قطری ها چگونه با کمک ایران و ترکیه در حال شکست محاصره هستند؟

۱۹ تیر ۱۳۹۶ | ۱۴:۴۵ کد : ۱۹۷۰۰۴۵ سرخط اخبار

دیلی تلگراف نوشت: درصورتی که همه چیز بر وفق مراد باشد اواخر این هفته هواپیمایی حامل ۱۴۰ راسگاو آلمانی وارد قطر خواهد شد. چند روز بعد، تعداد بیشتری گاو به این سرزمین خشک و بی آب و علف با درجه حرارت ۴۶ درجه سانتیگراد وارد خواهد شد.

به گزارش «انتخاب»؛ این نقل و انتقال توسط «الخیاط»بازرگان سوری مقیم دوحه صورت گرفته و یکی از ابتکاراتی است که با بحران قطر و محاصره این کشور توسط کشورهای عربی خلیج فارس به سرکردگی عربستان شاهد آن هستیم.

قطر تنها با 2.6 میلیون جمعیت دارد 90 درصد مایحتاج غذایی خود را از خارج از کشور وارد می کند واین کشور تنها برای دو روز ذخیره آبی دارد. در نتیجه با مسدود شدن مسیرهای زمینی و هوایی در پی محاصره از سوی عربستان و امارات چند کشور عربی دیگر ضربه مهلکی ممکن بود به کشور وارد شود.

با این وجود تنها چهار هفته بعد از آغاز محاصره طبقات سوپرمارکت های دوحه هنوز مالامال از جنس است.

با این حال اکانت توییتری که برای انتشار اخبار دوحه بعد از بحران قطر تحت عنوان «دوحه در محاصره» باز شده است از کمبود برخی مواد غذایی در این کشور خبر می داد.

یکی از کاربران نوشته بود: امروز می ترسم هتل را ترک کنم. املت صبجانه هتل رسما بدون پیازچه درست شده بود.

یکی دیگر از کاربران نوشته بود: در بوفه افطار خبری از مرغ نیست. فواره شکلات هم رسما نم نم می بارد.

ایران و ترکیه جایگزین عربستان برای تامین مواد غذایی قطر شده اند. ایرادات زیادی متوجه تامین کننده های جدید مواد غذایی قطر است. اما توانایی قطر برای تامین مواد غذایی خود بعد از آغاز بحران باعث شده این کشور با اعتماد به نفس بیشتری طولانی تر شدن دوره محاصره را به جان بخرد. عربستان، امارات ، بحرین و مصر این هفته و در پی رد درخواست های 13 گانه شان از دوحه توسط مقامات این کشور اعلام کردند محاصره ادامه خواهد داشت.در این میان کویت به میانجی گری ادامه می دهد اما هیچ اثری از حل بحران درکوتاه مدت دیده نمی شود. در حال حاضر به نظر میرسد قطر مشکلی برای تامین مواد غذایی مردم خود ندارد.

«فهد العطیه» سفیر قطر در مسکو محاصره هوایی برلین در سال ۱۹۴۸ توسط شوروی و شکست این محاصره پس از ورود هزاران فروند هواپیمای کمکی به فرودگاه «تمپلهوف» را با وضعیت امروز قطرمقایسه کرده وگفت: کشورهای غربی آن زمان گفته بودند ما می خواهیم برلین را نجات دهیم. این یک حرکت عملیاتی یا عملگرایانه نبود؛ بلکه به واسطه ایدئولوژی انجام گرفت. اگر هزینه استقلال قطر انتقال قطره ایشیر از طریق هواپیما باشد هم این هزینه راخواهیم پرداخت.

قطر شیر و محصولات لبنی اش را از ترکیه وارد می کند. بر روی برچسب این مواد لبنی به زبان ترکی نوشته شده و مردم قطر از طعم خارجی این شیر ها شکایت دارن

از طرفی روابط ایران به قطر و به ترکیه به واسطه این وضعیتنزدیک تر شده است. دوحه به این دو کشور غیر عربی منطقه بیش از کشورهای عربی دیگر به واسطه وابستگی اش به مواد غذایی آنها نزدیک تر شده است.

الخیاط رییس هولدینگ بین المللی پاور امیدوار است که با واردات چندین راس گاو به تدریج قطر را در تولیدمحصولاتلبنی خودکفاکند.این گاو ها از آمریکا، استرالیا و آلمان وارد می شود و ناچارند در بیابان های قطر زندگی کنند.

الخیاط سال ها پیش ایده خودکفایی قطر در محصولات لبنی از طریق واردات گاو را مطرح کرده بود اما سرعت پیشرفت این ایده در شرایط بحران بالاتر بوده است.

او میگوید بحران قطر این فرصت را فراهم کرده تا تجار محلی کسب و کارشان را رونق ببخشند.

کلید واژه ها: قطر دوحه


نظر شما :