آیا ترامپ برجام را پاره خواهد کرد؟

۲۲ آبان ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۷ کد : ۱۹۶۴۶۲۱ سرخط اخبار

تحلیلگر سرشناس صهیونیست با پیشنهاد 5 گزینه برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا برای تعامل با توافق هسته ای ایران، تاکید کرد بهتر است بجای عقب نشینی آمریکا از توافق، ایران را مجبور به نقض آن کنند.

به گزارش فارس، پایگاه خبری «تایمز اسرائیل» در یادداشتی به قلم «ران کامپیاس» تحت عنوان «آیا ترامپ می خواهد توافق هسته ای ایران را پاره کند؟» به بررسی تاثیر پیروزی «دونالد ترامپ» میلیارد آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و نوشت او گزینه های مختلفی را از جمله «اجرا»، «نقض»، «سپردن به کنگره» و «بی توجهی» را پیش رو دارد.

در ابتدای این یادداشت با پرسش این سوال که رهبر بعدی آمریکا قصد دارد با توافق هسته ای چه کند، آمده است: «ماجراجویی های ترامپ زمانی که در نشست سال گذشته (لابی) آیپک صحبت کرد کاملا مشخص بود، وقتی که با فاصله کمی ادعا کرد قصد دارد هم توافق را اجرا و هم آن را پاره کند...(اما) بنظر می رسد ترامپ اخیرا بیش از پاره کردن، به اجرای آن متمایل شده باشد.»

ترامپ در ماه مارس 2015 طی نشست لابی کمیته امور اسرائیلی آمریکایی (آیپک) چند دقیقه بعد از اینکه گفت «اولویت اصلی من باطل کردن توافق فاجعه آمیز با ایران است» تاکید کرد «ما آن (توافق) را بگونه ای اجرا می کنیم که کسی تا کنون ندیده باشد توافقی این چنین اجرا می شود، باور کنید.»

تایمز اسرائیل با اشاره به انتشار بیانیه مواضع رسمی ترامپ درخصوص نگرانی های رژیم صهیونیستی از سوی مشاوران او، بخشی از متن این بیانیه درباره برجام را آورد: «آمریکا باید نقض های فعلی ایران از برنامه جامع اقدام مشترک را، درخصوص ماجراجویی برای رسیدن به سلاح هسته ای و عدم تبعیت آن از تحریم های گذشته و حال خنثی کند. تحریم های جدیدی نیاز است تا جهان و همسایگان ایران را از تهدیدات هسته ای و غیرهسته ای آن حفظ کنیم.»

نویسنده این یادداشت که رئیس دفتر خبرگزاری «جوییش تلگرافیک» در شهر «واشنگتن» نیز هست، معتقد است لحن بی رغبت این بیانیه، آنجا که بجای «لغو کردن» از خنثی کردن و بجای «مخالفت صریح» از نیاز است، استفاده می کند؛ از تمایل ترامپ به رابطه با روسیه یا واقع بینی جهت حفظ تمام گزینه ها نشأت می گیرد.

کامپیاس در ادامه چند گزینه ای را که احتمالا ترامپ از آنها برای تعامل با توافق هسته ای بهره خواهد گرفت، معرفی و تشریح می کند:

  1. سکوت

توافق انجام شده، تحریم ها برداشته شده و ایران نیز برنامه هسته ای خود را به عقب برده است. اگر ترامپ دردسر نخواهد، این (سکوت و بی توجهی) یکی از راه های او خواهد بود. البته برخی رقبای جمهوری خواه او مانند «تد کروز» و «مارکو روبیو» که به کرسی های خود در مجلس سنا بازگشته اند می توانند مانع تراشی کرده و سکوت ترامپ، دست برتری به آنان برای اخلال سیاسی در روند توافق هسته ای می دهد.

  1. آن را شکست خورده اعلام کرده و کار دیگری نکند

اگر ترامپ می خواهد روبیو و کروز را ساکت کند بهتر است توافق را باطل اعلام کرده و کار دیگری انجام ندهد. البته آن زمان نیز ایرانی ها می توانند با عقب کشیدن از توافق، برنامه هسته ای خود را احیا کرده و اورانیوم را تا درجه تسلیحاتی غنی سازی کنند.

  1. پاره کردن توافق

ترامپ چند مکانیزم برای خارج کردن سریع آمریکا از توافق هسته ای دارد. همه آنها شامل بازگرداندن ردیفی از تحریم ها که اشخاص سوم را در تبادل تجاری با ایران هدف قرار دهد. او به سادگی می تواند کاهش تحریم ها را که با توجه به قانون فعلی در جریان است، متوقف کند. او می تواند مانند «بیل کلینتون» در سال 1995، تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کند.

البته هر تلاشی برای عقب نشینی از توافق، این سوال را برمی انگیزد که کدام طرف مقصر شکست خوردن توافق هسته ای است و اگر آمریکا عامل آن باشد، می تواند جامعه جهانی را به سرزنش ایالات متحده و تداوم تجارت با ایران سوق دهد.

  1. اجرای توافق

اگر ترامپ نگران این باشد که جهان از آمریکا بدلیل شکستن توافق، فاصله بگیرد، می تواند تاکید کند که این ایران و تندروهای مخالف با توافق بودند که باعث آن شدند. «عمری سرن» مشاور ارشد اندیشکده «اسرائیل پروجکت» می گوید ترامپ ابتدا باید توافق را اجرا کند و سپس کارهایی را که دولت «اوباما» اجازه انجام آن را داشت اما نکرد، برای مجبور کردن ایران به خروج از توافق اجرا کند.البته مجاب کردن شرکای آمریکا به باور اینکه ایران توافق را نقض کرده، سخت است.

  1. به کنگره واگذار کند

اگر کنگره نتواند تحریم های ایران را قبل از آنکه موعدش تمام شود، تمدید کند، سناتورهای جمهوری خواهی هستند که تحریم های جدیدی بنویسند. در آنصورت، ترامپ بخاطر عقب نشینی از توافق هسته ای، سرزنش نخواهد شد. البته از نظر ترامپ هم این مسئله یک عقبگرد نخواهد بود. او تندروها را راضی خواهد کرد تا سخت ترین لوایح ضد توافق را تصویب کنند.

کلید واژه ها: ترامپ توافق


نظر شما :