بازتاب جهانی حادثه تروریستی تهران

همه محکوم کردند جز ترامپ

۱۷ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۴۲ کد : ۱۹۶۹۴۱۷ اخبار اصلی خاورمیانه
وقتی که از عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان پرسیده شد، نظرش درباره حادثه تروریستی چیست، حاضر به پاسخ دادن نشد و گفت سوال بعدی.
همه محکوم کردند جز ترامپ

وقایع اتفاقیه: حادثه تروریستی دیروز در تهران بازتاب گسترده ای در رسانه های جهانی و عرصه بین المللی داشته است. شبکه های خبری همگی از همان ابتدای صبح دیروز برنامه های عادی خود را قطع کردند و با پخش تصاویری مستقیم از مجلس شورای اسلامی (یکی از محل های حادثه تروریستی دیروز) به ارائه مستقیم اخبار و تحلیل این حادثه تروریستی پرداختند. شبکه های خبری سی ان ان، بی بی سی، اسکای نیوز عربی، العربیه، الحدث، المیادین، فرانس 24 و دیگر شبکه های خبری حادثه تروریستی دیروز را در صدر اخبار خود قرار دادند و به مخابره لحظه به لحظه اخبار تروریستی دیروز پرداختند و در خلال آن از کارشناسان مختلف می خواستند که به تحلیل و بررسی حادثه دیروز بپردازند. شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که ایران با وجود آن که مرزهای طولانی با عراق و افغانستان، دو کشور اصلی درگیر با تروریسم در خاورمیانه دارد، از باثبات ترین و امن ترین کشورهای خاورمیانه بوده که توانسته است در التهاب حوادث تروریستی منطقه امنیت خود را در سراسر این کشور پهناور تامین کند. از این رو وقوع این حادثه تروریستی اتفاقی مهم نه تنها برای منطقه بلکه برای جهان محسوب می شود. خبرنگار سی ان ان در امریکا همچنین بعد از آن که اعلام کرد داعش مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفته گفت که این اتفاق نشان داد که باید عزمی جهانی برای مبارزه با تروریسم به وجود آید. شبکه خبری العربیه و الحدث نیز ضمن پوشش کامل حادثه تروریستی دیروز تلاش کردند که از دریچه سیاست های عربستان سعودی، حامی اصلی این دو شبکه، به تحلیل حادثه تروریستی دیروز بپردازد. روزنامه واشنگتن پست نیز با تیتر "حملات نادر در تهران، افراد مسلح به حرم رهبر فقید ایران و پارلمان حمله کردند" به انعکاس این حادثه تروریستی پرداخت. این روزنامه آمریکایی با نادر شمردن انجام حملات تروریستی در تهران نوشت: انجام این گونه حملات در قلب تهران بی سابقه است و مقامات امنیتی ایران اعلام کرده اند که حمله سوم تروریستی دیگری نیز خنثی شده است.

واکنش های بین المللی

وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای حملات تروریستی دیروز را محکوم کرد. این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در سفری از قبل هماهنگ شده به آنکارا سفر کرد و در خاک این کشور به محکومیت حادثه تروریستی دیروز پرداخت. مولود چاووش اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در صفحه توییتر خود ضمن محکومیت حادثه تروریستی در تهران اعلام کرد که این کشور موضع محکم خود در قبال تروریسم را حفظ خواهد کرد. وی در پیامی با اشاره به حملات تروریستی روز چهارشنبه در تهران بر موضع آنکارا در مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز با اظهار تاسف از حملات تروریستی ایران گفت: «حملات تروریستی در تهران نشان می دهد که تروریست ها آرام یک جا ننشسته اند و از اقدامات خود دست نخواهند کشید.» وی افزود: «تنش های رو به افزایش در خلیج فارس باعث ایجاد نگرانی شده است. اوضاع باید از طریق مذاکره آرام شود.» لاوروف تصریح کرد: شکی در اراده ایران برای مبارزه با تروریسم وجود ندارد و ما برای تفرقه در دنیای اسلام متاسفیم. وی همچنین با ظریف تلفنی گفتگو کرد و ضمن ابراز همدردی اقدامات تروریست ها را محکوم کرد.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز با ارسال پیامی به آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب، اقدام تروریستی در مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی (ره) را محکوم و بیان کرد: این قبیل اقدامات تروریستی عزم جمهوری اسلامی ایران را برای غلبه بر تروریسم بیشتر می کند و ایران جلودار و پیشاهنگ برای ساقط کردن اهداف تروریستی و حامیان و طراحان آن باقی خواهد ماند. نبیه بری همچنین با ارسال پیامی به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران تاکید کرد: این جنایات عزم کشور شما را برای شکست تروریسم و ریشه کنی آن راسخ تر خواهد کرد و نقش شما در محورهای مختلف برای مقابله با جنگ علنی و غیر علنی تروریسم بیشتر خواهد شد. رئیس پارلمان لبنان در پیامی به  علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی  نیز بیان کرد: این گونه اقدامات در راستای جنایات قابل پیش بینی علیه کشور عزیز شماست که در مقدمه جنگ علیه تروریسم در جهان ایستاده است.

امارات متحده عربی نیز اقدامات تروریستی در مرقد امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی را محکوم کرد. انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در این رابطه گفت: «هر اقدام تروریستی در هر کشوری و هر پایتختی ضد غیرنظامیان بی گناه مورد مخالفت ماست و آن را محکوم می کنیم.»

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پیامی حوادث تروریستی در تهران را محکوم کرد. وی در این باره گفت: «ما حوادث تروریستی در تهران را محکوم کرده و رویداد مذکور را به دقت دنبال خواهیم کرد.» وی در ادامه این پیام افزود: «امروز نیز همانند ایامی که یک حمله تروریستی در جهان اتفاق می افتد روز تلخی است. ما این رویداد را به ایران تسلیت می گوئیم.» وی همچنین در تماسی تلفنی با محمد جواد  ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن محکومیت حوادث تروریستی روز چهارشنبه با جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی و اعلام همبستگی کرد.

آنتونیو تاجانی، رئیس پارلمان اروپا نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: من با رئیس پارلمان و مردم ایران ابراز همبستگی می کنم.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که به شدت حمله تروریستی داعش در تهران که باعث کشته شدن 12 نفر شده است را محکوم می کند. به گزارش رویترز در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه آمده است: ما به شدت حمله تروریستی که مجلس ایران و حرم رهبر فقید ایران را مورد اصابت قرار داد محکوم می کنیم. در این بیانیه آمده است که سفارت فرانسه در ایران اوضاع را به دقت بررسی می کند و ابراز همدردی خود را با خانواده های قربانیان این حادثه اعلام می کند. ناتالی گوله، نایب رئیس کمیته روابط خارجی سنای فرانسه نیز با محکوم کردن این حادثه گفت: «هیچ کس از این نوع حملات نفعی نخواهد برد. ایران تنها کشور در خلیج فارس است که دارای یک پارلمان دموکراتیک است، حتی اگر با معیارهای ما همسو نباشد. ایران اخیرا در انتخابات ریاست جمهوری خود یک روند دموکراتیک را به نمایش گذاشت.» به گزارش ایسنا، گوله در ادامه افزود: «بدون شک تنش های اخیر ایجاد شده در خاورمیانه و استراتژی جدید آمریکا باعث بر هم خوردن ثبات خلیج فارس خواهد شد.» او گفت که حمله برنامه ریزی شده به سمبل های رژیم جمهوری اسلامی ایران (حرم رهبر فقید این کشور و سیستم سیاسی ایران ( پارلمان) به این کشور صدمه بدی زده است. به گفته گوله با توجه به بحران دیپلماتیک در شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس در رابطه با قطر انجام چنین حملاتی تنها باعث افزایش تنش در منطقه خواهد شد.

فواد معصوم، رئیس جمهور عراق در پیامی به حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان گفت: از طرف خودم و تمام ملت عراق حملات تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) را به شدت محکوم و این حادثه را به شما تسلیت می گویم. وی در ادامه بر حمایت عراق از جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریست ها تاکید کرد. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در بیانیه ای اعلام کرد: ما به شدت حملات تروریستی به تهران را محکوم و این حادثه را به ملت ایران و خانواده شهدا تسلیت می گویم. وی در ادامه گفت: تروریسم دشمن مشترک تمام کشورهای منطقه است و برای مبارزه با آن تمام کشورهای منطقه باید تلاش کنند. سید عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق نیز گفت: ما به شدت حملات تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) را محکوم می کنیم، حملاتی که هدف آن ها ایجاد ناامنی ها و بی ثباتی در جمهوری اسلامی ایران است زیرا ایران در راس کشورهایی است که با تروریست ها مبارزه می کنند.

نماینده سازمان ملل در تهران نیز اعلام همدردی این سازمان را با خانواده های قربانیان حادثه تروریستی روز چهارشنبه اعلام کرد. گری لوئیس، نماینده سازمان ملل در تهران با ابراز همدردی نسبت به خانواده های قربانیان حادثه تروریستی در تهران گفت: «انزجار عامل تروریست است، اما عشق و جستجوی صلح در انتها پیروز خواهد شد.» ورخه بِرنده، وزیر امور خارجه نروژ در واکنش به حادثه تروریستی دیروز در تهران پیامی در صفحه توییتر خود منتشر کرد و نوشت: من حملات وحشتناک امروز در تهران را به شدت محکوم می کنم و هم چنین عمیق ترین همدردی خود را با قربانیان خانواده هایشان و تمام مردم ایران ابراز می کنم.

وزارت امور خارجه قطر نیز با صدور بیانیه ای حملات تروریستی دیروز تهران را محکوم کرد. وزارت امور خارجه پاکستان هم با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن این حادثه با مردم ایران ابراز همدردی و همبستگی کرد. سوشما سوارج، وزیر امور خارجه هند نیز در گفتگو با محمدجواد ظریف حادثه تروریستی دیروز را محکوم کرد و بابت این حادثه به وی و حادثه دیدگان تسلیت گفت.

از سوی دیگر وقتی از عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان پرسیده شد، نظرش درباره حادثه تروریستی چیست، حاضر به پاسخ دادن نشد و گفت سوال بعدی. اما در مصاحبه مطبوعاتی دیگری وی گفته است که گزارش نشده که هیچ کدام از عاملان این حادثه سعودی بوده اند ولی ما تروریسم را در هر جایی محکوم می کنیم.

انتقاد از دولت امریکا

در حالی که جامعه جهانی حادثه تروریستی دیروز تهران را محکوم کرد، دولت امریکا تا لحظه تهیه این گزارش هیچ واکنشی از خود نشان نداده است. سکوت دولت امریکا واکنش بسیاری را برانگیخت و انتقادهای بسیاری را متوجه دولت امریکا کرد. این در حالی است که رسانه های امریکایی با محکوم کردن حادثه تروریستی دیروز به بازتاب گسترده آن پرداختند. رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در پیامی توئیتری خطاب به رئیس جمهوری این کشور، از وی خواست تا در محکوم کردن تروریسم رویکردی دوگانه اتخاذ نکند. ریچارد هاس با اشاره به حوادث تروریستی تهران خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نوشت: محکومیت تروریسم اگر واقعا معنا داشته باشد، نباید به صورت گزینشی انجام بگیرد. حوادث تروریستی تهران نیز باید به مانند حوادث تروریستی اروپا محکوم شوند. بسیاری از فعالان رسانه ای و سیاستمداران نیز به ترامپ خرده گرفتند که در مقوله تروریسم گزینشی عمل می کند.

 

کلید واژه ها: حادثه تروریستی در تهران


نظر شما :