ناتو به هچ وجه تهدیدی برای روسیه نیست

۰۳ آذر ۱۳۹۵ | ۲۰:۵۹ کد : ۱۹۶۴۹۰۳ سرخط اخبار

وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز ناخرسندی نسبت به استقرار موشک های ضد کشتی روسیه در کالینینگراد تاکید کرد: ناتو یک ائتلاف دفاعی است و تهدیدی برای مسکو محسوب نمی شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: ناتو یک ائتلاف دفاعی است، همیشه یک ائتلاف دفاعی بوده و یک ائتلاف دفاعی نیز باقی خواهد ماند. در نتیجه هیچ دلیلی وجود ندارد که روسیه بخواهد ناتو را نوعی تهدید بداند.

ناتو روز یکشنبه مانورهای "شمشیر آهنین ۲۰۱۶" را در لیتوانی آغاز کرد که بزرگترین نوع از این مانور تاکنون محسوب می شود و شامل ۴۰۰۰ نیرو از سراسر این ائتلاف است. مانورهای قبلی در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ شامل به ترتیب ۲۵۰۰ و ۲۰۰۰ نیرو بود.

جان کربی، در ادامه گفت: دلیلی وجود ندارد که روسیه به خاطر فعالیت ها یا تدارکات نظامی ناتو احساس تهدید کند. اگر اقدامات روسیه در اوکراین نبود در ماه ها و سال های اخیر هیچ دلیلی برای ناتو وجود نداشت تا ظرفیت های بیشتری در قاره اروپا ایجاد کند. موضع رسمی ناتو این است که فعالیت های نظامی در شرق اروپا یک واکنش دفاعی به اقدامات تهاجمی روسیه در اوکراین است.

پیشتر مسکو در واکنش به بسیج نظامی ناتو اعلام کرد که سیستم های دفاع هوایی S-۴۰۰ و موشک های "اسکندر" را در کالینینگراد (یک منطقه کوچک متعلق به روسیه میان لهستان و لیتوانی) مستقر می کند.

در همین حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به خبرنگاران گفت: روسیه هرکار لازم باشد برای حفاظت از خود در بحبوحه توسعه ناتو به مرزهایش انجام می دهد. این ائتلاف یک گروه تهاجمی است در نتیجه روسیه مجبور است تا این اقدامات را انجام دهد. این حق مسلم ماست تا اقدامات لازم را در کل قلمرو فدراسیون روسیه انجام دهیم.

کلید واژه ها: ناتو یک ائتلاف دفاعی ائتلاف دفاعی یک ائتلاف


نظر شما :