ترامپ جنگ ستارگان را بازسازی می‌کند‌

نیروهای تاریکی در کاخ سفید ترامپ

۲۱ فروردین ۱۳۹۶ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۶۸۲۵۴ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: روزبه آرش
در ساعت 11: 2 بعدازظهر به ساعت محلی واشنگتن، گویی «دارث ویدر» نقاب خود را برداشت و در ظاهری جدید به جهان معرفی شد. موهای طلایی شانه‌شده به بالا، کراواتی قرمز در چهره‌ای خودشیفته که در اولین سخنان خود پس از حمله به پایگاه ارتش سوریه گفت: «از همه ملل متمدن می‌خواهم که برای پایان‌دادن به کشتار و خونریزی در سوریه به آمریکا بپیوندند.»
نیروهای تاریکی در کاخ سفید ترامپ

روزبه آرش: تاریخ همیشه بازی های خودش را دارد. طنزهایی تلخ که غریب ترین چیزها را به هم مربوط می کند تا شگفتی تنها چیزی باشد که برایتان باقی می ماند. دو تصویر نامرتبط و این همه معنای مرتبط. بامداد جمعه، آفتاب هنوز تمام خاورمیانه را فرانگرفته بود که صفیر ۵۹ موشک کروز «تام هاوک» آسمان منطقه را روشن کرد؛ موشک هایی که پایگاه هوایی الشعیرات واقع در استان حُمص سوریه را هدف قرار داده بودند. این حمله که به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و از ناوهای «یو اس اس راس» و «یو اس اس پورتر» صورت گرفت، باند و مخازن سوخت هواپیماها و مناطق لجستیک، سامانه دفاع هوایی، رادارها و تعدادی از جنگنده های مستقر در آشیانه ها را هدف قرار داد و به گفته منابع سوری باعث کشته شدن ۶ نفر از نیروهای ارتش سوریه شد.

کیلومترها آن سوتر، دونالد ترامپ در زمان حمله آمریکا به سوریه در کنار همتای چینی خود مشغول صرف غذا بود. دونالد ترامپ اندکی پس از تصمیم حمله هوایی به سوریه که بزرگ ترین اقدام نظامی او پس از به قدرت رسیدن به شمار می رود، در اقامتگاه «مارآ لاگو» که کاخ سفید زمستانی لقب دارد، در کنار ژی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و یکی از بزرگ ترین مخالفانش، آینده نامعلوم خاورمیانه را شکل می داد. او برای مصاحبه ای کوتاه با خبرنگاران لحظاتی ظاهر شد، درحالی که مانیتور کنار او لحظه ای خاص و فراموش نشدنی از تاریخ را رقم زد: در ساعت 11: 2 بعدازظهر به ساعت محلی واشنگتن، گویی «دارث ویدر» نقاب خود را برداشت و در ظاهری جدید به جهان معرفی شد. موهای طلایی شانه شده به بالا، کراواتی قرمز در چهره ای خودشیفته که در اولین سخنان خود پس از حمله به پایگاه ارتش سوریه گفت: «از همه ملل متمدن می خواهم که برای پایان دادن به کشتار و خونریزی در سوریه به آمریکا بپیوندند.»

اما دارث ویدر کیست؟ دارث ویدر شخصیتی داستانی در مجموعه تخیلی جنگ ستارگان جورج لوکاس است. او از مشهورترین شخصیت های پلید در تاریخ سینماست و طبق نظرسنجی انستیتو فیلم آمریکا، ویدر در جایگاه سوم پلیدترین شخصیت های سینمایی تمام زمان ها قرار گرفته است. ویدر در سه گانه اصلی جنگ ستارگان، فرمانده شیطان صفتی است که قوانین امپراتوری کهکشان را با جدیت در کهکشان به اجرا درمی آورد و مرید امپراتور پالپاتین، لرد خبیث سیت است و از جنبه تاریک نیرو بهره می برد تا بی رحمانه اعضای جدای و اتحادیه شورشیان را تعقیب و نابود کند. فرماندهی که می گوید: «خود را تقدیم تاریکی کنید. این تنها راهی است که می توانید دوستانتان را نجات دهید.»

این تصویر دیوانه وار، یعنی تصویر ترامپ در کنار مونیتوری که «جنگ ستارگان» را نمایش می داد و توسط عکاس رویترز شکار شد، جهان مجازی را به سرعت درنوردید. گیدون رسنیک، کاربر آمریکایی توئیتر می نویسد: «این همه شباهت غیرممکن است.» کاکی از طرفداران پروپاقرص جنگ ستارگان نوشت: «مقایسه ترامپ با دارث ویدر، توهین به خاطره آناکین اسکایواکر (نام شخصیت اصلی و مرکزی مجموعه حماسی جنگ ستارگان جورج لوکاس) است. ترامپ هیولاست و بحثی نیست.»

فرماندهی ارتش سوریه در بیانیه ای تلویزیونی، حمله روز جمعه ازسوی آمریکا را «تجاوز آشکار» توصیف کرد و گفت که این حرکت، آمریکا را «شریک» داعش، جبهه النصره و دیگر سازمان های تروریستی کرد. حمله موشکی آمریکا به سوریه درحالی اتفاق افتاد که جلسه روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حادثه شیمیایی خان شیخون بدون رأی گیری درباره پیش نویس قطعنامه های پیشنهادی پایان یافته بود. جهان حالا به دو بخش تقسیم شده است؛ درست مثل فیلم های لوکاس.

جنگ جهانی سوم همین بیخ گوشمان است، حادثه ای که در تمام روایت های بشری معاصر در فیلم ها و کتاب های تخیلی در پیش بینی از آینده، حادثه ای پایان جهانی توصیف شده است. با قدرت های هسته ای موجود، بمب ها و جنگ افزارهای غول آسا و تنش های جهانی فعلی، زمینی ها باید نگران آینده خود باشند. تاریخ باز هم ردپایش را اینجا گذاشته است. آیا این یک تصادف است یا بازی اعداد؟ آمریکا دقیقا صد سال پیش در روزی که ترامپ دستور مداخله نظامی در سوریه را صادر کرد، وارد جنگ جهانی اول شد. 6 آوریل 1917، کنگره آمریکا دستور ورود به خونین ترین جنگ تاریخ را داد؛ پیشامدی که با تحریک احساسات ضدآلمانی آمریکایی ها
به وقوع پیوست. کشف تلگراف وزیر امور خارجه آلمان به سفیر این کشور در مکزیک، معروف به تلگراف زیمرمن، توسط بریتانیا مقدمه این ورود بود. این تلگراف در اختیار وودرو ویلسون، رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفت. در این تلگراف آمده بود که اگر در صورت جنگ آلمان و آمریکا، مکزیک طرف آلمان را بگیرد، پس از پیروزی ایالات نیومکزیکو، تگزاس و آریزونا که آمریکا در ۱۸۴۸ طبق معاهده گوادلوپ به زور تصرف کرده به مکزیک باز خواهد گشت؛ تلگرافی که سرانجام پس از سه سال آمریکا را وارد جنگ کرد؛ جنگی که زندگی بیش از 17میلیون نفر را در سرتاسر جهان گرفت. تاریخ نویسان ورود آمریکا به جنگ جهانی اول را اشتباهی بیهوده نام گذاشته اند، درست همان چیزی که تحلیلگران امروزی درباره حمله نظامی آمریکا می گویند و جالب این که دوباره پای یک رابطه آلمانی ـ آمریکایی در میان است.

پدربزرگ و مادربزرگ پدری ترامپ، مهاجرانی آلمانی- آمریکایی بودند. ترامپ بعد از دوران تحصیل خود پذیرفت که تبار آلمانی دارد و در رژه آلمانی آمریکایی اشتویبن در ۱۹۹۹ در نیویورک به عنوان گرند مارشال فعالیت کرد. حالا این نابغه جنون با تکرار تصویر دارث ویدر، جهان را در آستانه فروپاشی برده است و براساس دیالوگ معروف فیلم های جنگ ستارگان، ما انسان های عادی تنها می توانیم گوشه ای بنشینیم و آرزو کنیم.

روزبه آرش

نویسنده خبر

مترجم و روزنامه نگار

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: جنگ ستارگان دارث ویدر دونالد ترامپ سوریه ایالات متحده امریکا


نظر شما :