جنجال در ترکیه بر سر گزارش مهم روزنامه حریت

۱۱ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۹۶۷۵۱۷ سرخط اخبار
بی بی سی نوشت: در پی انتشار گزارشی در روزنامه حریت که در آن از نارضایتی نیروهای مسلح ترکیه از روابط دولت با ارتش خبر داده شده، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه "به تندی" از این روزنامه انتقاد کرده است.
 
به گزارش «انتخاب»؛ اردوغان سه شنبه با "بی ادبانه" خواندن گزارش اخیر روزنامه حریت، به این روزنامه هشدار داد که بهای این کار را پرداخت خواهد کرد.
 
روزنامه حریت شنبه با انتشار گزارشی با عنوان "ناآرامی در قرارگاه" از قول بعضی از مقام های نظامی که نامشان را فاش نکرد، از نارضایتی نظامیان از روابط میان دولت و ارتش خبر داد.
 
از جمله موضوع های مورد اشاره این روزنامه که دولت ترکیه آن را تکذیب کرده، عدم مشورت وزارت دفاع با نیروهای مسلح برای لغو ممنوعیت پوشش حجاب نظامیان زن است.
 
اردوغان که پیش از ترک استانبول به مقصد پاکستان صحبت می کرد، گفت: "این گزارش همان طور که به طور جدی نیروهای مسلح را ناراحت کرده، ما را هم ناراحت کرده است."
 
هنگام بیان این سخنان به وسیله اردوغان، ژنرال خلوصی آکار، فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه در کنار او قرار داشت.
 
اردوغان افزود: "هیچ کس حق ندارد که نهادهای حکومت را به جان هم بندازد، همه باید جایگاهشان را بدانند. شما بی احترامی کردید... هر کسی که سعی کند ما را علیه هم تحریک کند، بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد."
در پی این سخنان، ارزش سهام گروه دوغان که مالک روزنامه حریت است، ۱۰ درصد سقوط کرد.
 
علت اصلی واکنش تند مقام های دولت ترکیه به گزارش روزنامه حریت، انتخاب تیتر آن است. تیتر "ناآرامی در قرارگاه" برای هواداران دولت یادآور فشار نظامیان بر نجم الدین اربکان، نخست وزیر اسلام گرای وقت ترکیه در شبه کودتای ۱۹۹۷ است.
 
گزارش حریت در آستانه بیستمین سالگرد کودتای ۱۹۹۷ منتشر شده است.
 
این گزارش که به وسیله هانده فرات تهیه شده است، از هفت مورد نارضایتی نظامیان ارشد از روابط دولت و فرماندهی ارتش خبر داده است.
 
هانده فرات در شب کودتای نافرجام ۱۵ ژوییه مجری شبکه سی ان ان ترک بود و با استفاده از ارتباط تصویری تلفن همراه، با اردوغان مصاحبه کرده بود.
 
از جمله موضوع مورد اشاره در گزارش خانم فرات می توان به نارضایتی نظامیان از عدم مشورت دولت با فرماندهی ارتش برای لغو منع پوشش حجاب، همراهی ژنرال خلوصی اکار، فرمانده ستاد نیروهای مسلح با رییس جمهوری در سفرهای خارجی و بازدید اخیر ژنرال اکار از جزایر مورد مناقشه با یونان در دریای اژه اشاره کرد.
 
روزنامه حریت در بیانیه ای از کاربرد تیتر جنجالی خود عذرخواهی کرده است.
 
حریت در بیانیه ای اعلام کرد: "به ذهن ما خطور نمی کرد که از این تیتر چنین برداشتی شود... متاسفیم."
 
روزنامه های حامی دولت، حریت را به حمایت از شبه کودتای ۱۹۹۷ در آن زمان و تلاش برای ادامه همان مسیر متهم کرده اند.
 
شبکه تلویزیونی ان تی وی ترکیه هم از گشوده شدن یک پرونده علیه روزنامه حریت به وسیله دادستانی یکی از مناطق استانبول خبر داده است.

کلید واژه ها: روزنامه حریت اردوغان


نظر شما :