کره شمالی و شیفت پارادایمی جدید بازیگران بین المللی

پرونده‌ای که شرمساری تازه‌ای برای ترامپ به بار خواهد آورد

۱۷ تیر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۷۰۰۰۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
اکبر قاسمی، سفیر پیشین در اوکراین ومصر: جلسه هفته گذشته پینگ و پوتین در مسکو در راستای هماهنگی مواضع دو قدرت در قبال استحکام بخشیدن جایگاه و مخالفت خود نسبت به استقرار سامانه تاد در شبه جزیره بوده است که نشانگر نیاز شدید چینی ها در به کارگیری از ظرفیت روس ها در مقابله با ترامپ و امریکایی ها را متباین می کند.
پرونده‌ای که شرمساری تازه‌ای برای ترامپ به بار خواهد آورد

نویسنده: اکبر قاسمی، سفیر پیشین در اوکراین ومصر

دیپلماسی ایرانی: پرتاب دهمین  موشک (برد 2500کیلومتری ) کره شمالی در سال جاری در شرایطی که سامانه تاد امریکا در کره جنوبی مستقرشده و در پرتو مواضع اخیر ترامپ که ما خود کره شمالی را تنظبم خواهیم کرد، نشانگر فضای پرچالش و چند وجهی در این پرونده است که بازیگران جهانی و منطقه ای مختلف، فراخور منافع و دغدغه های متفاوت، راهبردهای متمایز خویش را برمی گزینند.

موضع دوهفته پیش ترامپ و امریکایی ها این بود (که در تفاهم و قول آوریل دو رهبر جین پینگ و ترامپ به همدیگر)، پکن به تعهد خود به واشنگتن عمل نکرد و چینی ها عملا امریکایی ها را بازی داده اند.

جلسه هفته گذشته پینگ و پوتین در مسکو در راستای هماهنگی مواضع دو قدرت در قبال استحکام بخشیدن جایگاه و مخالفت خود نسبت به استقرار سامانه تاد در شبه جزیره بوده است که نشانگر نیاز شدید چینی ها در به کارگیری از ظرفیت روس ها در مقابله با ترامپ و امریکایی ها را متباین می سازد. این هماهنگی موضع، گویای یک شیفت پارادایم یا به تعبییر ساده تر یک جهش بزنگاهی جدیدتر در شرایط سیال بین المللی با هدف شکل گیری یک ائتلاف قوی تر برای افزایش موقعیت دو قدرت جهانی در برابر امریکایی ها در آستانه نشست جی 20 در روز جمعه در هامبورگ ارزیابی می شود. و همچنین بالا بردن قدرت چانه زنی مسکو و پکن را در قبال ترامپ و در پرونده های مذاکره  دوجانبه با واشنگتن را به همراه خواهد داشت. همچنین بیانگر موقعیت شناسی پینگ در کشف آوردگاه فرصت ها بدون توجه به تشریفات و پروتکل سفرهای رهبران کشورها محسوب می شود.

خوش بینی مفرط ترامپ در توافق خود با پینگ در آوریل، در آستانه سالگرد روز استقلال امریکایی ها و ادامه مانورهای کره شمالی و افزایش نگرانی کره جنوبی که در ملاقات هفته قبل ریس جمهوری آن کشور با ترامپ از رویکردهای کیم را به طور آشکاری نمایان ساخته است، همچنین ناکامی ترامپ در پیشبرد ترک تازی های اولیه خود در حل سریع این چالش و پرونده، نشانگر یک شرمساری دیگر برای سیاست های ترامپ در عرصه خارجی است و افزایش انتقادات داخلی محافل امریکا به ساده اندیشی های او را به دنبال خواهد داشت.

کلید واژه ها: کره شمالی کیم جونگ اون اکبر قاسمی


نظر شما :