کنگره در برابر ترامپ می‌ایستد؟

روسیه و مالیات‌های غیرشفاف ترامپ

۲۶ آذر ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۶۵۳۶۱ اخبار اصلی آمریکا
اینکه رئیس جمهور منتخب چه رویکردی در قبال روسیه خواهد داشت پس از مبارزات انتخاباتی یک علامت سوال باقی مانده است، چراکه ترامپ تنها مبهم‌ترین و اغلب متناقض‌ترین نشانه‌ها را در مورد اینکه سیاست خارجی کشور چگونه خواهد بود باقی گذاتشه است.
روسیه و مالیات‌های غیرشفاف ترامپ

نویسنده: دن دلوس

دیپلماسی ایرانی: سناتور دموکرات کریس کونز در مصاحبه با فارن پالیسی در روز جمعه اعتقاد داشت که دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب، در صورتی که در جستجوی برقراری معامله ای با روسیه برای به خطر انداختن حاکمیت اوکراین یا امنیت ناتو در شرق اروپا باشد، با مخالفت های شدید کنگره از سوی هر دو جزب روبرو خواهد شد.

کونز در این مصاحبه گفت: «من فکر می کنم این ایده که ترامپ یک معامله گر بزرگ است می تواند به معاملاتی با روسیه منجر شود که در هر صورت شامل اوکراین و تمامیت ارضی این کشور نیز خواهد شد، یا کشورهای حوزه بالتیک را در وضعیتی خاص قرار خواهد داد که به هر حال با دیوار مخالفت کنگره روبرو خواهد شد.»

ترامپ در دوران کاندیداتوری خود بارها و بارها پوتین را تحسین و از او به عنوان «رهبری قوی» یاد کرده و نشان داده که آماده است با مسکو توافقاتی داشته باشد تا با کمک های روسیه به مبارزه با داعش در سوریه برود. ترامپ در کمپین انتخاباتی خود در ماه ژوئیه گفت: «وقتی درباره آن فکر می کنید آیا خوب به نظر نمی رسد که در کنار روسیه قرار بگیریم؟ آیا خوب به نظر نمی رسد که در کنار هم داعش را به جهنم واصل کنیم؟» او همچنین بارها و بارها یافته های مقامات امنیتی ایالات متحده که روسیه پشت پرده در هک انتخابات ریاست جمهوری دخالتی داشته است را رد کرده است.

این که رئیس جمهور منتخب چه رویکردی در قبال روسیه خواهد داشت پس از مبارزات انتخاباتی یک علامت سوال باقی مانده است، چراکه ترامپ تنها مبهم ترین و اغلب متناقض ترین نشانه ها را در مورد این که سیاست خارجی کشور چگونه خواهد بود، باقی گذاشته است. رابطه با روسیه به عنوان آزمون بسیار مهم روابط رئیس جمهور با کنگره تلقی می شود و این تنها دموکرات ها را شامل نشده بلکه بسیاری از جمهوری خواهان نیز بدگمانی هایی در مورد صحبت های ترامپ در اتحاد بالقوه با روسیه دارند.

کونز گفت که هر دو حزب با شک وتردیدهایی بسیار عمیق در رابطه با روسیه ـ و حمایت از متحدان سنتی ـ مواجه هستند. در نشست اخیر قانونگذارن مجلس از هر دو حزب، با نمایندگان سیاسی و دیپلمات های کشورهای بالتیک از جمله لیتوانی، استونی و لتونی «پیامی واحد، بدون تردید و حمایتی به متحدان ما در ناتو در این سه کشور ارسال شد.»

برحی از جمهوری خواهان کنگره در حال حاضر هشدارهایی روشن را ارسال کرده اند که آنها با هرگونه برنامه برای کاهش تحریم های مسکو بر سر مساله تجاوز مسلحانه به اوکراین مبارزه خواهند کرد. چند روز پس از انتخابات، سناتور مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا گفت که ایالات متحده باید با احتیاط نسبت به پیشنهاد پوتین برای تنظیم مجدد روابط با واشنگتن تحت ریاست جمهوری ترامپ، برخورد کند.

مک کین در این باره گفت: «ما باید به چنین پیغامی همان قدر ایمان داشته باشیم که به دیگر گفته های مامورین سابق کا گ ب باور داریم. افرادی که به مردم کشور خود ظلم و ستم روا می دارند، مخالفان سیاسی خود را به قتل می رسانند، به همسایگان خود حمله می کنند، متحدان آمریکا را تهدید کرده و برای تضعیف انتخابات آمریکا تلاش می کنند.»

ترامپ ارزش و اعتبار ماموریت های ائتلافی ناتو را در ماه ژوئیه در مصاحبه با نیویورک تایمز زیر سوال برد و گفت که او ممکن است به تعهد آمریکا به متحدانش در اقیانوس اطلس چنانچه مورد حمله قرار بگیرند، پایبند نباشد. حامیان ترامپ همچنین از طرح جمهوری خواهان در این تابستان برای مسلح کردن ارتش اوکراین برای مبارزه با جدایی طلبان هوادار روسیه به شدت انتقاد کرده اند.

کونز شکست ترامپ را در حل و فصل تعارض منافع قریب به اتفاق املاک و مستغلاتش با شغل جدید، بی سابقه و عمیقا نگران کننده خواند و اعلام کرد که مقاومت کنگره در برابر این مساله را نیز پیش بینی می کند. لازم است که ترامپ پرونده های مالیاتی خود را درباره امپراتوری و تجارت جهانی خودش برای جلوگیری از نفوذ یا تاثیر دولتی خارجی، شفاف کند نه اینکه به سادگی اموالش را به دست خانواده اش بسپارد. او می گوید: «ما پیش از این هم رئیس جمهورهای موفق و ثروتمند داشتیم و هر کدام از آنها لااقل در دوران مدرن، پرونده های مالیاتی خود را برای مطلع شدن مردم منتشر کرده اند.» کونز ادامه می هد: «آنها درباره دارایی خود اعتمادسازی کردند به طوری که هیچ سوالی درباره منافع ایالات متحده و تعهد آنها نسبت به کشور وجود نداشت. رئیس جمهور ترامپ هم باید همین کار را بکند. اگر ترامپ این مسائل را قبل از ادای سوگند در 20 ژانویه حل نکند کنگره باید قاطعانه عمل کند.»

کونز اعتقاد دارد در این صورت، قانونگذاران باید مطابق با قوانین و اخلاق سختی که مربوط به کارکنان دولت فدرال می شود، تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. عمارت های تجاری بزرگ ترامپ با دارایی هایی پراکنده در سراسر جهان از هند تا اروگوئه، نگرانی اصلی نمایندگان و ترس آنها از سیاست گذاری هایی است که منافع مالی ترامپ را رنگین تر خواهند کرد.

منبع: فارن پالیسی/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: دونالد ترامپ روسیه کنگره امریکا


نظر شما :