پایان مرحله نخست عملیات آزادسازی موصل

۲۰ آذر ۱۳۹۵ | ۱۸:۱۳ کد : ۱۹۶۵۳۱۹ سرخط اخبار

فرمانده سازمان مبارزه با تروریسم عراق از پایان مرحله نخست عملیات آزادسازی شهر موصل خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، عبدالغنی الاسدی، فرمانده سازمان مبارزه با تروریسم عراق در گفتگویی مطبوعاتی با تاکید بر اینکه جبهه های داعش از هم فروپاشیده است، گفت: زمان آغاز مرحله دوم عملیات با هدف رسیدن به رود دجله نزدیک است.

وی همچنین تصریح کرد که مرحله نخست با کنترل بر محله التامیم و منطقه باقی مانده از القادسیه الاولی پایان یافت و چیزی جز محله های محاصره شده باقی نمانده است که امروز (شنبه) تفتیش می شود که این امر پیش از آغاز دومین و آخرین مرحله ظرف روزهای آتی جهت رسیدن به پل دجله صورت می گیرد.

در همین حال سعد مموزینی، مسئول اطلاع رسانی در حزب دموکرات کردستان در نینوا گفت که ارتش عراق حملات سهمگینی به داعش وارد کرده است و ارتش عراق در حال حاضر در محله البرید است و بسیار به رود دجله نزدیک شده است.

وی گفت: مرحله نخست با کنترل بر ۲۸ محله از میان ۵۶ محله ساحل چپ (شرق) موصل طبق برنامه ریزی ها پایان یافت.

در همین حال، منابع بسیج مردمی عراق اعلام کردند که آمادگی های نظامی برای یورش به شهر تلعفر در غرب موصل تکمیل شده است و شرایط آب و هوایی تنها عاملی است که مانع از این امر می شود.

همزمان ناظم الجغیفی، مدیر دستگاه اطلاعات تیپ الصمود وابسته به بسیج مردمی اعلام کرد که پلیس فدرال به عملیات خود در محور جنوب غربی موصل برای به تحلیل بردن توانایی های دشمن ادامه می دهد.

از سوی دیگر این مقام سازمان مبارزه با تروریسم عراق گفت که این نیروها به پیشروی در محله های جدیدی در شرق موصل با رسیدن نیروهای کمکی جدید به این محله ها ادامه می دهند. گفته شده تنها ۱۰ درصد شرق موصل در کنترل ارتش عراق نیست.

از سوی دیگر، منابع نظامی عراق اعلام کردند که نیروهای داعش ضد حمله ای را به نیروهای مبارزه با تروریسم (نیروهای ویژه در ارتش عراق) در محله هایی ترتیب دادند که ارتش عراق آنها را از کنترل داعش در شرق شهر موصل خارج کرده است.

خبرگزاری آناتولی از احمد الجبوری، افسر فرماندهی عملیات نینوا گزارش داد که داعش دست به ضد حمله ای علیه نیروهای عراقی زد و با خمپاره نیروهای عراقی را هدف قرار داد و درگیری های شدیدی همچنان در دو محله النور و التأمیم در شرق موصل در جریان است.

وی افزود: نیروها به صورت کندی در حال پیشروی هستند و با مقاومت شدید افراد مسلح داعش و تک تیراندازهای این گروه مواجهند و همچنین نیروهای عراقی مواظب هرگونه حمله احتمالی داعش با خودروهای بمب گذاری شده هستند.

از سوی دیگر احمد الاسدی سخنگوی بسیج مردمی عراق گفت که بسیج مردمی برای تکمیل آزادسازی مناطق اطراف تپه استراتژیک "تل عبطه" از غرب و جنوب ادامه می دهد گفت که آزادسازی تل شهر تل عبطه مسیر به سمت تلعفر را در غرب موصل امن کرده است.

خبرنگار المیادین گزارش داد که نیروهای عراقی محله های العدل، التامیم و الاعلام در شرق موصل را آزاد کردند.

از سوی دیگر سعد حربیه، فرمانده عملیات شرق الانبار اعلام کرد که مسیر فلوجه ـ کرمه در مقابل غیرنظامیان در شرق الانبار مجددا باز شده است.

وی گفت: این اقدام پس از آن صورت گرفت که نیروهای ارتش کنترل اصلی این مسیر را در دست گرفتند.

از سوی دیگر سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد که کمک هایی را به بیش از ۴۲ هزار تن در شرق موصل رسانده است. این اقدام پس از آن صورت گرفته است که سازمان ملل ظرف دو هفته نمی توانست به این افراد به دلیل موانع امنیتی کمک کند.

کلید واژه ها: شرق موصل مبارزه با تروریسم ارتش عراق بسیج مردمی


نظر شما :