جامعه مدنی از تهدیدهای رئیس جمهور منتخب نگران است

ترامپ، محبوب تندروهای ایرانی

۲۳ دی ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۶۶۱۴۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور منتخب آمریکا تهدید کرده که توافق هسته‌ای با ایران را نابود می‌کند تا دولت تهران را تحت فشار قرار دهد. گروه های تندرو در ایران از این موضوع خرسند هستند اما جامعه مدنی این کشور به شدت از این موضوع نگران است.
ترامپ، محبوب تندروهای ایرانی

دیپلماسی ایرانی: «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور منتخب آمریکا تهدید کرده که توافق هسته ای با ایران را نابود می کند تا دولت تهران را تحت فشار قرار دهد. گروه های تندرو در ایران از این موضوع خرسند هستند اما جامعه مدنی این کشور به شدت از این موضوع نگران است.

ژنرال «هرزی هالوی»، رئیس سرویس اطلاعاتی ارتش اسرائیل در سخنرانی اواخر ماه نوامبر خود در جمع دانشجویان دانشگاه «تل آویو» عنوان کرد: "اگر حسن روحانی دوباره در انتخابات ماه می 2017 پیروز شود، ما طی پنج تا شش سال آینده ایرانی دیگر را تجربه خواهیم کرد". این مقام ارشد اطلاعاتی ارتش اسرائیل در بخش دیگری از سخنرانی خود در مورد ایران افزود: "روحانی بهتر از هر سیاستمدار دیگری به نیازهای مردم کشورش آگاه است". اما در شرایط فعلی به نظر می رشد که شانس پیروزی مجدد روحانی در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران کمی کاهش یافته است. رئیس جمهور ایران با انتقاداتی شدید در داخل روبه رو است و در حال حاضر، مهمترین موفقیت و دستاورد سیاست خارجی او یعنی انعقاد توافق هسته ای و پایان دادن به تحریم های بین المللی زیر سوال رفته است.

ترامپ به نفع تندورهای ایران کار می کند

«باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا همواره از توافق هسته ای ایران دفاع کرده است. وی بر این باور است که این توافق جهان را به مکانی امن تر بدل کرده است. اما دونالد ترامپ، جانشین وی بارها گفته است که قصد دارد توافق با تهران را برای همیشه لغو کند. ترامپ همواره در سخنرانی های خود در خلال مبارزات انتخاباتی توافق هسته ای ایران را بدترین توافقی می دانست که تاکنون به دست آمده است.

به نظر می رسد که گروه های تندروی ایرانی در این موضوع با دونالد ترامپ هم عقیده هستند. «حسین شریعتمداری»، سردبیر محافظه کار روزنامه کیهان در یکی از سرمقاله های این روزنامه خطاب به ترامپ نوشته است: «ما را از شر توافق هسته ای خلاص کن». شریعتمداری در بخش دیگری از این مطلب عنوان کرده است: «این توافق هیچ نفعی برای ما ندارد». پس از مشخص شدن نتایج نهایی انتخابات آمریکا، شریعتمداری و سایر تندروها در ایران از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا استقبال کرده اند.

دولت میانه روی ایران تحت فشار است

اگر ترامپ از توافق هسته ای عقب نشینی کند، این امر برای روحانی در انتخابات ماه می سال آینده مشکلاتی جدی ایجاد خواهد کرد. محافظه کاران تلاش می کنند از پیروزی مجدد روحانی جلوگیری کنند. توافق هسته ای برای بازگشت ایران به جامعه بین المللی امری لازم و ضروری بود. در این قرارداد تصریح شده که ایران دیگر غنی سازی اورانیوم را تا درجه تسلیحاتی انجام نخواهد داد. براساس برخی برآوردها، ایران در سال های اخیر به میزانی از مواد شکاف پذیر دست یافته که در دوره کوتاهی قادر به تولید تسلیحات هسته ای خواهد بود. بسیاری از کشورهای غربی نگرانند که با لغو توافق هسته ای، ایران ممکن است برنامه هسته ای خود را از سر بگیرد.

ترس از تحریم های جدید

نظرات و دیدگاه های ترامپ درخصوص توافق هسته ای، موجب بروز نگرانی در میان مردم ایران شده است. «نسرین ستوده»، یکی از فعالان حقوق بشر شناخته شده در تهران در این باره به دویچه وله گفت: «ما از توافق هسته ای حمایت می کنیم چون نمی خواهیم جنگی در این جا روی دهد». اما بسیاری از منتقدان ایران در خارج از مرزهای این کشور، اوضاع و شرایط را به گونه دیگری می بینند. از دیدگاه آنها سیاست های آشتی جویانه روحانی یک مانع بزرگ قلمداد می شود چرا که آنها به دنبال تغییر نظام ایران هستند و آن را تنها راه حل مشکلات ایران می دانند. اخیرا 30 نفر از این منتقدان در نامه ای سرگشاده به دونالد ترامپ، خواستار لغو توافق هسته ای و برقراری مجدد تحریم ها علیه ایران شده اند. این گروه حامیان انگشت شماری در جامعه ایران دارند و تنها ساعاتی پس از انتشار این نامه، بیش از 5 هزار توئیت در انتقاد از این اقدام آنان منتشر شد.

«تریتا پارسی»، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا موسوم به (نایاک) در این رابطه گفت: "توافق هسته ای پس از سال ها مذاکره به دست آمده است و ما همچنان به دفاع از آن ادامه خواهیم داد". پارسی در ادامه افزود: " انتخاب ما در سال 2015، انتخاب میان جنگ و صلح بود که امروز هم این مسئله تغییری نکرده است". گفتنی است که این سازمان غیردولتی که یکی از حامیان اصلی و پرنفوذ مذاکرات هسته ای ایران است در حال حاضر نیز در واشنگتن مستقر است.

منبع: دویچه وله / مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: دونالد ترامپ حسن روحانی انتخابات ریاست جمهوری ایران تندورها توافق هسته ای


( ۳ )

نظر شما :