مردی که تاریخ‌ساز شد

سردار شهید جاویدان در قلب‌ها، قاتلش منفور همیشگی اذهان

۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۶۸۱۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: رامین فخاری
رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هم اکنون تاریخ از ترامپ میلیاردر تنها بعنوان یک رئیس جمهور تک دوره ای شکست خورده با حرکات و سخنان غیر عادی یاد می کند، اما از سردار مومن ایرانی، حداقل در اذهان مردم ایران، عراق و سوریه تا ابد به نیکی یاد خواهد کرد.
سردار شهید جاویدان در قلب‌ها، قاتلش منفور همیشگی اذهان

دیپلماسی ایرانی: در پویش های اخیر در رابطه با سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، پویشی بنام جان فدا مطرح شده است، در این نوشته قصد داریم به برسی این مساله بپردازیم که چرا حاج قاسم سلیمانی جان فدای مردم ایران و همه مردم خاورمیانه بود؟

در دوران دفاع مقدس وی از فرماندهان عملیات های ولفجر هشت، کربلای چهار و پنج بود، در جبهه های جنگ حضور داشت و بارها مجروح شد. سه ماه پس از آغاز دفاع مقدس وی با یک گروه سیصد نفره از کرمان برای یک ماموریت پانزده روزه عازم جبهه های جنگ شد اما تا پایان جنگ از جبهه ها بازنگشت. در آغاز عملیات فتح المبین سردار قاسم سلیمانی با وجود اینکه زخمی بود در این عملیات شرکت کرد و با وجود کمبود سلاح نیروهای ایرانی توانستند 3000 عراقی را اسیر کنند. در عملیات طریق القدس نیز به دلیل انفجار خمپاره از ناحیه شکم مجروح شد. شجاعت بی نظیر وی تا پایان دفاع مقدس نیز جریان داشت و عملا با چندین بار زخمی شدن در دوران جنگ نیز جانفدای کشورش بود.

با پایان سال های دفاع مقدس در بازه زمانی 1367 تا 1376 عمر خود را وقف مبارزه با اشرار و قاچاقچیان موادر مخدر در جنوب غرب کشور کرد و تلاش های بسیاری برای برقراری امنیت در این منطقه کرد.

اما دوران طلایی حاج قاسم سلیمانی پس از انتصاب وی به عنوان فرمانده سپاه قدس بود، نقش کلیدی وی در تثبیت امنیت در خاورمیانه را از این دیدگاه می توان نظاره گر بود که در صورتی که جورج بوش پسر پس از حمله به عراق می توانست حضور نیروهای آمریکایی را در عراق تثبیت کند کشور سوم که مورد حمله قرار می گرفت ایران بود و می توان پیش بینی کرد که در صورت تسلط کامل آمریکا بر ایران و خاورمیانه حتی در صورت ثبات مقطعی، با عوض شدن جورج بوش و خروج نیروهای آمریکایی از مناطق غیر نفتی خاورمیانه، گروهای تروریستی در بخش های عظیمی از کشورهای خاورمیانه از جمله ایران و عراق جولان می دادند و ایران کنونی وضعیت امنیتی مشابهی مانند عراق و سوریه داشت. اگر چنین اتفاقی نیفتاد به این دلیل بود که ارتش آمریکا با یک مشکل جدی مواجه شد و آن شبکه سازی گسترده نیروهای شیعی بود که توسط سپاه قدس و سردار حاج قاسم سلیمانی مدریت می شد؛ در نتیجه به دلیل تلاش های سردار قاسم سلیمانی از یک سو و در درجه دوم وجهه حقوق بشری رئیس جمهوری اصلاحات، عملا آمریکا نتوانست ثبات مد نظر خود را در عراق پیاده کند و بهانه ای را برای حمله به ایران داشته باشد. 

در سال 2006 نیز وی در جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی نقش آفرینی کرد.

اما نام حاج قاسم سلیمانی تا آغاز بحران داعش برای بیشتر مردم ایران و جهان نامی ناآشنا بود و پس از آن بود که همه مردم ایران و جهان با وی آشنا شدند.

در دورانی که حدود هفتاد درصد سوریه به دست تروریست ها اشغال شده بود و همه جهان برای سقوط بشار اسد در هفته های آتی منتظر بودند او و نیروهای تحت امرش به کمک بشار اسد شتافتند و نقاط مختلف سوریه را از تروریست ها بازپس گرفتند.

در زمان محاصره پانزده روزه شهر حلب توسط داعش، حاج قاسم شهر را ترک نکرد و همراه با بقیه نیروهای دفاعی شهر به دفاع از آن پرداخت و عملا محاصره حلب پس از پانزده روز شکسته شد و بلافاصله وی نقشه آزادی نبل الزهرا را طرح ریزی کرد.

شجاعت بی نظیر وی در صحنه جنگ با داعش برای همه مردم خاورمیانه زبانزد شد، در محاصره شهر آمرلی در نزدیکی بغداد با وجود اینکه اکثر فرماندهان عراقی معتقد بودند که شهر سقوط کرده است و باید به فکر دفاع از بغداد باشند وی با یک شجاعت بی نظیر و سختی فراوان خودش را با استفاده از هلیکوپتر به آمرلی رساند و سازماندهی نیروهای دفاعی شهر را آغاز کرد و پس از 85 روز محاصره، در 8 شهریور 1393 محاصره آمرلی شکسته شد.

یک صحنه مشابه دیگر در محاصره اربیل رخ داد و با وجود اینکه کردها از همه جهان درخواست کمک کردند، تنها حاج قاسم خود را به اربیل رساند و با یک تعداد نیروی بسیار اندک توانست از سقوط اربیل به دست داعش ممانعت کند.

تمامی این موارد تاریخی تنها بخشی از رشادت های وی در بحران های خاورمیانه بوده و صرفا به ایران منعطف نبوده است. حاج قاسم سلیمانی در مسائل امنیتی ایران، لبنان، عراق، سوریه نقش آفرینی کرده است و حتی ادعاهایی در مورد نقش آفرینی وی در جلوگیری از به پیروزی رسیدن کودتای جولای ترکیه و نقش وی در جنگ یمن نیز بر سر زبان ها وجود دارد.

این در حالی بود که دستاورد دولت ترامپ از بحران سوریه تنها ترور چند فرمانده داعش و تداوم حضور آمریکا در مناطق نفتی سوریه بود. محبوبیت بی بدیل سردار شهید، همزمان با شکست های ترامپ در عرصه دیپلماسی از جمله سیاست فشار به ایران موسوم به دیپلماسی فشار حداکثری، فشار آوردن به چین، عدم توانایی وی در کشیدن دیوار مکزیک و انتقال صنایع از آمریکا به چین مصادف شد. 

از سوی دیگر نتانیاهو نیز به شدت از حضور نیروهای ایرانی در سوریه و محبوبیت حاج قاسم سلیمانی و قدرتی که وی می توانست در همراه کردن مردم ایران، عراق، سوریه و لبنان و یمن داشته باشد بسیار هراس داشت؛ در نتیجه این عوامل دست به دست هم دادند تا نقشه ترور سردار بنا به اسنادی که بعدها جرازلیم پست افشا کرد، با همکاری اسرائیل طراحی و اجرا شد. بلافاصله بعد از ترور نیز اسرائیل اعلام کرد که در این قتل دستی نداشته است و آمریکا هم برای مانور تبلیغاتی و نشان دادن این جنایت به عنوان یک دستاورد سیاست خارجی برای دولت ترامپ مسئولیت این قتل را بطور کامل بر گردن گرفت. بخشی از رسانه های آمریکایی نیز از مدت ها قبل سعی داشتند از سردار یک "دیگری" بسازند و قتل این "دیگری" می توانست بار تبلیغاتی زیادی در پیروزی مجدد ترامپ و پوشش دادن به شکست های دیپلماتیک وی داشته باشد. 

اما این قتل نیز نتوانست به داد ترامپ در انتخابات سال آتی ریاست جمهوری امریکا برسد و با وجود اینکه همه تحلیلگران معتقد بودند ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را خواهد برد، ظهور ویروس کورنا تنها چند هفته بعد از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و عدم توانایی ترامپ در مدیریت این ویروس و شکست های وی در عرصه بین الملل، با وجود اینکه در عرصه اقتصاد داخلی تا اندازه ای موفق عمل کرده بود، تمام معادلات وی را بر هم زد و به شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منجر شد.

از لحاظ تیپ شخصیتی حاج قاسم سلیمانی در میدان و عمل با مردم کشورهای خاورمیانه همراه بود، اما ترامپ فقط سعی می کرد در ظاهر با تبلیغات پوپولیستی ادعا کند که با کارگران و مردم عادی آمریکا همراهی می کند. حاج قاسم سلیمانی در دوران جنگ ایران و عراق چندین بار بخاطر امنیت مردم کشورش تیر خورد، در جنگ با داعش چندین بار بخاطر امنیت مردم عراق و سوریه و ایران وارد محاصره داعش شد، اما ترامپ برای ممانعت از سقوط ارزش سهام هایش تا زمان فروش آنها در برابر اعلام خبر ورود کورنا به آمریکا مقاومت می کرد و عملا آمریکایی های بیشتری را بخاطر این کار به کشتن داد.

هم اکنون تاریخ از ترامپ میلیاردر تنها بعنوان یک رئیس جمهور تک دوره ای شکست خورده با حرکات و سخنان غیر عادی یاد می کند، اما از سردار مومن ایرانی، حداقل در اذهان مردم ایران، عراق و سوریه تا ابد به نیکی یاد خواهد کرد.

رامین فخاری

نویسنده خبر

کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه علامه طباطبایی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترور شهید سردار سلیمانی انتقام خون سردار سلیمانی واکنش ها به ترور سردار سلیمانی سالگرد ترور سردار سلیمانی ترور سردار سلیمانی سپهبد سردار سلیمانی سردار سلیمانی قاسم سلیمانی ایران عراق سوریه اقلیم کردستان اقلیم کردستان عراق جمهوری اسلامی ایران ایالات متحده امریکا ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا دونالد ترامپ قاتل سردار سلیمانی


( ۵ )

نظر شما :