خارطوم هنوز نگران است

عمر البشیر، مهمان ویژه این روزهای عربستانی‌ها

۱۴ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۶۶۷۰۱ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
این روزها عمر البشیر زیاد به عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سفر می‌کند. همه اینها برای این است که او به خواسته عربستان روابطش را با ایران قطع کرده است.
عمر البشیر، مهمان ویژه این روزهای عربستانی‌ها

دیپلماسی ایرانی: روابط عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان آن قدر با عربستانی ها خوب شده است که به هر بهانه ای از او برای سفر به عربستان دعوت می شود. تازه ترین این اتفاق سفر عمر البشیر به ریاض برای رونمایی از تسلیحات جدید عربستانی ها توسط ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان بود که هفته گذشته انجام شد.

عمر البشیر در این مراسم با لباس سنتی سودانی به عنوان میهمان ویژه شرکت کرد و در کنار ملک سلمان نشست. وی از چهره های بارز در این نشست بود.

این روزها عمر البشیر زیاد به عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سفر می کند. همه اینها برای این است که او به خواسته عربستان روابطش را با ایران قطع کرده، سفارتش را در تهران بسته و سفارت ایران در خارطوم را نیز تعطیل کرده و در جنگ یمن مشارکت کرده و در کنار عربستانی ها بوده است. عمر البشیر به این ترتیب تلاش می کند حمایت قاطع عربستانی ها و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را پشت سر خود داشته باشد. برای این که خوش خدمتی خود را ثابت کند بعضی وقت ها علیه ایران هم حرف می زند و همان ادعای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را تکرار می کند. همه اینها برای این است که عمر البشیر از بابت ثبات حکومت خود نگران است. به ویژه بعد از آن که سودان جنوبی از آن جدا شد و اقتدار دولتش تضعیف شد. در مساله دارفور نیز همچنان تحت فشار است. در عین حال فقر شدید و فساد مالی سرسام آور سبب شده است تا سودان، این کشور نفت خیز و حاصل خیز برای کشاورزی، دچار بحران شدید اقتصادی شدید شود. پیشنهادهای مالی دولت عربستان و امارات متحده عربی و قطر آن قدر چشم گیر هستند که بشیر به فکر بازگشت به اتحاد با ایران نیفتد. بشیر هر گونه همکاری در هر سطحی را با ایران لغو کرده است. با این کار نگرانی اسرائیلی ها را هم رفع کرده است. قبلا ادعا می شد برخی سلاح های مورد نیاز جنبش حماس در مبارزه با رژیم صهیونیستی از طریق سودان تامین می شد اما حالا این ارتباط قطع شده چون سودان روابطش را هم با ایران و هم با حماس قطع کرده است. این به نوعی خوش خدمتی به اسرائیل نیز محسوب می شود.

با همه اینها بشیر هنوز هم نگران است. فکر می کند توطئه های داخلی علیه او همچنان بالقوه فعال هستند و با وجود آن که روابطش با غرب بهبود یافته و در روزهای آخر دولت اوباما بخشی از تحریم های امریکا علیه دولت او لغو شدند، با این حال گمان می کند هنوز غرب به فکر سرنگونی اوست. او ممنوعیت سفر شهروندان سودانی به امریکا توسط ترامپ را در همین راستا قلمداد می کند. گمان می کند که نهادهای امنیتی امریکا همچنان به فکر سرنگونی او هستند، و حالا که ترامپ هم به قدرت رسیده قطعا سخت تر علیه او عمل می کنند.

سودان از موقعیت جغرافیایی مهمی برخوردار است. در عین حال برای کشورهای عربی از جمله مصر که با آن همسایه است نیز از اهمیت استراتژیک برخوردار است. با وجود این که در آن طرف دریای سرخ واقع شده و کشوری آفریقایی است اما همه اینها از اهمیت آن نکاسته است. در زمانی که رابطه خوبی با ایران داشت نیز سودان کشوری برای مهم برای ایران محسوب می شد، اگرچه کشوری کلیدی نبود.  

به هر حال عمر البشیر همه آن روزهای خوب رابطه با ایران را فراموش کرده و فعلا در دامن عربستانی ها و اماراتی ها افتاده است. فکر می کند این گونه غلطیدن در آغوش آنها به سودش تمام می شود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عمر البشیر سودان عربستانی ها عربستان سعودی


( ۱ )

نظر شما :