز به رسیدن به حد نصاب 270 رای الکترال کالج دارند.

براساس نظرسنجی های صورت گرفته توسط هافینگتن پست، میزان آرای کلینتون 48 درصد و آرای ترامپ 42 درصد است. علاوه بر این میزان محبوبیت کلینتون 43 درصد در مقابل 55 درصد عدم علاقه است و این میزان برای ترامپ 36 درصد محبوبیت و 61 درصد عدم محبوبیت است.

نمی توان به طور قطع گفت که تاثیر مطرح شدن مجدد پرونده ایمیل های کلینتون بر نتیجه انتخابات چیست اما یک نکته مشخص است که کلینتون در موضع تدافعی قرار گرفته و قسمتی از پایگاه آرای خودش را از دست داده است.

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترامپ ایمیل هیلاری کلینتون انتخابات ریاست جمهوری امریکا


نظر شما :