همذات‌پنداری ایران و آمریکا را مقایسه کنید

پاسخ آمریکا به حملات تهران: تحریم

۲۱ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۹۴۸۶ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
نویسنده خبر: پل پیلار
پل پیلار می‌نویسد: حمله اخیر به تهران شگفت‌انگیز نبود. ایران یکی از فعال‌ترین و سرسخت‌ترین دشمنان داعش بوده است.
پاسخ آمریکا به حملات تهران: تحریم

نویسنده: پل پیلار

دیپلماسی ایرانی: برای آمریکایی هایی که مدام شعار می دهند ایران صادرکننده تمام تروریسم است، نه دریافت کننده آن - برچسب "دولت پیشرو حامی تروریسم " هم که به طور روزمره روی ایران مانده است – و همچنین افرادی همچون پرزیدنت ترامپ که در سخنرانی اش در ریاض، ایران را در کنار تروریسم سنی داعش قرار داد که حباب های جدایی ناپذیر شر هستند، حملات مرگبار چهارشنبه در تهران نشان دهنده ناهماهنگی شناختی شدید آن هاست.

برای هر کس که خارج از دنیای شعار و از دریچه واقعیت به ماجرا نگاه می کند، حمله اخیر به تهران شگفت انگیز نبود. ایران یکی از فعال ترین و سرسخت ترین دشمنان داعش بوده است. احتمالاً اصلی ترین دلیل اینکه تاکنون این اتفاق نیفتاده بود این است که داعش در پیدا کردن داوطلب در میان ایرانیان دشواری هایی داشته است. ایران، تا حدی از طریق پرسنل خود و بیشتر از طریق حمایت مادی از متحدانش، پیشروی نبرد علیه داعش بوده است. خیلی از عراقی ها به دلایل درستی ایران را کشوری می دانند که زمانی که داعش به طرز شگفت انگیزی قلمروی خود را در غرب و شمال عراق در سال 2014 گسترش می داد اجازه نداد بغداد به دست آن ها بیفتد. اگر ایالات متحده می توانست بر مشکلات عاطفی اش برای تجارت با ایران غلبه کند، ایران می توانست شریکی ارزشمند در مبارزه با تروریسم، به ویژه جنگ با داعش، برای آمریکا باشد.

همیشه در سمت ایران اراده و آگاهی بایسته ای در خصوص منافع مشترک وجود داشته است. سپتامبر 2001 بلافاصله پس از حملات تروریستی در نیویورک و واشینگتن، هم آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران و هم محمد خاتمی رئیس جمهور وقت به شدت آن حملات را محکوم کردند. ابراز همدردی در ایران برای قربانیان آمریکایی شامل روشن کردن شمع و یک دقیقه سکوت هزاران تن در یک رویداد ورزشی بود. دو هفته پس از حمله، خاتمی تاکید کرد:" ایران کاملاً از احساسات آمریکایی در خصوص حملات نیویورک و واشنیگتن مطلع است." خاتمی تاکید کرد دولت های آمریکا همواره از زمان انقلاب 1979 به حملات تروریستی در ایران بی تفاوت بوده اند اما ایرانی ها احساس متفاوتی دارند و بنابراین همذات پنداری خود را ابراز می کنند.

ما منتظر می مانیم تا دولت ترامپ هم همذات پنداری و ابراز اتحاد مشابهی نشان دهند. ما نباید نفس هایمان را در سینه حبس کنیم. ایرانی ها تاریخی طولانی از رفتار آمریکا در خصوص ایران، در زمینه تهدید تروریستی مشابه، تجربه کرده اند که باعث شده در بهترین حالت بی تفاوت باشند و در برخی موارد احساس خصومت نسبت به غرب کنند. در نخستین ماه های پس از یازده سپتامبر، مقامات ایرانی به طور مؤثر و دوشادوش با مقامات آمریکایی کار کردند تا رژیم تازه ای را در افغانستان جایگزین طالبان کنند. ایرانی ها تصور می کردند این آغازی برای همکاری های بیشتر علیه تهدیدات مشترک باشد. اما در آن زمان ایالات متحده در را به هم کوبید، جورج بوش از محور شرارت حرف زد، محوری که ایران را در کنار عراق صدام حسین و کره شمالی قرار می داد.

مهم ترین مرتکب جنایات تروریستی در ایران در چهار دهه اخیر سازمان مجاهدین خلق بوده است، فرقه ای مارکسیستی اسلامی که پیش از انقلاب آمریکایی ها نیز قربانی آن شده بودند. به لطف همین سازمان است که ایران تجربه بالایی در مقابله با تروریسم دارد. آیت الله خامنه ای در جریان اقدام تروریستی این گروه در سال 1981 دست راست خود را از دست داد. در سال های اخیر دولت ایالات متحده به طرفداری از این گروه لابی نان و آبداری به راه انداخته و حامیان سازمان مجاهدین خلق در کنگره موفق شدند این گروه را از فهرست سازمان های تروریستی ایالات متحده خارج کنند. فکر می کنید اینکه آیت الله خامنه ای جانباز، احساسات ضد آمریکایی دارد ربطی به این تاریخچه ندارد؟

اینک، دقیقا در روز انجام حملات تروریستی در ایران، سنا برنامه دارد به لایحه ای رای اولیه بدهد که تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال می کند. به نظر می رسد پاسخ فی الفور آمریکایی ها به حملات تهران تحریم است و نه همذات پنداری با قربانیان.

منبع: لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / ۳۳

پل پیلار

نویسنده خبر

پل آر. پيلار استاد دانشگاه و عضو سابق آژانس اطلاعات مركزي آمريكا (CIA) است كه 28 سال در اين نهاد خدمت كرده است. وي اكنون عضو ارشد ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: پل پیلار حملات تروریستی تهران داعش ایران و آمریکا


نظر شما :